Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle, og 1000 tak for en masse kompetente indlæg og betragtninger.

Skal ha nyt TV og valget var snævret ind til Pana 50"GT30 og Samsung PS51D7005.
(sparer 2000,-).
Med andre ord et valg mellem hvilke af de respektive TV's bugs jeg nemmest vil kunne leve med. Indtil jeg i 2 forskellige FONA så hhv. 7005 og D555 hakke voldsomt ved vandrette panoreringer(Ringenes Herre BR + SONY testdisk). Samme "50 Hz-agtige" hakken fra 2 vidt forskellige Samsung set-up's!!! Begge ekspedienter var søde til at køre A-B test's, som afslørede, at det virkelig KUN var Samsung der hakkede.

Nu har jeg 2 spørgsmål til jer:

1) Samsung telefonsupport kunne ikke give en forklaring- kan nogen af jer(evt. praksiserfaringer)?
2) Vil nogen opremse de mindre heldige egenskaber på GT30(ser film fra HDD) inden jeg køber(noget med 96 Hz og THX hvidbalance +?). Kan kommende SW of FW opdateringer kompensere, tror i?

Ja, jeg er stadig i "chok" efter mit møde med plasma fra Samsung, og kaster gerne de "ekstra" 2K efter GT30, hvis Samsung virkelig ikke har styr på produktionen.

Håber i kan hjælpe O_O
Af lennon
Lyder mest som om, at enten afspiller eller TV ikke har været sat rigtigt op mht indstillinger .
Af PhDream
Nu har jeg lavet en forum-søgning på "plasma hakker" og der kom 73 resultater frem, hvoraf mindst 4 har noget med Samsung plasma at gøre.

Det er et tilbagevendende og efterhånden meget slidt emne. "Løsningen" viser sig altid at være, at tv'et eller afspilleren ikke var sat ordentligt op.
Af grrwuff
@ PhDream:

Ok, jeg mangler vist lidt forum-etikette :( - jeg vil straks se andre "Samsung-plasma-hakke" tråde igennem. Tak

Alligevel må jeg undres over, at butikkerne hverken selv eller i rådgivningen i.f.m. salg ikke er opmærksomme på vigtigheden af at mikro-tune TV'ets indstillinger. Som de står i butikken er de nærmest usælgelige. Gad vide hvor mange der til dagligt har betalt for 600 Hz og kigger på 50('ish)!

Og jeg undrer mig over, at Samsung skulle være mere "besværlige" end andre fabrikater. Ikke at det nødvendigvis er en dårlig ting, hvis man virkelig kan finde en helt perfekt(!) indstilling.

I morgen ta'r jeg i FONA2000 og låner en fjernbetjening, og vender tilbage med mere vedr. 7005'eren.

Tak for svarene...
Af Rommel
Når man ser film, så skal man huske på at film er optaget med 24 billeder i sekundet.
Så der vil ved panoreringer kunne ses en mindre hakken, simpelthen fordi at du kan se hver gang der kommet et nyt frame, og fordi source materialet ikke er mere flydende..

Ved aktivering af interpolation (Intelligent frame creation på panasonic). Hvor der bliver sat ekstra billeder ind i source materialet.
Så vil billedet blive mere flydende på den ene eller anden måde.
Dog begrænset af billed processoren, og begrænsninger i selve teknologien(da billederne vil være en interpolation, og ikke et virkelig billed).
Derfor kan billedet komme til at hakke i panoreringer på grund af billedprocessoren ikke er hurtig nok til at følge med, eller fordi at tv'ets interpolation simpelthen ikke lever op til din standard.
Af grrwuff
@ Rommel

Interessant!
Faktisk så jeg "Lord of the Rings" på 7005, hvorefter GT30 viste samme panorering uden synlige spor af efterbehandling- det var smukt, og så er man jo lidt solgt, når 7005 underperformer.

(og så lidt til valget/korrekt forum kategori?)
Mit TV skal udelukkende bruges som hjemme-bio- tv-abb. er opsagt(crap 24/7 anyway), med streaming af højeste mulig kvalitet film streams fra web og NAS: Hvilket app. vil jeg mon være bedst tjent med mht. billedkvalitet?

Samsung er muligvis foran på app's og web tjenester men nok kun marginalt og p.t.

Nogen bud/erfaringer 7005/8005/GT30?
Af PhDream
Når du skal lege med indstillingerne skal du ind i "Menu"-->"Picture"-->"Picture Options"-->"Film Mode" (denne skal stå på "Cinema Smooth", hvis du altså ser en BD film).

Hvordan vil du streame dine film, trådløst eller via kabel?
Af kskruger
Jeg har et Samsung 51D8005 og tidligere et 50B850 og ingen af dem har problemer med at hakke. Jeg har også Lord of the Rings på Blu-Ray og den hakker hellere ikke. Det der kan være galt, på de tv du har set, er at cinema smooth har været slået fra. Og det er de underligt nok som standart. Så hvis ikke butikken har været inde i menu'en og slå det til, så kan billedet hakke, da den benytter 3:2 pulldown, isetdet for 4:4 "pulldown" (96 Hz)
Omkring den Panasonic GT30 du har set, så skal du sikker dig, at den ikke havde IFC sat til. Det giver godt nok helt flyende billeder, men er tæt på, at være total ubrugeligt, da det giver et ret unaturligt billede.
Af grrwuff
@ PhDream
Ok, det er modtaget; 7005'eren "Cinema Smooth(CS)" ved BD(= BluRay?), og kun ved BD. Sjovt at den(TV/BD-spiller) ikke selv switcher on/off...

Mht. til mit(kommende) netværk: Jeg ta'r et skridt ad gangen-
1) -først trådløst DNLA med PC-klient(hvilken usikkert), og alm. HDD.
Pro: Ingen "ormegård" + tech-fetish-glæden Con: Stream-kvalitet + kodeks-mangel på div. "sjove" formater + tændt PC.
2) -næste skridt kunne være medie-spiller(kodeks-issues) kablet til router, hvorfra trådløst eller HDMI=PQ til TV.
3) -optimalt(=kr.) NAS(6-8 TB) koblet til mediespiller koblet til TV(Wi-Fi eller HDMI).
0) -glemte allerførste prøveopstilling med HDMI fra PC, hvis grafikkortet er ok(Dell Studio Hybrid, Intel GMA X3100 on-board 384MB grafik m. HDMI, hmmm..)

Og så en BluRay spiller(=BD?) ophængt skjult på væg bag TV! Drømmen er det kabelfrie samfund ;)

Har jeg misset noget(sikkert- gode råd modtages)

Alle de forkortelser- min læringskurve er lidt stejl dér...

@kskruger
Jeg tager dit og PhDreams råd om indstilling af PS med i butikken.
Som gammel Hi-Fi purist-nørd har jeg stadig lidt svært ved lyd- og billed"candy", og vil helst se det "rå" billedmateriale. Her er panna's THX jo et godt argument.., nåh nej, der er vist lidt med hvidbalancen(and on, and on it goes..)!

P.S. I dag var jeg tilbøjelig til at droppe problembørnene(plasma) og blev lidt forelsket i tanken om et godt LCD-tilbud i disse LED-tider. Så en 55" som nok kunne lande på 7K, men uden 3D og ægte DNLA(SONY ex500). Forelskelsen førte ikke til noget!!!

Lang smøre- mere senere. Takker
Af StoreSol
Men er det ikke noget med at Cinema smooth, ikke kan virke sammen med afspilning fra mediecenter eller dlna?
Af Mysen
Det mener jeg også, og det er i hvert fald tilfældet på mit tv fra 2010. Men med medieboks eller hdmi fra PC, så skulle det ikke være et problem.

Selv om Rommel ikke siger noget forkert, så er det altså ikke meningen, at interpolation skal sørge for flydende billeder. Det er den 3:2 pulldown som kruger nævner, der giver hakkede billeder eller simpelthen kildematerialet, hvilket dog ikke er tilfældet ved BD afspilning ( BD = Bluray Disk). En anden ting, der kan spille ind, er, at de bruger en HDMI splitter i butikken som omdanner 24hz signalet til 25 hz, og at GT30 kompenserer for dette med IFC, som betyder Intelligent Frame Creation, eller på dansk: Kunstig billedindsætning.
- Og hvis du vil have et korrekt billede, så slår du alligevel IFC fra derhjemme. Samsung har en lignende teknik de kalder motion judder canceller eller noget i den stil.

Og så glem alt om 600 hz eller 50 hz. Ved almindelig tv blinker alle plasmaskærme 100 gange i sekundet og ved bluray 96. De resterende hz er hokus pokus og kræver en længere forklaring, eller at du begiver dig ud i nogle af teknologiartiklerne herinde.
Af grrwuff
"Cinema Smooth" fjerner rigtig nok hakkeri'et, det er hermed undersøgt og verificeret. Jeg har dermed fået genoprettet troen på, at plasma, trods alle små bugs, er sagen i min hjemmebio.

@ PhDream: Jeg(sammen med FONA's hundredevis af ansatte) siger mange tak!

@ StoreSol: Jeg vender tilbage med erfaringer m/u medieafspiller(ikke WMP), hvor Boxee og WDTV Live er i kikkerten, afhængig af evt. format-/codeckompatibilitetskonflikter(hvor mange gange skulle du læse dét?).

Jeg er lige faldet over denne brandvarme anmeldelse af Samsungs PS51D550, hvor både "Cinema Smooth" og "Digital noise filter" mm. bliver beskrevet i praksis et stykke nede på siden

http://www.hdtvtest.co.uk/news/index.php?s=samsung+ps
-bl.a.:
Motion was handled perfectly when we set the [Film Mode] setting to “Cinema Smooth” (it can be left “Off” to reproduce films at 60hz, which results in judder, but slightly deeper blacks)

Som Mysen antyder, så kan billedet kun blive kvalitativt bedre i egen stue, hvor splittere og andet i signalkæden bliver elimineret.

Tak igen til alle, ingen nævnt ingen glemt. Jeres hjælpsomhed vil blive gengældt, og jeg vender tilbage efter fgl. eksistentielle afklaring:

PS51D7005 eller TX-P50GT30- dét er spørgsmålet...
Af StoreSol
Jeg er med :).

Kører selv med Mac Mini med plex som klient, og har tidligere kørt med appletv 1 med boxee, så derfor min interesse i det evt. problem.

Overvejer nemlig selv kraftigt enten PS51D555 eller PS51D7005.

Følger der egentligt ny fjernbetjening og 3d briller med i serie 7 plasma, som der nu gør i serie 7 LED ?
Af PhDream
Det var så lidt. Glad for at kunne hjælpe. :)

Det er også rart, at du selv kommer med feedback og opdateringer på hvor langt du er nået i processen.

P.S. Jeg ejer selv et PS59D555. Jeg skriver lidt om mine erfaringer med den i en anden tråd. Hvis du søger på modelnavnet, kan du sikkert finde tråden. Generelt er det et godt tv, som de også skriver i teksten, selv med de relativt få skavanker, den har.

P.P.S. Hamlets "to be or not to be?" er ifølge nogle eksperter ikke af eksistentiel natur, men handler mere om (mands)mod - at være modig nok til at hævne sin fars død. Dit valg handler også om mod - hvilket tv tør du vælge? :p