Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej :)

Jeg har for nylig købt en 22" Hp skærm brugt.

Den er sikkert ikke helt ny, da den ikke understøtter DVI, dog kender jeg ikke den præcise alder.

Problemet er at den udsender en relativ lav, men dog irreterende lyd, når skærmen helt eller delvist viser en mørk / sort farve.

Det er meget underligt og lyden tager ligesom til i kraft, efterhånden som mere og mere sort farve vises (hvis man f.eks. scroller ned på en hjemmeside).

Udover dette problem fejler skærmen ellers intet.

Er der nogen der ved, hvad dette skyldes? Kan man gøre noget ved det?

Tak på forhånd!
Mvh Rune
Af Snurrerundtlyd
Er det en CRT-skærm (billedrør) eller en fladskærm (LCD)?
Af donoester
Typisk tegn på en spole i strømforsyningen, der "svinger" med en delfrekvens (resonansfrekvens) af switch-frekvensen. Ved større belastning af strømforsyningen bevirker det, at strømmen der løber igennem bliver kraftigere end ellers (groft fortalt).

Afhængig af paneltypen, bruger selve panelet (ikke belysningen) mere strøm ved enten sort eller hvid skærmbillede (blokerende og ikke-blokerende for lys). TN bruger mest strøm ved at blokere for lys, mens VA og IPS bruger mest strøm ved at lade alt lys passere.

Det er ihvertfald mit bedste bud. :)

Hvad er modelnummeret på skærmen?
Brugeravatar
Af MigSelv
Jeg havde en HP skærm, med et lignende problem. Hvis jeg slukkede og tændte for skærmen, ikke på on/off knappen, stoppede strømforsyningen med at brumme.
Af Snurrerundtlyd
Hvis det er en spole der hyler kan du give den en gang neglelak for at dæmpe resonanser.
Du kan bruge et plastikslange som stetoskop til at lokalisere hvor lyden kommer fra når du har pillet bagbeklædningen af.
Af Rune3400
donoester's bud lyder meget sandsynligt, da skærmen er koblet til en 6stik dåse, hvor der bla. er tilsluttet en 600w pc strømforsyning.

Jeg vil undersøge, om jeg kan få strømmen fra andre steder, og vender tilbage, når jeg ved mere.

Tak for alle svarene!
Af donoester
Det vil ikke ændre noget.
Når jeg mente strømforsyningen, så mente jeg den der sidder inde i skærmen, som leverer strøm til elektronikken. Og det skulle være den, larmen kommer fra, når panelet pludseligt bruger mere strøm. :)
Af Rune3400
Det hjalp i hvert fald heller ikke :(

Når jeg for tid vil jeg lokalisere lyden mere præcist