Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Til alle jer som har et Panasonic G30 eller bare et Panasonic.

Jeg har brugt de billedindstillinger, som de har brugt i testen her på Flatpanels. Men er det bare mig, eller er de indstillinger ikke meget mørkere end hvis man vælger dynamisk eller bare normal. Synes I ikke, at billedet er meget mørkt?

Slår I også overscan fra, som de har gjort i testen. Jeg har valgt at slå det til igen, fordi der kommer sådan nogen hvide streger i toppen ellers. Irriter det ikke jer?
Brugeravatar
Af Shase
Anbefalingen fra testen er på et optimalt billed i et mørkt rum, på det pågældende panel.

Når det så er sagt er det jo også en smagssag.

Bruger selv indstillingerne her fra siden på mit tv herhjemme, og efter at have brugt dem et stykke tid, synes jeg at de andre billedprofiler har alt for meget WOW-effekt. Bruger den samme profil hele døgnet.
Sorensen84 skrev:Slår I også overscan fra, som de har gjort i testen. Jeg har valgt at slå det til igen, fordi der kommer sådan nogen hvide streger i toppen ellers. Irriter det ikke jer?
Overscan slås kun fra ved afspilning af Blu-ray eller DVD.
Af Sorensen84
Men hvorfor overhovedet slå overscan fra. Man slipper for de hvide linjer i toppen af skærmen, og den finder selv den bedste indstilling til billedet.

Og hvilke billedindstilling bruger i, når I ikke sidder i et mørk rum? Jeg sidder normalt med lys, også om aftenen. Kan I så anbefale nogen indstilinger, som er rigtig gode? Synes den giver et meget lyst og klart billede på dynamisk. Det virker godt nok meget poleret, og ikke så normalt, som hvis man har det på normal. Kan man lave en mellemting? I må også sige, hvad I selv bruger, når der er lyst eller hvis I har lyset tændt.
Brugeravatar
Af Shase
Sorensen84 skrev:Men hvorfor overhovedet slå overscan fra. Man slipper for de hvide linjer i toppen af skærmen, og den finder selv den bedste indstilling til billedet.

Og hvilke billedindstilling bruger i, når I ikke sidder i et mørk rum? Jeg sidder normalt med lys, også om aftenen. Kan I så anbefale nogen indstilinger, som er rigtig gode? Synes den giver et meget lyst og klart billede på dynamisk. Det virker godt nok meget poleret, og ikke så normalt, som hvis man har det på normal. Kan man lave en mellemting? I må også sige, hvad I selv bruger, når der er lyst eller hvis I har lyset tændt.
Jeg har slået overscan fra. Bryder mig ikke om at den klipper, og strækker i billedet. Og det med en hvid streg har jeg ikke på min.

Du kan jo prøve at bruge thx-profilen et lille stykke tid, og så se om du så bagefter bedre kan lide dine gamle indstillinger. Ellers burde du måske prøve dig lidt frem og tilbage i de avancerede indstillinger, til du finder et billed du godt kan lide.
Brugeravatar
Af edinger
Rasmus tilstræber med de i testene anbefalede indstillinger at opnå et så korrekt billede som muligt.

Det ville derfor overraske mig meget, hvis der var ret mange, som valgte at køre med andre indstillinger end de angivne.

Du får rigtignok mere pang-effekt ved at vælge "dynamisk". Og det skal du selvfølgelig vælge, hvis det er det, du bedst kan lide – også selvom det ud fra et fagsynspunkt resulterer i et mere unaturligt (ukorrekt) billede.

Overscan slås fra ved afspilning af Blu-ray for ikke at strække billedet og være tro mod kildematerialet (Blu-ray-disc'en).
Af Sorensen84
Shase skrev:
Sorensen84 skrev:Men hvorfor overhovedet slå overscan fra. Man slipper for de hvide linjer i toppen af skærmen, og den finder selv den bedste indstilling til billedet.

Jeg har slået overscan fra. Bryder mig ikke om at den klipper, og strækker i billedet. Og det med en hvid streg har jeg ikke på min.

Du kan jo prøve at bruge thx-profilen et lille stykke tid, og så se om du så bagefter bedre kan lide dine gamle indstillinger. Ellers burde du måske prøve dig lidt frem og tilbage i de avancerede indstillinger, til du finder et billed du godt kan lide.
Er det mit fjernsyn, som så er i stykker, når der er den hvide streg i toppen af billedet. Det er ellers helt nyt, og fungerer rigtig godt. Synes bare, at jeg har hørt om andre, der har den streg foroven.
Brugeravatar
Af edinger
Nej, dit fjernsyn er ikke gået i stykker, når det viser en hvid streg i toppen af skærmen. Det gør mit også, hvis jeg ikke har slået overscan til ved alm. tv-kiggeri.

Igen...

• TV-kiggeri: Overscan TIL
• Blu-ray: Overscan FRA
Af THM

jeg bruger kun overscan når hele billedet ikke er fyldt ud, hvilket det for det meste er. de vide streger oplever jeg sjældent slår så overscan til(aspect-tilpasset 16:9).
jeg bruger thx hvilket er rigeligt lysstærkt til aftenbrug med lys tændt i stuen, og også til det mest dagsbrug. kun i kraftigt dagslys kan jeg finde på at skifte til normal-profilen(med eco-mode).
IFC=fra
pixelorbitor=til på g30(ikke muligt i thx-profilen, hvorfor en indstilling i profesionelprofilen er at anbefale)
Af Sorensen84
Tak for alle jeres svar :)

Jeg køre også professional1 profil. Jeg har dog alle de avanceret billedindstillinger slået til, hvor den prøver at forbedre billedet. Dem har jeg alle sat til eller sat på maksimum. Hehe, jeg synes, at jeg kan se forskel. Men mange herinde fra og anmelderen af Panasonic G30 er ikke enig.

Nu læste jeg også et sted, at alle de avanceret billedindstillinger kan gøre billedet værre. Nu tænker jeg på, om det kan ødelægge fjernsynet af, hvis man har dem alle slået til. Det burde det vel ikke, når de indstillinger er en mulighed for at forbedre kvaliteten. Er det ikke kun en smagssag, hvad man kan lide? Det burde vel ikke ødelægge billedet, når det er en del af de funktioner, som er i fjernsynet. Jeg blev bare nervøs for, når jeg har slået alt til maks, at det kan skade mit tv. Det er helt nyt. Vil helst ikke ødelægge det.
Brugeravatar
Af edinger
Du ødelægger naturligvis ikke skærmen ved at køre med "forkerte" indstillinger. Du opnår blot et mindre korrekt billede, end du ville have kunnet opnå, hvis du havde valgt Rasmus' indstillinger fra testen.

Det, du "ødelægger", er billedet. Men det er selvfølgelig helt op til dig, om du foretrækker unaturlig pang-effekt frem for en nær-korrekt gengivelse.