Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bromberg
Så har jeg fået bestilt mig et vt30, via elgiganten..

Da jeg står under en ombygning og derfor vil mure ledninger inde inden det skal op og hænge har jeg et par spørgsmål..

Jeg påtænker at hænge det op med 70 cm fra underkanten af tv således at midten af skærmen rammer 110 cm.. Det er den højde jeg kan sjusse mig frem til jeg vil side i sofaen med Jes Dorph i præcis øjenhøjde..

Lyder det ok?

Hvad er det for et slags strømkabel der er med?

Kom gerne med gode råd til hvad ledninger jeg bør trække igennem allerede nu?

Ps. Det skal siges jeg vil have 5.5 meter fra sofa til tv
Af Letten
Lyder lidt højt i mine øre.

Der er efter min menig alt for mange der hænger deres TV for højt - som om det er et billede på et galleri.

Øjnene slapper mere af når de ser lidt nedad.

Vi har et 40" i vores alrum, placeret på et lavt møbel. Første linje i billedet er ca. 50 cm over gulvet.

Når jeg får købt et 55" til vores store stue (40m2) er det faktisk planen at det skal stå på gulvet. Vi kommer til at sidde ca. 6 meter fra det.

Jeg vil anbefale dig at lave en prøveopstilling (hvis du kan) og så se tv en hel aften i den planlagte højde og derefter et par aftener i nogle lavere højder.
Brugeravatar
Af edinger
Enig. For en 50" skærm er det for højt. Min 42" hænger med underkanten 50-55 cm fra gulvet og midten af skærmen 80-85 cm fra.

Hvis man ikke kan ramme det perfekte sweet spot, er det langt at foretrække at kigge ned frem for at kigge op.

Du kan lade dig inspirere af denne lavthængende VT30'er.
Af rkc
Med en afstand på 5,5mtr kommer du nok ikke til at kigge opad men ville nok sænke det med 10 cm, min 50" hænger 60 over over gulvet og det synes jeg passer,
men en ting er sikkert,det er bedre lidt for lavt end for højt.

Ang størrelsen,så burde du købe min 60" til 5,5mtr.

Men det er jo også smag og behag,eller penge.

NB.fedt at fjerne kabler på den måde.
Brugeravatar
Af Inside
mit 50" VT30 hænger ca 70cm over gulvet, og vil tro 60cm ville være det ideelle. Især fordi vi sidder 2-2½ meter fra det. Men højden er valgt da der skal være plads til møbel + reciever neden under, og så er det nødt til at komme lidt højere op :)
Af Mysen
Jeg er ikke enig i, at du tænker at hænge det for højt.
Jeg flyder ofte ned i sofaen, således at mit hoved har en opadgående vinkel. Det betyder, at når jeg ser ligeud, så vil mine øjne ramme et punkt på væggen, der ligger højere end mit hoved. Det er så her midten af mit fjernsyn er.
Jeg gider ikke lige finde en tommestok, men jeg vil skyde på, at midten af mit tv er 20-30 cm over mit hoved, hvis jeg sidder almindeligt.

Det er smag og behag. Prøv at lægge mærke til, hvor du mindst anstrengende kigger hen, når du sidder i din sofa. Det er træls at hænge dit tv som edinger, hvis du ser tv som mig, - og omvendt. Derfor er jeg enig med Bromberg i, at du skal finde det, der virker for dig.

Du skal have strøm, ethernet, antennekabel, HDMI kabler i din væg. -Afhængig af dit anlæg evt. en anden lydledning end hdmi f.eks. et optisk kabel.
Brugeravatar
Af edinger
Inside skrev:Men højden er valgt da der skal være plads til møbel + reciever neden under, og så er det nødt til at komme lidt højere op :)
Et klassisk problem med mange elegante tv-møbler er netop ergonomi... medmindre man, som Mysen, ynder at flyde :)
Brugeravatar
Af Inside
edinger skrev:
Inside skrev:Men højden er valgt da der skal være plads til møbel + reciever neden under, og så er det nødt til at komme lidt højere op :)
Et klassisk problem med mange elegante tv-møbler er netop ergonomi... medmindre man, som Mysen, ynder at flyde :)
Ja, det jo lige det. Havde vi mere plads i stuen var det måske også blevet til en anden løsning :) Men er heldigvis meget til Mysens flydestil, så det passer meget godt :D

[img]http://www.carstensens.dk/hifi/nye/nye2 ... _small.jpg[/img]
Af Letten
Det bliver også meget højt når man tager et højt tv-møbel, sætter noget ovenpå og derefter hænger TVet over.

Vi har et møbel på 40 cm og TVet stående på sin fod. 45 cm fra gulv til underkant. 50 cm fra gulv til første billedlinje.

Kunne ikke drømme om at hænge det højere. [/i]
Brugeravatar
Af edinger
Enig med Letten.

For at undgå dette kunne du have valgt et setup som det, Torben 'Flatpanels' Rasmussen og jeg selv kører med (link).
Af bromberg
Hm jeg er sgu blevet så meget i tvivl om ny soundbar eller mit surround op at jeg tror jeg holder mig til min Vogel Iris 8340 stand.. Så kan jeg justere højde som jeg vil.. Dog mister jeg det nice look med helt op ad væggen. Tilgengæld vil jeg kunne dreje skærmen mod spise bord og køkken.. Tror nu stadig jeg fræser surround højtalere ind