Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mystz0r
Hejsa alle,

Jeg står overfor en udfordring; jeg vil gerne forbinde mit fjernsyn med min computer. Motivet er to-fold:

- Fjernsynet skal kunne afspille ting jeg kører på computeren
- Computeren skal kunne "se fjernsyn"

Grafikkortet i min PC er et GTX 470-1280MB.
Mit fjernsyn er et LG 60PK950N 60" Full HD Plasma.

På grafikkortet er der en åbning, som jeg tror er en mimi-HDMI port.

Mine spørgsmål er derfor:
Kan det lade sig gøre at forbinde PC og fjernsyn, så mine to ovenstående pointer kan lade sig gøre?
Jeg flytter om to uger til et hus med Canal Digital - hvordan spiller det ind ift. at forbinde PC og fjernsyn?
Er et mini-HDMI (fra pc) til HDMI (til fjernsyn) vejen frem?

Beklager hvis mit spørgsmål er meget nybegynder, men jeg vil helst undgå at betale boksen for et kabel der viser sig at være ubrugeligt!

På forhånd mange tak for hjælpen!
Af Mystz0r
Eller skal jeg bruge DVI indgangen på mit grafikkort?
Brugeravatar
Af Shase
Dit kort i computeren giver kun outputs. Så du kan med den rette ledning sagtens få billed fra din pc til dit tv.

Hvis du skal have tv på computer, så skal du have en tuner i din pc. Her er det nok smart at google lidt omkring "canal digital på computer"
Af Mystz0r
Okay, super, det vil jeg gøre.

Hvilket stik skal jeg bruge for at få billede fra pc til tv? DVI til HDMI?
Brugeravatar
Af Shase
Helt sikkert et mini HDMI. Det vil give det bedste billed. Mener ikke at DVI overhovedet understøtter HD.

Et mini HDMI har samme egenskaber som et alm. HDMI.

http://www.av-connection.dk/?PGr=1493&ML=787
Brugeravatar
Af azrael
Selvom mini HDMI er det oplagte valg, så er der billedteknisk intet i vejen for at anvende DVI. Selvfølgelig understøtter DVI HD opløsninger og HDMI er for den sags skyld 100% bagudkompatibel med DVI.

Den store forskel er, at du ved HDMI garanteret får sendt lyden med til tv'et, i det omfang det måtte være interessant. DVI understøtter "officielt" ikke lyd, men det virker typisk alligevel, da lydsignalet muxes med billedsignalet, og har du et HDMI stik i den anden ende, så skulle der ikke være forskel.
Af Supergris
Shase skrev:Helt sikkert et mini HDMI. Det vil give det bedste billed. Mener ikke at DVI overhovedet understøtter HD.

Et mini HDMI har samme egenskaber som et alm. HDMI.

http://www.av-connection.dk/?PGr=1493&ML=787
Dummeste jeg har hørt! Hvad med at undersøge tingene, inden du bare skriver noget, du ikke aner én skid om???
Et svar, der er direkte løgn, hjælper jo ikke manden, tværtimod!!!
Af BudZa
Enig med supergris DVI = HDMI i skærmopløsning men når det handler om fjernsyn gå efter hdmi fordi den understøtter lyd.
Brugeravatar
Af Shase
Supergris skrev:Dummeste jeg har hørt! Hvad med at undersøge tingene, inden du bare skriver noget, du ikke aner én skid om???
Et svar, der er direkte løgn, hjælper jo ikke manden, tværtimod!!!
Nu skrev jeg jo også mener, som i min helt egen subjektive mening, ud fra den viden jeg har/havde. Men godt ord igen.

DVI understøtter snildt full HD jf. http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Vi ... discussion

Beklager da dybt, hvis jeg har vildledt nogen.
Af Supergris
Du starter jo med at skrive: HELT sikkert, blot for at der er klare linier. Det er vel ikke HELT sikkert, når du ikke ved, hvad du udtaler dig om???
Det var vist dette, der fik mig til at reagere.
Så er den ged vist barberet...
Brugeravatar
Af Shase
Helt sikkert var jo fordi jeg troede at HDMI havde bedre specs, end DVI, og at DVI ikke understøttede full HD.

Så ud fra min manglende viden ville jeg vælge HDMI. Men som sagt tog jeg fejl. Og må da lige tilføje at det er rart at du graver sådan i det. Nu er det jo ikke sådan at jeg går og bevidst spreder forkerte facts, men prøver at være behjælpelig med min viden så vidt som muligt, og som det så ofte er med personlig viden, er det med forbehold for fejl.
Af Supergris
Oh my boy, det er jo netop derfor, jeg skriver forklaringen. Når man skriver HELT sikkert, så må man også gå ud fra, at du er HELT sikker, ellers skriver man ikke sådan noget.
Desuden skriver jeg, at geden er barberet, hvilket på jævnt dansk betyder, at der ikke er grund til at køre mere i samme spor, hvilket du så alligevel vælger at gøre.
Håber det var forklaring nok på, hvorfor jeg skrev, som jeg gjorde...
Brugeravatar
Af Shase
Jeg tror ikke du forstår min pointe. Men jeg prøvede jo at give input på trådstarters spørgsmål, og så er det jo herligt at det er andre brugere som kan rette mig hvis jeg tager fejl. Det er vel en af de vigtigste ting med et forum, samt muligheden for at få flere forskellige inputs.

Dermed ikke sagt at det er cool at du sviner mig, og så bagefter skriver geden er barberet, som om at så er det hele bare i orden.