Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af tomjones
Jeg har lige haft både et 8005 (LED) og et VT30 hængende hjemme i min stue - da jeg var meget i tvivl om VT30 var det rigtige valg.

I dagslys kan de med en vis mening godt sammenlignes i billedkvalitet, men ved aftenbelysning er billedet på VT30 klart det bedste. Det ser på en eller anden måde langt mere ægte ud.

Forskellen var så stor, at jeg brugte to hele aftener på at tweake 8005'eren uden dog at få det i nærheden af VT30.

Jeg kunne godt høre lidt buzzing fra 8005 - men ikke på niveau med blæserstøjen fra VT30. Så hvis du er meget sensitiv på det punkt kan 8005 da godt være en løsning.

Til gengæld giver du IMHO (meget) køb på billedekvaliteten.

Tom Jones
Af Skyheart
Tak for input om sammenligning. Billedmæssigt ville jeg til enhver tid også foretrække VT30, men det blir nok først når de laver passiv køling jeg får sådan et op at hænge desværre.
Nu var det også et D8005 Plasma jeg havde i tankerne, ikke et LED. Der tror jeg forskellen er mindre selvom VT30 vinder på sortniveau og dybde
Af Maestroelite
Skyheart skrev:Hehe, jeg mener jo nok at enten larmer de eller så gør de ikke. Hvis jeg kan høre dem 4 meter væk ved normal tv udsendelse, så larmer de altså i min verden :o)
Jeg har læst flere forums hvor folk er utilfredse med blæserstøj og eller buzz fra GT og VT. Og det er da trist de ikke har lydløse blæsere i et tv til 15000,-
Jeg har samlet mange pcer med blæsere der var nærmest lydløse, så hvorfor dem i et dyrt tv ikke er, det undrer mig da.
VT30 blir heller ikke varmt ligesom GT30 gjorde, så man skulle mene blæserne godt kunne køre meget langsommere og derved måske reducere støjen
Jeg har også rodet meget med PC blæsere og er helt enig i at der er forskel på hvor meget de larmer, normalt pga manglende kvalitet.

Gode 80mm blæsere der ikke er sat til at køre for høje omdrejninger kan være mere eller mindre lydløse.
Endnu bedre havde det måske været hvis de havde valgt 120mm blæsere som så ville kunne køre ved endnu lavere omdrejninger, men der må vel være en grund...
Brugeravatar
Af MigSelv
Nu er det sværere, at flytte luft støjfrit, i et meget tyndt kabinet. Hvis blæseren i et tyndt/smalt kabinet kører for langsomt, flyttes der ikke luft nok. Ved optimal hastighed ( hvad flytning af luft angår ) i et smalt kabinet, øges vindhastigheden grundet det smalle kabinet.
Dette dilemma har øget "blæserstøjen" ( nok vindstøj ) marginalt i forhold til f.eks. VT20.
Ja, jeg har også nævnt "blæserstøj" i min lille brugeroplevelse, men så er det heller ikke værre. Mit tv er fritstående, med 0,5 m. til vinduesparti. Jeg hører kun til blæserne, når/hvis der er helt stille i stuen. Under normalt brug ( uden surround kørende ), og lydstyrke på 25, er der intet at høre.
Af Beano
Min oplevelse med 50" VT30 var en lettere ujævn mekanisk støj og ikke kun en susen.
Af Maestroelite
Beano skrev:Min oplevelse med 50" VT30 var en lettere ujævn mekanisk støj og ikke kun en susen.
Det lyder klart for mig som at de ikke har brugt blæsere af høj nok kvalitet (hvilket er ærgeligt hvis det passer).

Jeg tror dog stadig jeg selv tager chancen og køber en 50" VT30.

Jeg havde håbet på et mere eller mindre støjfrit nyt TV, men siden mit nuværende buzzer som ind i helvede bør det være en forbedring på alle fronter.
Af tomjones
Beano skrev:Min oplevelse med 50" VT30 var en lettere ujævn mekanisk støj og ikke kun en susen.
Så må du altså også have været temmelig uheldig... altså med et defekt eksemplar.

På 2 meters afstand kan jeg ikke høre mit. Heller ikke selv om der er helt stille i stuen. Lægger jeg øret til bagsiden af skærmen, kan jeg høre en svag susen - men ikke noget mekanisk støj.

Tom Jones
Af Adana-Cana
Hey.
Jeg har købt et 65" VT30 og fik det d. 23/6-2011 der har været meget hørbar støj fra blæserne fra dag 1 af ved normal lydstyrke kan dette også høres 3-4 meter fra tv'et der er monteret på en ende væg og jeg syntes også det er til at blive sindsyg af det er jo ikke et billigt TV !:(
Jeg har talt med expert der hvor jeg har købt det og de siger at der ikke er så meget at gøre men de vil gerne have det til rep, men det er bare ikke holdbart at man ikke kan få et ordenlligt svar.
Af PSSO
Mit indlæg fra en anden tråd angående VT30 og blæserstøj

Har fået oplyst hos flere forhandlere, at rummets akustik spiller en stor rolle.

Har man en "kold" stue med nøgne betonvægge, trægulv, betonloft m.m. så vil blæserne kunne høres meget tydeligt.

Har man derimod en "varm" stue med vægtæpper, gulvtæpper m.m. så kan blæserne kun høres meget svag.

En mulighed for at undgå disse resonanser i et "koldt" rum kunne være at "lime" blygummi plader bag på VT30.

Overvejer p.t. at prøve. Ulempen er dog at få blygummi pladerne fjernet igen den dag man vil sælge TV'et igen.
Af allo
jeg har haft mit (vt30) i snart 3mdr. - og...- OG DET ER BEGYNDT PÅ DET IGÅR!!! - nøj hvor er det irriterende...

til at starte med så troede jeg at det var min ekstern harddisk der var ved at stå af (eller noget i den stil) - men det var det ikke...- slukkede for den og slukkede for tv og så forsvandt lyden med det samme (troede at det kunne have været noget andet).

tændte for det igen og...- og så kom lyden med det samme...

ved ikke hvad jeg skal gøre...- om den skal til rep. og om det vil hjælpe på noget eller jeg skal leve med det (det er ikke til at holde ud - I kender det godt ;-) - den lyd ((lige som mange andre lyde og hvad end det nu skulle være)) kan man ikke forkusere sig væk fra...)

15000kr. for sådan noget crap...- flot billede og alt det der men...- hvad hjælper det?!?!
Af quele
Hej overvejer kraftigt pt at købe vt30 i 50", men hvor reelt er dette problem?
Af allo
det er et problem som KAN forekomme - mit det blev repareret så nu er det hele som det skal være...

det er et godt tv men...hvis jeg var dig så ville jeg vente med at investere så mange penge i et tv til næste år - det er slut med plasma som vi kender til og det der kommer til næste år det bliver noget helt andet

overvej måske 55"...- prisen ryger nok ned på et tidspunkt (det er noget af det dummeste af der er så stor pris-forskel mellem 50 og 55" og kommer du hjem med et 50" så...- så kommer du til at ærge dig :D )
Brugeravatar
Af edinger
allo skrev:...hvis jeg var dig så ville jeg vente med at investere så mange penge i et tv til næste år - det er slut med plasma som vi kender til, og det, der kommer til næste år, det bliver noget helt andet.
Ved du noget, som vi andre ikke ved?

Jeg kunne da mægtig godt tænke mig at vide, hvad det er for teknologiske kvantespring, vi kan forvente i 2012, som måtte henvise VT30 til en inferiør placering på kvalitetsskalaen.
Af tommyaa
jeg solgte mit 65" vt30 da jeg synes det larmede for neget, men det kommer også helt an på rummet, mit sad i min lille stue hvor der ikke er langt til væggen fra siderne, min fars 65" vt30 høres ikke da han har en meget større stue, nu har jeg hængt mit pioneer 60" kuro tilbage på væggen også fordi billedet ganske enkelt ikke var på højde med mit pioneer, desuden var lyden også dårlig pga det skal være så tyndt hvilket for mig er totalt ligemeget