Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af renerk
hej alle.
jeg har for et stykke tid siden købt ca 10 meter dobbeltskærmet antennekabel, og nogle kvalitets antenne stik.
Men tv3 hakker rigtig meget i det på digital, og på analog køre der hele tiden små "gennemsigtige" streger hen over skærmen.
Har så være i Bilka hvor jeg købte kablet, og set på nye, der opdagede jeg at der var nogle kabler der hed DVB-C og nogle andre der hed DVB-S. Jeg har antenneforening, så modtager jo signalet via DVB-C, men er jo begyndt at tænke på, hvad der kan være galt med mit signal, siden tv3 ikke fungere. Kan det være fordi jeg har købt et DVB-S kabel, eller er der ikke forskel på dette?
Jeg har desuden været på diverse hjemmesider hvor jeg kan se at man kan købe op til 4Xafskærmet antennekabel, men vil man få noget ud af det til 10 meters kabel?
MVH René :)
Af BrianH
Det må være et salgstrick for at lokke alle dem der ikke ved hvad kabel de har (dvs os alle), til at købe "specialkabel". Humbug... Gad vide om det er lovligt?

Man kan også få 5 gange afskærmet, men jeg ved ikke om der er forskel. Det kommer jo an på om det er støj udefra der er problemet. Hvis der er 100 meter dårligt isoleret kabel fra vejen og ind til huset (hvis man bor i hus), kan jeg ikke se det skulle hjælpe at sætte "superkabel" de sidste meter fra slutdåsen til tv'et.
Af Peter Schrøder
BrianH skrev:Det må være et salgstrick for at lokke alle dem der ikke ved hvad kabel de har (dvs os alle), til at købe "specialkabel". Humbug... Gad vide om det er lovligt?
Lovligt? På diverse hifi fora diskuteres der om højttalerledning til 5000,- kr. meteren lyder bedre end den til 4000,- kr. pr. meter.
Og som bekendt: Der fødes een hvert minut...
Så de, der laver antennekabler, vil også ha' en bid af kagen...
Konklusionen må være; Der er forskel, hvis du tror, der er forskel.
4x afskærmet antennekabel er i øvrigt stift som en hegnspæl, hvilket gør det temmeligt svært at få til at ligge ordentligt. For ikke at tale om at det belaster antennestikket i tv'et unødigt.
Af renerk
Tak for svarende. Men egentlig har jeg jo ikke fået svar på om jeg ved at udskifte det 10 meters kabel til et af bedre kvalitet ville kunne få et bedre billede?
Er der ikke også noget om kablet er 70 eller 90 dB? Jeg ved nemlig ikke hvormange dB det kabel jeg har nu er.
Hvad menes der med at et bedre antennekabel belaster antennestikket mere?
Af Peter Schrøder
renerk skrev:Tak for svarende. Men egentlig har jeg jo ikke fået svar på om jeg ved at udskifte det 10 meters kabel til et af bedre kvalitet ville kunne få et bedre billede?
Er der ikke også noget om kablet er 70 eller 90 dB? Jeg ved nemlig ikke hvormange dB det kabel jeg har nu er.
Hvad menes der med at et bedre antennekabel belaster antennestikket mere?
Hvis intern modstand eller interferens er årsagen til din dårlige billedkvalitet, vil et bedre kabel forbedre dit billede. Du kan evt. prøve at rykke tv'et nærmere stikket, og bruge en kortere ledning, bare for at se om signalet bliver bedre. Hvis ikke, kan et bedre kabel ikke hjælpe.
Et bedre kabel belaster ikke nødvendigvis stikket mere, men et 4x afskærmet kabel er temmelig stift, så den mekaniske påvirkning af antennestikket er større end med et blødere kabel. Stikket er loddet direkte på printet, så man skal ikke vrikke alt for meget i det.
Af renerk
okay. vender lige tilbage til mit første spørgsmål, og det er om der er nogen der ved om der er forskel på antennekabel til DVB-S og DVB-C?
for skal ud og have købt et nyt kan jeg regne ud men vil gerne købe det rigtige :). og hvor mange DB skal man helst have?
Brugeravatar
Af huntiedk
renerk skrev:okay. vender lige tilbage til mit første spørgsmål, og det er om der er nogen der ved om der er forskel på antennekabel til DVB-S og DVB-C?
for skal ud og have købt et nyt kan jeg regne ud men vil gerne købe det rigtige :).
I princippet er der ikke nogen forskel. Kabel til satellit er måske lidt bedre til de højeste frekvenser (kablet har lavere dæmpning), da frekvenserne i signalet fra parabolen typisk ligger højere end i kabel-tv. Med færdiglavede kabler skal man dog kigge på stikkene, da Sat-kabler normalt har en såkaldt F-connector, mens "almindelige antennekabler" (kabelTV/antenne) oftest har et "gammeldags" coax-stik. F-connectoren vil ikke kunne monteres direkte i TV'et, men skal gennem et overgangsstykke.
renerk skrev:og hvor mange DB skal man helst have?
Jeg kan ikke helt gennemskue, om du har fået det med dB galt i halsen. dB bruges for kabler til at angive hvor meget kablet dæmper signalet pr. fx. 100m. Tallet varierer bl.a. med frekvensen, så de højeste frekvenser vil have den højeste dæmpning. Her er det en fordel med det lavest mulige tal, da det giver det bedste signal. Men i et kort kabel fra antennestik til TV er det ikke sikkert, at det betyder så meget.

Eller også refererer du i virkeligheden til kablets impedans. Den skal altid være 75 ohm for sat- og antennekabel til almindeligt brug.
Af Andyboy
Start med at tjekke om du har monteret dine stik 100% korrekt. Alternativt køb et færdigsamlet 10M kabel. Der burde normalvis ikke være stor forskel på kablerne til dvb-s / dvb-c. (Er ofte et og samme kabel)
Af renerk
Jeg har faktisk været ude og invistere i et endnu bedre kabel, men dette hjalp heller ikke. Så problemet ligger nok et sted imellem fordelerboksen nede på vejen og op til mit antennestik i vægen. (bor i lejlighed).
Så jeg må lige høre overboen hvordan deres signal er. Men så blev jeg da så klogere :)