Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Alle

Jeg var en tur i Elgiganten for at købe mig et tv for et par dage siden. Havde bestemt mig for enten:
LG LV355N eller Samsung UE40D5004 grundet pris, størrelse, LED osv osv., men ville selvfølgelig gerne se dem live.
Sælger giver så en lang tale om Hz og vi ser på den flotte demonstrationsvideo alle tv'ene viser. Jeg kunne kun give sælger ret: Billedet hakker helt vildt på 50Hz modellerne.
Som sælger selv sagde: "man bliver altså syg i hovedet af at se på de der skærme" hvorefter han peger på et tv (jeg tror det var et Grundig men kan ikke huske det) dog uden LED til at par tusind over mit prisniveau og fortæller at det her er meget bedre pga. 100Hz og at plasma iøvrigt ALTID vil hakke. ::l

Efter et par sekunder kan vi dog begge konstatere at billedet på dette også hakker, men kun i starten af en ny sekvens. Han viser mig så et Philips til 10.000 kr. over mit budget og fortæller at det her er super godt og Philips bare er bedre til noget Picture Processing eller noget i den stil. Han fortæller videre om sit eget 400Hz, men her hører jeg ikke rigtig efter. :p

Jeg ved selvfølgelig godt at man får hvad man betaler for og at disse demonstrationsvideoer med store flotte panoreringer er noget der kan sende de billigere skærme på overarbejde, men hvad er jeres holdninger og erfaringer?

Jeg sidder ca. 2.5 meter fra tv'et som 90 % af tiden skal bruges til den lille pakke hos Stofa. Ingen spillekonsoller eller noget i den stil, kun en dvd-skive i ny og næ men egentlig sjældent. Jeg gider simpelthen ikke glo på et billede der hakker, så hellere et mindre tydeligt billede, men vil jeg nogensinde komme til at opleve det med det forbrug jeg har i det her prisniveau?
Jkrogh skrev:Sælger giver så en lang tale om Hz og vi ser på den flotte demonstrationsvideo alle tv'ene viser. Jeg kunne kun give sælger ret: Billedet hakker helt vildt på 50Hz modellerne.
Det kan godt være at nogle fabrikater håndtere 100, 200, 400 eller 600 Hz bedre end andre. Fælles for de tv jeg har haft indtil nu er, at den kunstige interpolering af billedet er det første jeg slå fra. Når du ser almindeligt tv eller HDtv vil du opleve at det hakker ind imellem. Du vil også opleve forskellige andre billedfejl. Hovedparten af disse fejl stammer fra kilden. Dvs. komprimeringen af af tvsignalet, dårlig bearbejdning i videokameraet og lignende. Det du har set, er nok en 24 fps bluray som altid vil hakke i panoreringer.
Af Mysen
M1ch43l skrev:Nogle af deres sælgere er hovedrystende. Det er så bare min mening.
Den nævnte sælger er så hovedrystende dum, og hvis det ikke er fordi jeg er så pokkers dobbeltmoralsk, så ville en "vejledning" som denne være nok til at undgå elgiganten fremover.
De er bare for billige til at jeg gider være konsekvent overfor deres elendige rådgivere og simpelthen blive væk fremover...

(beklager at jeg medvirker til at dette cirkus fortsætter)
Af M1ch43l
Mysen skrev:
M1ch43l skrev:Nogle af deres sælgere er hovedrystende. Det er så bare min mening.
Den nævnte sælger er så hovedrystende dum, og hvis det ikke er fordi jeg er så pokkers dobbeltmoralsk, så ville en "vejledning" som denne være nok til at undgå elgiganten fremover.
De er bare for billige til at jeg gider være konsekvent overfor deres elendige rådgivere og simpelthen blive væk fremover...

(beklager at jeg medvirker til at dette cirkus fortsætter)
Man bliver jo nemt et offer for ussel mammon.

Har det præcis på samme måde.
Af Jkrogh
Peter Schrøder skrev:Hovedparten af disse fejl stammer fra kilden. Dvs. komprimeringen af af tvsignalet, dårlig bearbejdning i videokameraet og lignende. Det du har set, er nok en 24 fps bluray som altid vil hakke i panoreringer.
Sælgeren sagde faktisk det præcis modsatte: At det aldrig var kilden der var skyld i dette, men tv'ets bearbejdning af billedet. Nu er jeg endnu mere forvirret.
Mysen skrev:Den nævnte sælger er så hovedrystende dum, og hvis det ikke er fordi jeg er så pokkers dobbeltmoralsk, så ville en "vejledning" som denne være nok til at undgå elgiganten fremover.
Det er da så skide irriterende. Han kan jo bilde os, der ikke har ret meget forstand på tingene, hvadsomhelst ind. Det lyder jo skide godt det hele.

Jeg valgte forresten at gå tomhændet hjem. Han havde egentlig fået mig overbevist om et 2000 kr dyrere tv, som de så ikke havde på lager. Egentlig heldigt nok idet jeg ikke havde råd til det. :D
Af M1ch43l
Jkrogh skrev:
Det er da så skide irriterende. Han kan jo bilde os, der ikke har ret meget forstand på tingene, hvadsomhelst ind. Det lyder jo skide godt det hele.

Jeg valgte forresten at gå tomhændet hjem. Han havde egentlig fået mig overbevist om et 2000 kr dyrere tv, som de så ikke havde på lager. Egentlig heldigt nok idet jeg ikke havde råd til det. :D
Lidt som når automekanikeren har pumpet reservehjulet og det "kun" blev 5.679,-

Man kan altid blive snydt. Vælger at tro tilfældet er sjældent i hifiklubben. Eller dette fora.
Af Peter Schrøder
Jkrogh skrev:
Peter Schrøder skrev:Hovedparten af disse fejl stammer fra kilden. Dvs. komprimeringen af af tvsignalet, dårlig bearbejdning i videokameraet og lignende. Det du har set, er nok en 24 fps bluray som altid vil hakke i panoreringer.
Sælgeren sagde faktisk det præcis modsatte: At det aldrig var kilden der var skyld i dette, men tv'ets bearbejdning af billedet. Nu er jeg endnu mere forvirret.
24 fps går ikke op i 50 eller 100 eller 200 Hz. Derfor vil det hakke.
Tv'et skulle være 24 eller 48 Hz, så vil det ikke hakke mere.
Det er nemt at checke, men desværre nok ikke, før du har fået tv'et hjem i stuen. Hvis billedet hakker på een kanal men ikke på en anden, er det ikke tv'ets skyld. Hvis kanal5s røde logo ligner en skydeskive (logoet tydeligt omkranset af røde cirkler (banding)) før reklameblokken, men ikke efter reklameblokken, er det ikke tv'ets skyld. Utroligt meget tv materiale, også på HD kanalerne, er optaget med middelmådigt udstyr. Skal man se kvalivare, skal man på National Geographics HD og selv dér kan det kikse ind imellem.
Af Thomas Fisker
Sælgeren har uden tvivl ikke vidst hvad han har snakket om, men du burde stadig takke ham for at du ikke kom hjem med en af de modeller.

Begge tv skriger dårlig kvalitet, både på billedet og byggekvaliteten.

Ue40d5005 som tidligere blev nævnt er et langt bedre bud, eller kdl40ex503 hvis du vil have 100hz, dog uden led, begge ligger omkring 4500,-