Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MRA1984
Hej allesammen...

Jeg har luret lidt med i forskellig debat og test af tv da jeg har renoveret et hus hvor der skal bruges 2 tv - et til stuen hvor der ikke behøver at skulle spares og et til soveværelset som sekundært tv...

Men som mange andre renoveringsprojekter er dette også blevet dyrere end beregnet da de enkelte beslutninger altid falder til den lidt dyrere løsning end den billigste...

Planen var så at undlade et i soveværelset i første omgang og finde et "midlertidigt" til stuen, som så når midlerne igen er der kan flyttes...

Jeg faldt over et bud på et Samsung LE40D504XXE til 2999 kr, som har mindste pris på hifipriser.dk 700 kr mere... Så ved man da at prisen er den rigtige...

Men kan nogen fortælle mig om det er et smart køb udfra følgende kriterier:

- ingen spil
- jeg har Smart HUB via serroundanlæget D5500
- oplyst stue

Umiddelbart ligner det et ok tv med Full HD og de nødvendige tunere og ok service...

Men jeg er klar over at nogle ting er billige af en årsag... Er der nogen der kan informere om hvad det kunne være?

På forhånd mange tak for jeres tid...
Brugeravatar
Af edinger
Særligt i den meget billige ende af spektret – hvor vi befinder os her – er plasma det mest fornuftige valg. Du får simpelthen mere billedkvalitet for pengene.

I prisklassen er disse tre modeller udmærkede bud:

• Panasonic 42" TX-P42C3E (plasma) (link) 3.499,-

• Panasonic 42" TX-P42UX30E (plasma) (link) 4.999,-

• Samsung 40" UE40D5005P (LED-LCD) (link) 4.699,-
Af PeterD
Gode tv som du har udvalgt, men især sortniveauet er bedre på en plasmaskærm. Så jeg ville gå efter en sådan.
Af MRA1984
Ok - så langt så godt... Vil denne Plasmaskærm være et ok bud så?

PS43D455? Det er dog ikke Full HD, men som jeg kan læse i guides her, så er det os bare et stempel - ikke ensbetydende med at det er bedre...
Brugeravatar
Af edinger
Jeg skal ikke kunne udtale mig om den pågældende skærm, men kan dog sige så meget som, at vi med de (af undertegnede) foreslåede skærme nærmer os smertegrænsen for, hvor langt vi kan gå ned i pris uden at skulle sluge nogle alvorlige kvalitetsmæssige kameler.

Husk på, at "den ideelle" value-for-money-skærm nok i virkeligheden er en skærm som Panasonic G30 til omkring 6.000 kr. :)
Af AndersBaun
kan ikke forstå folk vil købe forældet 80ér teknologi og få et 50 Hz inden for dørene :o
Brugeravatar
Af edinger
AndersBaun skrev:kan ikke forstå folk vil købe forældet 80ér teknologi og få et 50 Hz inden for dørene :o
Det tror jeg heller ikke, at der er nogen, der vil. Så dét behøver du ikke at undre dig over.
Af AndersBaun
edinger skrev:
AndersBaun skrev:kan ikke forstå folk vil købe forældet 80ér teknologi og få et 50 Hz inden for dørene :o
Det tror jeg heller ikke, at der er nogen, der vil. Så dét behøver du ikke at undre dig over.
Samsung 40" UE40D5005P er da et 50Hz fjernsyn, så det kan jeg da godt undre mig over
Af Mysen
edinger skrev:
:p
Brugeravatar
Af edinger
Først som sidst er det vel et spørgsmål om tv'ets billedmæssige kvaliteter – uafhængigt af opgivne specs.

Og i lavprisklassen har 5005'eren fået fine ord med på vejen fra flere brugere.
Brugeravatar
Af edinger
@Mysen: Takker! 8)
Af Mysen
AndersBaun..

Alle fjernsyn er 50 hz fjernsyn, dog er alle plasmamodeller teknisk set nok 100hz, da de jo duplikerer billederne for at undgå flimmer.
Nogle fjernsyn har flere billedforbedrende (manipulerende)redskaber end andre, og de dyreste har flest. Det er bare ikke lige disse features, der bestemmer billedkvaliteten, for her spiller mange andre vigtigere faktorer ind.

Og 80'erne er altså ikke kendt for at lancere LCD.
Af MRA1984
Hej igen...

Edinger... Jeg har taget dine ord til efterretning... Jeg er naturligvis klar over at min søgen i billigere alternativer ender ud i ringere kvalitet...

Jeg læste lige dit link med hensyn til G30 - egentligt vil det vel give mig 2 forskellige Smart TV platforme da jeg har Samsungs Smart Hub gennem hjemmebioen... Måske en overvejelse...

Jeg stødte på en UE40D5004 på Elgiganten til 3799 kr ... Jeg lavede lige en sammenligning med D5005 på Samsungs hjemmeside og udover at konstatere at deres modeller ikke er udfyldt ensartet til sammenligning har jeg ikke kunne se hvor den store forskel er... Ikke for at bruge alt jeres tid, men kan 900 kr forsvares til fordel for 5005?

Mange tak... :-)
Brugeravatar
Af edinger
5005 er bedre end 5004. Om den er 900 kroner bedre, afhænger nok af øjnene, der ser.

De foreslåede Panasonic-modeller er dog helt sikkert bedre valg end 5004 – og for mine penge også bedre end 5005 :)