Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af miko
Jeg har anskaffet mig en 65"vt30 og ser utrolig meget banding i forhold til min gamle 50" ps7005.
Synes at farverne på samsung er skarpere og mere nuancerede end panasonic.
Nogen der genkender problemet?
Er det alene fordi jeg er gået op i størrelse, eller er samsung bedre til farver?
Brugeravatar
Af MigSelv
Skærmens størrelse gør, at du mister en stor del skarphed fra 50" til 65".
Af Peter Schrøder
miko skrev:Jeg har anskaffet mig en 65"vt30 og ser utrolig meget banding i forhold til min gamle 50" ps7005.
Synes at farverne på samsung er skarpere og mere nuancerede end panasonic.
Nogen der genkender problemet?
Er det alene fordi jeg er gået op i størrelse, eller er samsung bedre til farver?
Hvis du med banding mener trin i langsomme farveforløb, er det et fænomen som hovedsagligt stammer fra materialet. Jo større tv, jo mere lægger man mærke til det. Hvis der er nogen forskel på de 2 tv, burde VT30 slå Samsungen på alle punkter, rent billedmæssigt. Samsungen har dog et mere lysstærkt panel, hvilket godt kan forveksles med bedre billede. Begge har 8 bit panel så mængden af nuancer burde være det samme. Plasmatv laver dog nogle fiksfakserier for at opnå de 8 bit. Der kan muligvis være forskel på, hvor godt de gør det...
Grundindstillingen i Samsungen er med mere smæk i kontrast og farvemætning. Du kan nok ikke øge lysstyrken ret meget på VT30, men du kan øge kontrast og farvemætning, selvom det er stik imod, hvad eksperterne anbefaler ;)