Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af gracenot
Er stadig lidt på bar bund angående valg. Har læst rundt omkring på nettet omkring burn-in retention, og det lyder til der er meget stor enighed om hvor svært det er blevet at opnå.

Var lige inde i el-giganten idag hvor jeg sammenlignede Sony EX720, med sharp LE831, og må indrømme jeg faktisk synes Sony klarede det bedre til trods for at jeg kun havde en skæv vinkel til Sony TV'et, men billedet virkede mere realistisk, samt synes jeg det klarede sceneskift bedre.. (Sharp havde en tendens til at hakke når den skiftede scener hvor der var panorering). Men det er selvfølgelig ikke helt fair at sammenligne inde i el-giganten

Desværre kunne jeg ikke se Panasonic G30 derinde.

Er der flere der har nogen inputs omkring de 3 TV som kunne hjælpe på min beslutning?
Brugeravatar
Af edinger
gracenot skrev:Var lige inde i el-giganten idag hvor jeg sammenlignede Sony EX720, med Sharp LE831... [...] Men det er selvfølgelig ikke helt fair at sammenligne inde i El-Giganten.
Som du ganske rigtigt selv siger, er det ikke helt fair at sammenligne i El-Giganten.

Faktisk kan du ikke bedømme andet end de designmæssige kvaliteter ved at gå i en butik, da skærmene dér sjældent er indstillet korrekt.

Generelt giver det derfor langt mere mening at lade resultatet af en Flatpanels-test være udslagsgivende for ens købsbeslutning.
Af gracenot
Jeg har valgt at det nok skal blive et plasma tv alligevel, har været rundt og tale med diverse personer og det lyder til at der er stor enighed om at de sorte bjælker ikke kommer til at volde store problemer så længe jeg bruger min sunde fornuft.

Folk siger det primære problem er image retention, som opnås ved høj kontraste billeder. På den anden side giver black bars ikke image retention men en ujævn forældelse af pixelsne (der kan også komme image retention men det skulle forsvinde meget hurtigt igen), det rigtige problem er bare at de sorte pixels ikke bliver brugt og derfor vil fremstå lysere i fullscreen, men da nyere plasma tv har en levetid på 100.000 timer vil der gå mange år før jeg oplever det.

Nu er mit spørgsmål bare, om Panasonic G30 er det rigtige valg, hvis mit budget er på 7000,- eller er der andre plasma der burde overvejes?