Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lars101
Jeg har hele formiddagen læst på de negative ting omkring Plasma.. Hovedsaglig Burn In som skræmmer mig..

Jeg er ikke særlig tålmodig, så det der med en "break in" dvd der skal kører i 200timer orker jeg ikke.. Jeg vil bare se det jeg plejer, sport, nyheder osv. Og engang i mellem film.. Og nu når man lige har fået et nyt TV vil man jo "teste det" så man sætter nok normalt lige en bluray disc på. 8) Jeg kan gå med til at skrue ned for lysstyrke og kontrast og lad vær med at se TV2 3 timer i streg, men det er også det...

MEN det lyder nærmest som om at hvis man ikke passer MEGET på så er der 50/50 chance for burn in... Så er begyndt at overvejer om plasma er det rigtige valg når man skal have nyt TV..

Er der nogen der har haft positive oplevelser med at de IKKE har kørt Break in og set stort set hvad de ville???
Af Mysen
lars101 skrev:) Jeg kan gå med til at skrue ned for lysstyrke og kontrast og lad vær med at se TV2 3 timer i streg, men det er også det...
Det er også det eneste, der kræves. Og det er endda kun i starten. Jeg har aldrig brugt en indkørings-dvd, men har dog af og til vasket retention væk med en indbygget feature på mit tv, hvis jeg har spillet længe med et statisk element.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Du kan sagtens undvære break-in perioden, uden at du nødvendigvis vil opleve problemer. Der sælges jo masser af plasma-TV til Hr. og Fru Jensen i Danmark, som ikke aner, hvad det betyder.

Som altid er der en balance i hvordan man skal forholde sig. Break-in problematikken kan være en fin idé, men det skal heller ikke blive hysterisk.

Mit råd er, at du trygt kan købe plasma-TV og se sport, nyheder, Blu-ray osv som du plejer.
Af lars101
Rasmus Larsen skrev:Du kan sagtens undvære break-in perioden, uden at du nødvendigvis vil opleve problemer. Der sælges jo masser af plasma-TV til Hr. og Fru Jensen i Danmark, som ikke aner, hvad det betyder.

Som altid er der en balance i hvordan man skal forholde sig. Break-in problematikken kan være en fin idé, men det skal heller ikke blive hysterisk.

Mit råd er, at du trygt kan købe plasma-TV og se sport, nyheder, Blu-ray osv som du plejer.

Jeg fandt dette her på youtube..
http://www.youtube.com/watch?v=BlzN3vox ... re=related

Nu har jeg nemlig en PS3 så jeg kunne måske godt kører en Musik CD nogle timer med forskellige farver hele tiden som baggrund... Men ville det skade noget hvis tv'et står tændt i 6-7 timer?
Af PeterD
Tja, har selv kørt en sådan dvd på min plasma i et uges tid. Dag og nat for at være sikker.

Jeg tror nu ikke det har hjulpet, men Hr og Fru Danmark går også bare hjem og ser tv med deres plasmaskærme, uden synderlige problemer så det behøves ikke.

Du kan trygt vælge plasma. Burn-In på skærmene var et tema for år tilbage. I dag er plasmaskærmene fra topproducenterne nøjagtig lige så gode som LCD/LED skærmene, så der skal ikke tænkes så meget på breakin...

Nu mangler vi bare at alle kanaler bliver HD så vi virkelig kan nyde skærmene 8)
Af Carmarkcaine
Som jeg læser det er problemet ikke umiddelbart burn in på de nye skærme, mn lige så meget et spørgsmål om at "age" skærmen ordentlig, så man får et bedre billede på lang sigt.

Jeg synes det er lidt forskelligt, hvad folk siger om burn ins, men det er vist ikke så stort et issue som det har været.
Faktisk ser jeg ikke så meget tv, så tror ikke i mit tilfælde det bliver et problem, men hvis man har fjernsynet tændt 24/7 med det samme billede, ville jeg nok være lidt påpasselig.
Brugeravatar
Af bcd
De nye er jo født med "Pixelsskift", Pixels Orbiter" eller hva producenterne nu vælger at kalde det.

Det gør at pixelsne flyttes vandret og lodret cirka hver 4-5 minut.
På min kan man selv stille det så den står til at flytte dem "4"(max) vandret & "4"(max) lodret hvert minut, så er enlig ik så nervøs igen.

Der står forskrevet i brugsanvisningen at kontrast & lysstyrke skal skrues ned, hvis man følger de retningslinier tror jeg ik det blir et problem (skal dog ik ku sige det med 100% sikkerhed)
Af Mysen
bcd skrev:Det gør at pixelsne flyttes vandret og lodret cirka hver 4-5 minut.
Et logo er bare mange linjer større end det, den flytter. Samme med undertekster osv. Jeg forstår overhovedet ikke pointen med denne feature.