Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ny i fladskærm
Jeg overvejer at købe et Grundig LED 22 VLE 4100 T2.

Er dette et godt TV? Ja, jeg ved godt spørgsmålet lyder simpelt og ledende, men det udspringer af at vi normalt kører med B&O, og vi skal bruge et lille "ikke B&O"-TV bare til at have i køkkenet. Jeg har én eller anden idé om at tyske Grundig (ja, det bliver nok lavet i Kina-land som så meget andet) måske alligevel er marginalt bedre end de mange asiatiske mærker - har jeg ret, eller går det ud på et?

Dengang i 80´erne da jeg var "ung", spillede Grundig en vigtig kvalitets-rolle, men det ved jeg som sagt ikke om de gør endnu?
Ny i fladskærm skrev:Jeg overvejer at købe et Grundig LED 22 VLE 4100 T2.

Er dette et godt TV? Ja, jeg ved godt spørgsmålet lyder simpelt og ledende, men det udspringer af at vi normalt kører med B&O, og vi skal bruge et lille "ikke B&O"-TV bare til at have i køkkenet. Jeg har én eller anden idé om at tyske Grundig (ja, det bliver nok lavet i Kina-land som så meget andet) måske alligevel er marginalt bedre end de mange asiatiske mærker - har jeg ret, eller går det ud på et?

Dengang i 80´erne da jeg var "ung", spillede Grundig en vigtig kvalitets-rolle, men det ved jeg som sagt ikke om de gør endnu?
Det er sjovt som man kan ha' en forskellig opfattelse af tingene. Jeg er også vokset op med Grundig og har altid opfattet dem som middelmådige produkter i et, som oftest, håbløst design. Hvis du skal ha' noget der lugter lidt af prestige, skal du kigge på Metz eller Loewe tv.
Peter Schrøder skrev:

Det er sjovt som man kan ha' en forskellig opfattelse af tingene. Jeg er også vokset op med Grundig og har altid opfattet dem som middelmådige produkter i et, som oftest, håbløst design. Hvis du skal ha' noget der lugter lidt af prestige, skal du kigge på Metz eller Loewe tv.
Tjah, det kan du have ret i - det er åbenbart forskelligt hvilke referencer man sådan lige får :-).

Jeg har også kigget lidt på Loewe, evt. et lettere brugt - vil der være en risiko ved det?

Eller skal man simpelthen bare vælge et Sony/Samsung/Panasonic/osv.?
Ny i fladskærm skrev:
Peter Schrøder skrev:

Tjah, det kan du have ret i - det er åbenbart forskelligt hvilke referencer man sådan lige får :-).

Jeg har også kigget lidt på Loewe, evt. et lettere brugt - vil der være en risiko ved det?

Eller skal man simpelthen bare vælge et Sony/Samsung/Panasonic/osv.?
Udvalget af 22" tv er begrænset og jeg tror ikke at der er den store forskel mellem fabrikaterne. Det vigtigeste er, at den har en tuner som kan bruges til dit signal.
Af Ny i fladskærm
Det behøver ikke absolut være et 22", bare i omegnen af, vel maks. 26-27" havde jeg regnet med.
Af Peter Schrøder
Jeg opfatter et køkken TV som et, man lige kigger på over skulderen, mens man rører i bernaisen. Og i virkeligheden tror jeg at betragtningsvinkel er en af de vigtigeste parametre.
Jeg bruger selv en computerskærm, som tv i køkkenet, og ved betragningsvinkler over 45 grader solariserer billedet, så sort nærmest bliver lysere end mellemtonerne. Det er ret fortvivlende at kigge på.
Desværre er man nødt til at se tv'et live for at kunne vurdere betragtningsvinklen. Jeg ville ikke købe et brugt tv da udviklingen går hurtigt og sendestandarder ændres snart. DVB-T2 er lige rundt om hjørnet og hvis det har betydning for dig, ville jeg sikre mig at tv'et også ville fungere i 2012.
Af donoester
Ny i fladskærm skrev:Jeg har én eller anden idé om at tyske Grundig (ja, det bliver nok lavet i Kina-land som så meget andet) måske alligevel er marginalt bedre end de mange asiatiske mærker - har jeg ret, eller går det ud på et?

Grundig (som den kendtes) gik konkurs for næsten ti år siden og blev opkøbt af Beko, der i dag designer og producerer i Tyrkiet og Kina.
Jeg tror bestemt ikke man skal regne med, at de selv designer deres LCD-fjernsyn, for der findes simplethen for mange OEM'er i Kina der har kompetencerne til det, til en meget lav pris.
Noget lignende samme historie som Finlux og Telefunken.
Af Otto J
Peter Schrøder skrev:
Din pointe blev så lige understreget af at jeg bestemt ikke opfatter Metz som et prestige produkt... :)
Otto J skrev:
Peter Schrøder skrev:
Din pointe blev så lige understreget af at jeg bestemt ikke opfatter Metz som et prestige produkt... :)
Det gør de selv. :D
donoester skrev:
Ny i fladskærm skrev:Jeg har én eller anden idé om at tyske Grundig (ja, det bliver nok lavet i Kina-land som så meget andet) måske alligevel er marginalt bedre end de mange asiatiske mærker - har jeg ret, eller går det ud på et?

Grundig (som den kendtes) gik konkurs for næsten ti år siden og blev opkøbt af Beko, der i dag designer og producerer i Tyrkiet og Kina.
Jeg tror bestemt ikke man skal regne med, at de selv designer deres LCD-fjernsyn, for der findes simplethen for mange OEM'er i Kina der har kompetencerne til det, til en meget lav pris.
Noget lignende samme historie som Finlux og Telefunken.
Nå ja, det er i øvrigt rigtigt, det havde jeg egentlig godt hørt der for ca. 10 år siden. Jeg troede bare de var oppe og køre igen, men det er så pga. de er opkøbt.
Ja, det ændrer jo situationen - jeg har skrinlagt planen om et Grundig-TV igen ;-).
Af SouthT
hej, kan se der er mange rygter om hvad og hvem Grundig er idag 2012.
1) Grundig er tyrkisk eget, MEN er forsat et "tysk" firma. Ligger i Nurnberg siden 1945 hvor også design delen foregår, er ikke et Vestel produkt.
2) Bliver IKKE produceret i Kina. Panelerne er idag fra Samsung og LG, men alt produktion ud over det er egen produktion, fra egen fabrikker i tyrkiet.
3) Er intet med BEKO at gøre, ja det firma som ejer BEKO ejer også Grundig idag, men Beko er hvidevare.
4) Grundoig er det mærke som vokser mest i Europa, i 2012 /2013 vil Grundig være mellem de 3-4 største, dette kan ses via BFE tallene.

God dag til alle