Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Så er det på tide at få skiftet det gamle tv ud.
Jeg har ikke fulgt så meget med i alle de nye tiltag der er kommet til tv i øjeblikket.
Jeg kan dog se at min gamle fladskærm, ikke viser HD så godt som nye tv gør, og det er efterhånden 5 år gammelt, så jeg tænker på at købe et nyt og smide dette i soveværelset.
Så har jeg nogle spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med herinde.

1 - 3D tv, viser de stadig "alm" tv i lige så god opløsning som ikke 3D tv gør, eller går noget af kvaliteten af ved 2D ?

2 - THX i tv ? Er det noget man skal gå efter eller er det et salgs trick ?

3 - Tv menu via HDMI. Mit gamle tv kunne vise en masse informationer omkring programmerne man så og kommende programmer osv., men når jeg sætter det til via HDMI, kan den ikke komme med alle disse oplysninger og de kommer gennem boksen (som noget helt andet kun virker halvdelen af gangene). De nye tv kører vel for det meste via HDMI pga HD bokse osv, kan de viser oplsyninger omkring programmer osv ?

4 - Internet tv / Smart Tv - Er det noget værd at gå efter? Har hørt både godt og dårligt om det, men som jeg ser det, er det noget man måske burde vente med ?

5 - Kommer der noget nyt som man burde vente på eller kan man sagtens købe nu? Fx kommer der et eller andet vildt i starten af det nye år eller er det ikke noget specielt man burde vente på?

6 - Kan i anbefale nogle modeller ? Skal stå i stuen, gerne 48 eller over. Der skal sættes xbox, ps3, pc, hd boks, wii til tvet. 3-5 meter fra sofaen.
Brugeravatar
Af edinger
1) For at få den bedste 2D-performance skal du så højt op, at 3D automatisk følger med

2) THX-certificerede skærme har generelt overgennemsnitlige billedegenskaber (når THX-profilen er valgt)

3) En skærm med tilsluttet HD-boks giver dig løbende adgang til oplysninger om programmerne

4) Om SmartTV er sagen, er nok et temperamentsspørgsmål. For nogle er det en afgørende feature, mens det for andre helt ligegyldigt

5) Som med al teknik kommer der altid noget nyere og smartere lige om lidt. Hvis man dog gerne vil spare lidt penge, kan der være ræson i at vente til de nye modeller bliver lanceret i begyndelsen af året. Her er der ofte brandudsalg af gamle modeller

6) Rådet er som altid – som det første – at tjekke anbefalingslisten
Brugeravatar
Af DHDK
1 - Dvs. at der ikke er nogen "forskel" på det. At et alm. 2D tv er lige så godt?

2 - Så det er et plus når man vælger tv.

3 - Ikke altid ;)

4 - Har du prøvet det ?

5 - Kunne godt være der kom noget helt nyt lige om hjørnet , i stil med da 3D kom, så ventede folk på det.

6 - Jeg har kigget på den liste MANGE gange, rigtig mange gange. Men jeg bliver lidt i tvivl.
Fx. havde jeg et panasonic tv på et tidspunkt, men det synes jeg var meget mørkt i farverne, og hvordan ved jeg at det ikke er generelt for Panasonic?
Og alle ulemperne er jeg lidt i tvivl om.

Kan du evt. anbefale et tv? Fx. hvis du skulle ud og købe et nu, hvad ville det så være, hvad ville du så gå efter ?
Brugeravatar
Af edinger
At vælge nyt tv er altid en afvejning af fordele og ulemper. Det er frustrerende, ja. Men det perfekte tv findes desværre ikke.

Dit valg må derfor bero på, hvilke egenskaber du vægter højest (blandt tv'ene her på siden).

En 3D-skærm er generelt bedre til 2D end en 2D-skærm. Ikke pga. 3D, men fordi det i det hele taget er bedre og dyrere skærme. Man kan således sagtens vælge en 3D-skærm uden overhovedet at være interesseret i 3D-effekten.

Hvis der er "noget på vej", så skulle det da lige være LG's nano-skærme. OLED har vist lange – og dyre – udsigter.