Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PHH91
Hej alle

Jeg tror jeg har et problem mht. til den skærm jeg står og skal investere i.

Må hellere lige starte med at nævne jeg har dette grafikkort: MSI Twin Frozr II GTX 570. Kortet har 2 DVI-I udgange og 1 Mini-HDMI udgang.

Skærmen jeg har forelsket mig i, er denne Samsung: http://www.edbpriser.dk/Product/Details ... id=4971980

Men efter at have læst nærmere om skærmen, kan jeg se den kun har Displayport, og en HDMI udgang.

Så problemet er at mit grafikkort ikke har en displayport, og hvad jeg har hørt kan man endnu ikke bruge 120Hz via HDMI, selvom det er 1.4a?

Kan man så "bare" købe et lignende kabel: http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 98_da.html

Håber i kan hjælpe mig, vil virkelig gerne kunne bruge alle skærmens funktioner. Det er primært muligheden for 120Hz jeg går efter. :)

Mvh
Af Mamurai
Jeg står i samme dilemma, og vil også gerne vide dette hvis der er nogen der kan svare.

Det ville være lækkert i stedet for at skulle bruge omkring 800 kr. på en adapter.

DVI kan klare 120 hz og det kan Displayport også, så kan ikke se hvorfor det ikke burde virke?
Brugeravatar
Af azrael
Ja, S23A750D kræver DisplayPort for at sende i 120Hz. Alternativt kan man købe S23A700D, hvor det er DVI-D, der understøtter 120 Hz. For begge skærme gælder, iflg. manualen, at det kun er ATI/AMD grafikkort fra HD5000 serien og højere, der understøttes med 120 Hz.

S23A700D manual

S23A750D manual
Af Mamurai
Iflg. Manualen er det kun ATI kort der understøtter fuld 120hz i 3D, hvor nvidia må klare sig med 60hz side-by-side. Derfor kan nvidia godt klare 120hz også, men spørgsmålet er igen om den løsning med det kabel kunne virke?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er også værd at nævne, at man ikke kan konvertere fra DVI-D til Displayport vha. en passiv adapter. Det kan kun gøres den anden vej.
Af jambazz
azrael skrev:Ja, S23A750D kræver DisplayPort for at sende i 120Hz. Alternativt kan man købe S23A700D, hvor det er DVI-D, der understøtter 120 Hz. For begge skærme gælder, iflg. manualen, at det kun er ATI/AMD grafikkort fra HD5000 serien og højere, der understøttes med 120 Hz.
Jo jo, hvis man taler 3D, n'est pas? I 2D kører den vel fint 120 hz på DVI/HDMI?
Af hthomsen
Jeg har været så dum at investere inden jeg fik undersøgt det ordenlig så nu vil jeg lige øse lidt ud af min erfaringer.

Jeg købte mig en Samsung S27A750D skærmen har også kun HDMI og Displayport, formålet med købet var at få 120 hz, få 27" og så synes jeg den er en pæn skærm.

Mit grafikkort er et GTX 460 med 2 Dual DVI udgange og et HDMI. Jeg har prøvet et Display port til DVI kable. det virker kun den ene vej, altså hvis du har en display port ting der skal vise noget på en DVI skærm.

Jeg har søgt med lys og lygte for at finde ud af om der findes en aktiv adapter som kan konvertere dual DVI til Display port i 1920X1080@120hz men dem jeg har fundet kan enten ikke eller også står det ikke beskrevet den kan.

i følge denne helt uautoriseret båndbrede udregner
http://www.emsai.net/projects/widescreen/bandwidth/ burde HDMI 1.4 kunne trække et sådan signal.

Jeg leder videre efter en løsning, målet for mig er at få skærmen til at køre 120hz ved 1920x1080.

/Henrik
Brugeravatar
Af MigSelv
jambazz skrev:
azrael skrev:Ja, S23A750D kræver DisplayPort for at sende i 120Hz. Alternativt kan man købe S23A700D, hvor det er DVI-D, der understøtter 120 Hz. For begge skærme gælder, iflg. manualen, at det kun er ATI/AMD grafikkort fra HD5000 serien og højere, der understøttes med 120 Hz.
Jo jo, hvis man taler 3D, n'est pas? I 2D kører den vel fint 120 hz på DVI/HDMI?
HDMI kan ikke køre 120hz ( 2D ), det kan DVI og display port ( jvf. Samsung manual ).
Har selv lige investeret i en Samsung 27SA950D, med et MSI HD5770 Hawk grafikkort. Her kører systemet ægte 120 hz ved brug af DVI og DP kabel. Der kan dog ikke ses 3D med 120 hz systemet kørende, her skal 60 hz vælges. Skærmen går i 3D mode ved 120 hz, men brillerne synkroniserer ikke. Dette sker kun når refreshrate sættes til 60 hz, så kan systemet gange med 2 x 60 hz, som får den aktive 3D til at fungere.