Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Cawersk
Hey

Jeg skal flytte i lejlighed i dag og i den anledning, skal jeg have mit plasma tv med mig.

Mit spørgsmål er om jeg må transportere det liggende? Jeg har en kammerat, der påstår at en plasma skærm ikke må ligge ned og derfor kun kan transporteres stående, men er tvivl om dette er sandt.

Mvh Casper :)
Af grauen
Uden at kunne give dig et endeligt svar, fik jeg den anden dag, af vide af en medarbejder i et Panasonic center i Odense, at dette var en myte. I hvert fald med nutidens Plasma-skærme.

Så jeg ved ikke om det ligeledes gælder andre producenter, eller skærme af ældre dato :)

Ved ikke om du kan bruge dette svar til noget :)
Af Mysen
Det er diskuteret mange gange herinde, og et kort svar er, at man BØR transportere det oprejst. Det er muligt, det går med en liggende transport, men man risikerer at flække frontglasset, og det dækker den obligatoriske garanti ikke.
Fragtmænd ville aldrig lægge det ned, men nogle herinde vil sikkert melde tilbage med, at det lykkedes for dem. Derfor skal dog aldrig anbefales at transportere det liggende, for det kan nemt gå galt, - også på en kort tur.
Af Cawersk
Mange tak for svarene :)

Mysen - Gælder dette så generelt for fladskærme, eller er plasma skærme specielt udsatte?
Af Mysen
Det gælder alle fladskærme med en front af glas, dvs. alle plasmamodeller og nogle LCD-modeller. Nogle LCD-modeller har ikke glasfront, og derfor er der ikke den risiko ved transport af disse.
Af Peter Schrøder
Mysen skrev:Det gælder alle fladskærme med en front af glas, dvs. alle plasmamodeller og nogle LCD-modeller. Nogle LCD-modeller har ikke glasfront, og derfor er der ikke den risiko ved transport af disse.
PlasmaTV er vel også specielt følsomme fordi de består af flere lag glas, som helst ikke skal "luftes",(på samme måde som man lufter kopipapir, inden man putter det i skuffen.)
Af theman7979
Peter Schrøder skrev:PlasmaTV er vel også specielt følsomme fordi de består af flere lag glas, som helst ikke skal "luftes",(på samme måde som man lufter kopipapir, inden man putter det i skuffen.)
Det er netop myten du finder frem der.

Risikoen ligger alene i at glasset kan knække.
Af Peter Schrøder
theman7979 skrev:
Peter Schrøder skrev:PlasmaTV er vel også specielt følsomme fordi de består af flere lag glas, som helst ikke skal "luftes",(på samme måde som man lufter kopipapir, inden man putter det i skuffen.)
Det er netop myten du finder frem der.

Risikoen ligger alene i at glasset kan knække.
Vil det sige at et plasmapanel ikke længere består af forseglede celler med Xenon- og neon gas? Hvordan danner det så billedet?