Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bgw
Hejsa. Jeg har lige nu en X-ONE star cruiser computer med et Geforce GTS 450 grafikkort.

den her: http://www.wupti.com/Produkter/Computer ... royer.html
(Ikke HELT samme model.)

og dertil 2x27" skærme... Men nu vil jeg gerne ha et setup med 3x30" skærme. hvor man f.eks kan spille Wow henover alle 3 skærme...

Men spørgsmålet er så på, hvilket grafikkort jeg skal investere i for at det kan lade sig gøre, og om det er nemt at sætte i den pc jeg allerede har..eller om det bedre kan betale sig at købe helt ny computer..

Tak på forhånd.
Af Stefanjesp
Det er svært at hjælpe dig når du ikke kommer med mere præcise specs.

Men for at køre 3x30" skærme skal du virkelig have meget kraft fra grafikkortet.

To af disse http://www.edbpriser.dk/Product/Details ... id=4935931 i CrossfireX vil nok kunne klare det, men det afhænger så også af om dit bundkort kan køre CrossfireX og om din strømforsyning er kraftig nok til at levere nok strøm.
Af bgw
Hmm jeg ved ik rigtigt hvilket flere specs jeg kan/skal sige fra min computer for at gøre det nemmere at svare på :S..

Har ingen idé om hvad bundkortet er eller hvordan jeg ser hvilket jeg har.
Ved bare at min pc er en x-one computer..sendte et link til pc`en hvor jeg mener alle specs står..men kan godt være der ik står hvad man har brug for.

Er det nemmere/billigere at købe en ny pc som har alt hvad der skal til..og har du/andre måske et fingerpeg til hvad man skal lede efter i en pc for at de 3x30" kan lade sig gøre.

Ked af at jeg ikke kan være mere behjælpelig med fakta om min pc. Men ved ik hvad jeg skal lede efter, har prøvet at søge en masse på google. men kan ikke finde rundt i det :)
Brugeravatar
Af MigSelv
Du skal bruge et AMD grafikkort med Eyefinity.
Find et grafikkort, der matcher din psu. Vær opmærksom på, at mange grafikkort fylder 2 slots ( men monteres kun i et slot ).
Af Rommel
Og at de understøtter din opløsning på alle 3 skærme, da du højst sandsynligvis vil køre en opløsning højere end 1920x1080 på hver af dine skærme.
Af bgw
Hey..
til dit MSi radeon grafikkort stefan. Da det er 30" og de kan tage 2560 x 1600 er det ikke helt nok.

Vil det her derimod virke? : XFX Radeon HD 6950 (2 GB): http://www.edbpriser.dk/Product/Details ... id=4520930

og er det nok med 1 eller skal man have 2 af dem? eller har det ikke Eyefinity, hvis ikke, hvilket grafikkort skal jeg så ha fat i?..

hvordan finder jeg ud af om jeg har nok strømforsyning?

Hvad er PSU og hvordan finder jeg ud af om den matcher?

1 eller 2 slots til det nye grafikkkort: Er det nemt at sætte i selv?..hvis man finder en video på youtube eller noget, eller kan systemet tages skade hvis man ikke får gjort det ordenligt?

Tak...sry jeg er lidt besværlig :)
Brugeravatar
Af MigSelv
Hvad er PSU og hvordan finder jeg ud af om den matcher?
Power Supply Unit = strømforsyning
Af Maestroelite
Uden at kende din pc, men efter at have kigget på dit link og have googlet lidt uden at finde hverken hvilket bundkort eller strømforsyning der er i, er jeg overbevist om at ingen af delene er klar til SLI/Crossfire.

Du bør kunne se på siden af strømforsyningen (når du har åbnet kabinettet) hvor mange watt den er, hvilket mærke og specifikationer for hvor meget den kan give til de enkelte rails.

I de fleste tilfælde hvor du skal køre 2 AMD kort i Crossfire eller 2 Nvidia kort i SLI skal du over 700Watt, vel at mærke en god kvalitet/mærke.
De større kort vil kræve over 1000W.

Bundkortet er den "printplade" der sidder inderst i din PC hvori alle de andre enheder og kabler er forbundet. Prøv evt. at se om ikke der sidder et klistermærke med mærke og modelnavn, så kan du hurtigt finde ud af om det er SLI og/eller Crossfire kompatibelt.
Af bgw
Efter at ha lyst lidt ind i den mener jeg at ku se den har 500w.

Kan også se at der i forvejen er forberedt til et ekstra grafikkort med indgange til dvi vga og hdmi. Men er måske bare ik forberedt til at ku trække det jeg vil ha ud af den. :)

Har ik lige ku se noget klistermærke på bundkortet..hvis jeg har da kigget rigtigt :)

Men hvis vi så går udfra at jeg skal skaffe mig en ny pc..er der så nogen som kan give et råd til om der er en færdiglavet pc et sted derude som er lige klar og kan det den skal kunne.. eller om det er noget der skal bygges fra bunden?
Af Remmerboy
en hd6850 burde kunne køre på din 500w strømforsyning, men hvis du kunne give mærke og model, kan man google hvor mange amp den giver på +12v nettet. det er det der er afgørende for at kunne smide nok strøm til grafikkortet. min 500w psu giver f.eks 24amp pr 12v linie. jeg har 2 linier
desuden skal man sikre sig, at hd6850 har 3 skærmudgange. det er desværre ikke alle modeller der har det. som regel vil det være 1 dvi, 1 hdmi og 1 displayport. har dog set 2 dvi og 1 hdmi.
så skal skærmene også kunne bruge displayport, eller købe en adapter "displayport -> dvi".
Af bgw
Hey.

Har fundet et serienummer på bagsiden, men kan vidst ik bruges til noget?

Mærke: X-one cyclone - star cruiser (some vidst alle x-one`s modeller hedder, star cruiser altså) Men er så her jeg blir forvirret, pc`en er købt igennem wupti.com. og jeg har ledt efter den derinde Og kan se at alle x-one`s modeller starter med et W-

Men kan simpelthen ik finde det nogen steder, hverken udenpå, inden i, eller i kontrolpanel - system. Ingen steder :S?

vil det kort: radeon hd6850, ku køre 3x30" eyefinity? uden problemer.

Så lige et ekstra spørgsmål:

opstilling 1: 3x HP zr30w i pivot stand :http://www.cinemagic.dk/shop/hp-zr30w-30-152022p.html

opstilling 2 6x23" fra samsungs md serie :http://www.cinemagic.dk/shop/samsung-sy ... 4682p.html

Hvilken er smartest/bedst/komfortable/osv.

2560x1600 ved 30" og 1920x1080 ved 23" - men vejer de 3 ekstra skærme op for det? der er mindre ramme i 3x30".. men samsungs nye md serie er vidst 50-70% mindre end normale skærme..

fordele ulemper ved det ene eller det andet?. Både i forhold til gaming som wow, eller normal brug.

og igen, sorry at jeg er besværlig.. Prøver at lære så meget som muligt og samle så meget info jeg kan, da jeg er helt på bar bund..

Tak.
Af arsukfjorden
Et HD6970 burde være rigeligt til WoW, som jo ikke er en voldsomt krævende spil.

Er du rigtig smart, så køber du et HD6950 for det er unlockes til et HD6970. De 2 kort er nemlig helt ens bortset fra BIOS'en, så skifter man HD6950 BIOS'en ud med en HD6970 BIOS, så har man et HD6970 kort og altså sparet en del penge.
AMD er selvfølgelig godt klar over det og de gjorde det sådan med vilje for at spare produktionsomkostninger og får at udkonkurere GTX560(Ti). Derfor har de endda monteret en dual bios, så går det galt med den ene under opdateringen, så kan man bare skifte til den anden.

Men hvis du er helt uvidenden om hardware(og det lyder det til), så bør du måske ikke rode med det. Jeg har ikke selv et HD6850, så jeg kan ikke sige dig hvor svært det er, men det er nok ikke bare at trykke "næste" en masse gange.

Men et HD6970 er rigeligt og det du har fundet ser fint ud, da det blandt andet har en custom køler(mere støjsvag, lavere temperaturer og dermed længere levetid for kortet) og desuden har en god pris.

At skifte grafikkort bliver på nemheds-skalaen kun overgået af at skifte RAM. Eneste du skal sørge for er at aflade dig selv(fx på en radiator - kør fingrene henover), så du ikke er statisk ladet(sørg også for ikke at rode med computer på gulvtæpper og lignende) og så er det ellers bare at skifte kortet og selvfølgelig passe godt på kortene, så du ikke ridser dem.
Det er MEGET enkelt. Det eneste der egentlig er besværligt i en computer er at skifte/montere processor og processor køler.

Det du dog skal tjekke er hvor mange PCI-E strømkabler der er på din PSU. De ser sådan her ud:
http://www.google.dk/imgres?q=PSU-E+pow ... =107&ty=46

Der som du kan se både 6 pins og 8 pins kabler og du må lige tjekke hvad et HD6970 kræver og hvad din PSU har. Hvis din PSU ikke har nok kabler, så kan du omdanne et almindeligt Molex strømkabel(dem som man også sætter blæseren til i kabinettet) til PCI-E kabler, men det kan ikke anbefaldes, da det ikke er stabilt.

Så det må du lige tjekke op og og hvis du ikke har nok, så skal du også ud og have en ny PSU. Gå efter gode mærker som Antec, Corsair, XFX og NorthQ. Gå efter omkring 500W, for det er rigeligt til den maskine. Næsten alle der bygger PC'er selv overvurdere totalt hvor meget strøm en PC bruger.

De fleste gamer maskiner bruger nemlig ikke meget mere end 300-400 med et enkelt grafikkort og en middel-heftig processor(fx i7-2600K) og det er når de er under 100% belastning. 2 grafikkort kan for det meste håndteres af en god 600W PSU. men det er dog altid godt have lidt i overskud, så tag en 500W hvis du får brug for en ny.

Mvh Arsukfjorden
Af bgw
Hejsa. Tak for svaret.

Jeg prøver lige at finde ud af de ting som du skriver lidt senere, og kigger det hele ordenligt igennem.

Også skriver jeg hvad jeg har fundet ud af.

Takker :)