Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af alexander
Opdaterings frekvensen tænkte jeg.? ved 24 hz er det værst. især ved panoreringer.

Jeg kommer også fra et sony lcd, så der er en masse ting som ser nye/anderledes ud for mig. :)

jeg har ydermere lagt mærke til at f.eks. de mørke bars der er når man ser film bliver gradvist lysere eller mørkere alt afhængig af hvad resten af billedet viser. dvs. ved lyse scener bliver de mørke bars altså lysere og omvendt. Dette kan være ret distraherende når der er hurtige sceneskift mellem mørke og lyse scener.
Er dette en plasma ting?

tak for svar yakken!
Af Mysen
Hvis 24hz er værst, er det nok judder, hvilket betyder at frekvensen på tv'et er et tal, der ikke går op i 24. Løser cinema smooth ikke det på bekostning af noget sortdybde?

Er det flimmer, du ser på de andre frekvenser? Et plasma tv flimrer nemlig på samme måde som et gammelt CRT. Det er ikke alle der ser det, men for nogen er det altså generende.

De lyse felter i mørke billeder er retention, dvs. midlertidig fastbrænding af billedet. Det er endnu en plasmating. Effekten bliver dog mindre i løbet af et par måneder afhængigt af, hvor meget du ser tv.
Af alexander
@ mysen:
Jo cinema smooth løser det til dels, det er bare en ret markant ændring af sort niveauet og nemt at se når man ser tv om aftenen/natten med en mørklagt stue.

MHT de "brightness pops" så tror jeg ikke det er retention? de sorte bjælker svinger nemlig ret markant fra scene til scene. de burde vel holde den præcist samme sort nuance en hel film igennem?
Af Mysen
Netop cinema smooth er meget diskuteret i engelske fora, fordi bivirkningen ved at aktivere den ikke blot er besynderlig, men også irriterende.

Jeg ved ikke, hvad det er, du oplever på din skærm, men det lyder lidt som floating blacks fænomenet, der har eksisteret på nogle af Panasonics modeller i nogle år. bare lige for at være sikker: Hvilken profil ser du tv på, og har du været igang med at kalibrere eller indstille tv'et?

Dit tv afløser nemlig mit fra 2010, og jeg har aldrig døjet med det, du nævner. Men jeg kan dog ikke afvise, at den gør det på dynamisk profilen. (Jeg troede først du mente den "lysning" der kommer i bjælkerne, der hvor undertekster er, derfor min forklaring af retention)
Af alexander
Aah, ja. Jeg har tyvstjållet disse indstillinger:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1333561
dvs. zoyds indstillinger.

Det er lidt ærgerligt med cinema smooth funktionen da det vel egentlig er den eneste funktion tv'et har for at give et mere roligt billede når man ser 24 hz materiale.

Ja det kunne godt minde om det? jeg må indrømme at jeg kun ser det på de sorte bjælker. dvs. når der er hurtige billed skift fra et lyst til et mørkt og omvendt justeres sortniveauet på bjælkerne derefter.
Af Mysen
Nu skal jeg passe på ikke at bevæge mig ud i noget, jeg ikke ved en bjælde om. Men så vidt jeg ved, så kan en plasmamodel komme til at lede mere lys og i de sorte områder, når der vises et lyst billede, end når der vises et mørkt billede. Forstået på den måde, at du kan måle de laveste lysstyrke i det sorte, hvis der er en helt sort skærm. Tændes blot en pixel vil den sorte ikke være helt så dyb, og dybden af sort bliver gradvist ringere, jo mere lys der kommer på skærmen. Folk må lige rette mig, hvis det er noget vrøvl.

Men det ville forklare, at du kan se den sorte bjælke blive lysere, når der er et sceneskift hvor billedet bliver markant lysere. Jeg har godt nok ikke selv bemærket det på mit tv, men det kan jo godt være dine øjne er bedre til at spotte den slags end mine. Eller at det er en smutter fra Samsung ifht. sidste års model.
Af alexander
tak for input!

Ja jeg tænkte også det måske kunne være noget med teknologien. Jeg har som sagt været vant til lcd førhen, der var der tilgengæld mega ujævn belysning, samt en del clouding til at starte med men det aftog faktisk med tiden.

Jeg er på et stadie lige nu hvor jeg skal finde ud af om jeg kan affinde mig med de "små" mangler tv'et har eller om jeg skal gøre brug af min returret.
Af bantam
Mysen skrev:Tændes blot en pixel vil den sorte ikke være helt så dyb, og dybden af sort bliver gradvist ringere, jo mere lys der kommer på skærmen. Folk må lige rette mig, hvis det er noget vrøvl.
Vrøvl er det ikke - man kan bare sige en masse om det, og givetvis mere end jeg har kendskab til, men jeg kan da tilføje lidt - og som du selv siger, så er det langt fra noget alle plasma-TV gør – eller i det mindste gør på en måde, som ikke er synlig/generende.

Man kan tilføje, at for et plasma-panel vil de lyse pixels bliver mørkere, når der afsættes mere lys i (flere) pixels (altså når belastningen (mht. strømforbruget) stiger). Det kan man afbillede som en kurve, der udtrykker faldende lysudbytte som funktion af øget belastning (tændte pixels = strømforbrug). Dette er helt normalt for et plasma-TV og korrekt implementeret giver det normalt ikke problemer i forhold til billedgengivelsen (ingen generende påvirkning af sortniveau, gamma og farvegengivelse - blot et mere lys-svagt og dermed kontrastfattigt billede end f.eks. LCD kan levere i (temmeligt) lyse omgivelser).

Man kan derudover forestille sig flere (gode og dårlige grunde) til, at der opstår "floating blacks" - men fænomenet kan undgås...
Af THM
med hensyn til judder på 24hz. så burde dette tv understøtte 24hz og kører med en frekvens på f.eks. 96hz og altså vise det samme billede 4 gange.
det med at bjælkerne blive lysere eller mørkere alt efter indholdet på skærmen er der en anelse af på mit eget panasonic G20, dog ikke meget, troede faktisk ikke de andre plasma mærker gjorde det...
Af Tsunami85
Nu er det er nogle måneder siden, at der sidst blev skrevet her.

Jeg ville meget gerne høre mere om de hakkende billeder, der er blevet talt om. Kan brugere, der har PS64D8005 derhjemme, fortælle lidt mere om deres oplevelse, efter at have ejet tv'et nogle måneder?

Jeg overvejer selv at købe dette tv, og har set det i HiFi-Klubben i dag. Jeg synes dog også det hakker noget når der bliver panoreret frem og tilbage (der blev vist fodbold fra Eurosport HD). Men jeg forstår ikke, hvorfor det hakker, da diverse tests af PSxxD8005, blandt andet også Rasmus' test, ikke nævner dette som noget problem?? Jeg så samtidig på VT30, som i butikken slet ikke hakkede på samme måde.

Jeg vil jo nødigt have tv'et hjem for så at se, at det hakker løs når man ser SD/HD/BluRay... :/

Håber I vil dele jeres meninger og oplevelser :)

Mvh,
Jesper
Af praun
Tsunami85 skrev:Nu er det er nogle måneder siden, at der sidst blev skrevet her.

Jeg ville meget gerne høre mere om de hakkende billeder, der er blevet talt om. Kan brugere, der har PS64D8005 derhjemme, fortælle lidt mere om deres oplevelse, efter at have ejet tv'et nogle måneder?

Jeg overvejer selv at købe dette tv, og har set det i HiFi-Klubben i dag. Jeg synes dog også det hakker noget når der bliver panoreret frem og tilbage (der blev vist fodbold fra Eurosport HD). Men jeg forstår ikke, hvorfor det hakker, da diverse tests af PSxxD8005, blandt andet også Rasmus' test, ikke nævner dette som noget problem?? Jeg så samtidig på VT30, som i butikken slet ikke hakkede på samme måde.

Jeg vil jo nødigt have tv'et hjem for så at se, at det hakker løs når man ser SD/HD/BluRay... :/

Håber I vil dele jeres meninger og oplevelser :)

Mvh,
Jesper
ja jeg forstår heller ikke at det ikke bliver nævnt i div. tests når det er så ekstremt som det lyder i denne tråd...

så dem der har købt dette tv, (eller andre tv som har disse problemer)må meget gerne komme med flere erfaringer

mvh

Peter