Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg fandt netop denne side og skyndte mig at oprette en bruger. Det virker til, det er en super service, sidens brugere leverer.

Sagen er den, at jeg er på udkig efter en ekstern skærm til min bærbar.

Jeg har dog nogle krav til den:
- skal være velegnet til gaming samt grafisk arbejde
- 20-24"
- HDMI
- budget: cirka 2000
- gerne et flot design

Jeg håber, I kan hjælpe mig med at finde en god skærm. Forklar gerne hvorfor skærmen er god... så vidt jeg har hørt, skal en skærm til gaming have høj Hz og lav responstid, hvorimod en til grafisk arbejde skal have høj kontrast.

Tak på forhånd!

Med venlig hilsen
Christian
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
skal en skærm til gaming have høj Hz og lav responstid, hvorimod en til grafisk arbejde skal have høj kontrast.
Det første omkring gamingskærme er for så vidt rigtigt, men det sidste omkring grafisk arbejde er ikke korrekt. Faktisk er de typiske grafikerskærme dem med lavest kontrast (ikke fordi det er en fordel, men blot fordi de benytter den teknologi, som de gør).

Der findes overordnet tre slags LCD-panelteknologier kaldet TN, IPS og VA. Med TN kan man levere billige skærme, og skærme med 120 Hz, der er rigtig fint egnet til spil. Desværre kan TN-paneler ikke anbefales til grafisk brug. Her er den bedste løsning en skærm med IPS-panel. En sådan kunne være Dells IPS-skærme eller en skærm såsom Eizo FS2332.

Prøv eventuelt at se vores liste med anbefalinger her. De skærme som står under amatørgrafikere, kan også godt bruges til spil:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

Der findes desværre ikke nogen PC-skærm der på perfekt vis opfylder samtlige behov - endnu.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
I mit hoved kan du ikke bruge den skærm til grafisk brug. Det kommer naturligvis an på, hvad du skal arbejde med, men farvepræcisionen er ikke særlig præcis. Farverne er i stedet optimeret til typisk spil-brug, dvs. overmættede farver, som fremhæver kontrasten i typiske spil.
Af Christian Bundgaard
Det er jo ikke sådan, at jeg arbejder sindssygt meget med det. Det skal bare være en skærm, der er fin til det, og jeg gætter på at IPS skærme med høj Hz koster meget mere...

Men hvis du kan finde et bedre bud, så er du da velkommen. Jeg kan jo godt nå at levere den tilbage.

Jeg har kigget lidt på den liste, men jeg kan ikke rigtigt finde ud af det... skærmen skal primært bruges til spil og programmering, samt lidt grafik.
Af Mysen
Du kan ikke finde en 120hz IPS skærm til nogen pris. Men du kan finde en 60 hz IPS skærm, der er meget bedre end den i dit link, og så er det eneste kompromis de ekstra hz, der var på den Acer.
60hz er iøvrigt nok til de fleste.
Af Christian Bundgaard
Hmm okay. Hvis man så kigger under skærme til amatørgrafikere, er der jo mange forskellige - men for mig er det ikke til at blive klog på, hvilken en, der er bedst i prisklassen. Hvilken en af dem, vil I så anbefale til mig, hvis den skal koste under 2500? Skal være 22-24".
Af Mysen
Jamen det kunne eksempelvis være den sidst testede model. U2312HM

Den har præcise farver og er temmelig hurtig - ips og pris taget i betragtning.
Af Christian Bundgaard
Den ser god ud, men så vidt jeg kan se, har min PC desværre ikke DVI indgang, men kun HDMI (og selvfølgelig VGA).
Af Mysen
Endnu en grund til at returnere den skærm, du allerede har købt, da HDMI alligevel kun understøtter 60 hz. ;)

Man kan få et hdmi --> dvi kabel

http://www.av-cables.dk/dvi_kabel/dvi_t ... el_139_da/

Du får ikke 120 hz på din skærm med mindre du har en dual link dvi port i din pc og selvfølgelig et heftigt grafikkort eller to.
Af Christian Bundgaard
Wow mange tak. Den er heldigvis ikke sendt endnu, så jeg annullerer den med det samme.

Det var virkelig godt, I har hjulpet mig. Mange tak, det har jeg endnu ikke fået sagt!

Så dit råd er, at jeg bestiller den skærm, du linkede til her til sidst? :)

Er dette ikke den samme?

http://www.proshop.dk/Skaerm/Dell-23-Ul ... cerunnerdk

Og forresten er 8 ms ikke dårligt, eller kan det gå? Den skal jo også gerne kunne gå til gaming, men det er stort set kun League of Legends - jeg ved ikke hvor krævende det er.
Brugeravatar
Af MigSelv
Mysen skrev:Endnu en grund til at returnere den skærm, du allerede har købt, da HDMI alligevel kun understøtter 60 hz. ;)

Du får ikke 120 hz på din skærm med mindre du har en dual link dvi port i din pc og selvfølgelig et heftigt grafikkort eller to.
Jeg kører med et MSI HD5770 Hawk samt dvi kabel til Samsung 27SA950 3D 120 Hz.
Dette giver refreshrate på 120 Hz uden problemer.
Af Christian Bundgaard
Jeg kan dog godt se fornuften i at få fat i den IPS skærm. Den anden er afbestilt, og jeg bestiller den, der blev linket til (Dell U2312HM) nu. Hvis nogle synes, det er dumt, der er noget, jeg ikke er blevet gjort opmærksom på, så skriv da det venligst så hurtigt som muligt.

Men jeg er super glad for, at I nåede at få mig til at skifte mening :)

Forresten ang. det kabel der med HDMI -> DVI. Skal jeg så op og have det fra nedenstående link for at kunne få 1080p, eller kan de billigere modeller gå til trods for beskrivelserne siger noget andet?

http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 52_da.html
Af Mysen
MigSelv skrev:
Mysen skrev:Endnu en grund til at returnere den skærm, du allerede har købt, da HDMI alligevel kun understøtter 60 hz. ;)

Jeg kører med et MSI HD5770 Hawk samt dvi kabel til Samsung 27SA950 3D 120 Hz.
Dette giver refreshrate på 120 Hz uden problemer.
Ved Fuld opløsning og med alle eyecandies aktiveret i et nyere spil?

Dit grafikkort klarer sig ca, dobbelt så godt i benchmark som gpu'en i min 13" bærbare, men den kan til gengæld knap klare 30 fps i Deus ex ved den halve opløsning...

Synes det virker lidt besynderligt, at der ikke skal mere til for dig. - Ikke ment som mistro, men blot en forundring.