Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af akbristow
Efter at have læst en fantastisk test af VT30, og efterfølgende debatindlæg i forumet, har jeg været meget tæt på at købe 42" VT30.

Tilfældigvis faldt jeg over flere indlæg der beskriver et ikke ubetydeligt problem med blæserstøj fra VT30. Det lader til at ikke alle har dette problem, og jeg er ikke blevet klar over, om også den "lille" 42VT30 støjer.

Den støj flere beskriver er absolut ikke noget jeg kan leve med. Når jeg ser film elsker jeg at sidde tæt på skærmen (1,5-2 m), og derfor er jeg er tæt på at tage chancen og vente til næste års modeller, i håb om at problemet er fixet.

Kan det virkelig passe at problemet er så udbredt?
Jeg vil være glad for at høre flere erfaringer og oplevelser af VT30 ifm. blæserstøj.

// Allan //
Brugeravatar
Af MigSelv
En 42" er kun udstyret med 2 blæsere, jeg vil derfor ikke betragte det som et problem.
Jeg har en 55" med 4 blæsere, det giver ikke generende støjproblemer. Jeg kan høre blæserne, ved total stilhed i omgivelserne ( men intet problematisk ).
Denne blæserstøj, aftager sjovt nok, jo tættere jeg er på skærmen. Ved ikke om skærmen fungerer lidt som en "støjvold".
Af akbristow
Ja. Det lyder måske meget logisk at kabinettet forstærker lyden - og jo større skærm jo mere forstærket støj.
Af Spunki
Har en 50VT30 ..og døjer ikke med generende støj fra ventilatorer..
Skal ha alt i huset slukket ( køleskabe etc) og samt der skal være vindstille ( sjældent her i NordJylland !) og med hovedet helt ned i apparatet for at jeg kan høre lidt svag lyd fra blæserne.
Af Fredtoft
Jeg har skrevet om mine egne oplevelser her:

http://www.av-blog.dk/test_fladskaerm_p ... tx-p65vt30

Problemet er dog, at det er endog meget individuelt hvad man opfatter som støjense, og der er meget store individuelle forskelle fra skærm til skærm.

Jeg havde ingen kvaler overhovedet, selvom man tydeligt kunne høre blæserne. Det betyder dog ikke at alle mulige andre ikke vil opleve det som generende.

Det bedste forslag må være at prøve at finde en butik hvor du kan høre det i praksis eventuelt lige efter åbnings- eller lukketid, og så aftale returret, hvis det larmer mere end demomodellen.
Af akbristow
Det lyder som et godt forslag. Jeg har prøvet at lytte mig til eventuelle støj-problemer i diverse TV-butikker, men det er stort set en umulighed at høre det enkelte TV fra alt andet støj i butikken. Vil prøve igen lige efter åbning.

Så er der bare det, at jeg egentlig havde planlagt at købe det online, da jeg her kan spare et par tusinde, og her er der, som i enhver butik, selvfølgelig også mulighed for at være uheldig med en støj-model med efterfølgende retur-bøvl.
Spørgsmålet er om det i virkeligheden er mere sikkert at købe fra butik, da man her kan få en personlig snak med sælgeren om acceptabel støjniveau.
Af nocity75
Hvis du køber på nettet har du ihvertfald 14 dages returret, men det kan jo være at du kan aftale noget med dem i en butik også.
Af Fredtoft
akbristow skrev: Så er der bare det, at jeg egentlig havde planlagt at købe det online, da jeg her kan spare et par tusinde, og her er der, som i enhver butik, selvfølgelig også mulighed for at være uheldig med en støj-model med efterfølgende retur-bøvl.
Spørgsmålet er om det i virkeligheden er mere sikkert at købe fra butik, da man her kan få en personlig snak med sælgeren om acceptabel støjniveau.
Hvor havde du planlagt at købe den henne?

Med Elgiganten til 12.450 og Hi-Fi Klubben med 12.890, skal der da godt nok en svedig pris til, hvis nogen kan sælge den flere tusinde billigere.

Hvis du bruger antenne, så husk på at parallelimporterede Europæiske E-modeller ikke har DVB-T2 tuner

Hvis du har en fysisk butik du kan komme til, kan du jo altid teste støjniveau på et tidspunkt uden støj, og så aftale returret, hvis din model støjer mere end demomodellen.

Og hvis demomodellen støjer for meget, så skal du måske overveje noget andet.

Jeg savner min VT30 (B
Af akbristow
wupti.com: 9.800 kr.
bilka.dk: 9.999 kr.

Jeg vil hurtigst muligt prøve at finde en forhandler hvor støjniveauet ikke er alt for højt. Måske endda besøge flere forskellige, hvis muligt, og så skal jeg til at overveje om jeg skal købe online.
Senest rettet af akbristow 08 okt 2011, 22:53, rettet i alt 1 gang.
Af Fredtoft
Du har ret, jeg tænker hele tiden i 50 tommer og op.

Det ser ganske rigtigt ud til at HFK slet ikke har 42", og at det i Elgiganten koster stort det det samme som en 50".

Check lige med Wupti omkring returret på en plasmaskærm, da PostDK, jo ikke sender så store pakker. Det vil være optimalt, hvis Wupti kunne stå for tilbagetransport i tilfælde af for meget støj (mod betaling selvfølgelig).

Elsker i øvrigt deres reklamer.
Af akbristow
Det vil jeg helt sikkert gøre. Tak for hjælpen :)