Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af gracenot
Hey

Jeg er på udkig efter et nyt TV til mit værelse. Jeg har førhen haft et 32" LG LD750N, men er desværre ikke tilfreds størrelsen af TV'et, samt søger jeg et TV med bedre sortniveau (Kan godt blive en smule irriteret over det).

Søger gerne et TV i størrelsen af 42", inden for et budget af max 8000,- men ser dog gerne under 7000,-. Har taget et kig på Sony's EX720 som har fået et par fine ord med på vejen, Panasonics G30 har jeg også men ved ikke om jeg tør plasma, er der andre TV der kan anbefales?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg synes både EX720 og G30 er gode bud, afhængigt af, hvad du søger. Helt overordnet mht. plasma-Tv, er der nogen dels er uheldige, dels er mere opmærksomme, på summen (buzz), og det kan, sammenholdt med et soveværelse, måske forstærke problemet.

Jeg er enig i, at sortniveauet på et Tv bliver ekstra relevant, når man primært ser Tv i et mørkelagt rum - hvilket soveværelset jo som regel er. Du kan bruge den grundregel, at LCD-TV med VA-panelteknologi (typisk det som bruges i Samsung, Sony og Sharp) giver noget dybere sort end på LCD-TV med IPS-panelteknologi (typisk i LG & Panasonic).
Af gracenot
Rasmus Larsen skrev:Jeg synes både EX720 og G30 er gode bud, afhængigt af, hvad du søger. Helt overordnet mht. plasma-Tv, er der nogen dels er uheldige, dels er mere opmærksomme, på summen (buzz), og det kan, sammenholdt med et soveværelse, måske forstærke problemet.

Jeg er enig i, at sortniveauet på et Tv bliver ekstra relevant, når man primært ser Tv i et mørkelagt rum - hvilket soveværelset jo som regel er. Du kan bruge den grundregel, at LCD-TV med VA-panelteknologi (typisk det som bruges i Samsung, Sony og Sharp) giver noget dybere sort end på LCD-TV med IPS-panelteknologi (typisk i LG & Panasonic).
Tak for det gode svar :) så er jeg ihvertfald på det rigtige spor. Har lige fuldt med i en anden tråd, og ser ud til plasma må streges i det jeg ikke har antenne stik på mit værelse, og derfor kun bruger fjernsynet til film. Almindelig TV foregår i stuen.

Er der andre gode alternativer til EX720 i samme prisleje, har samsung evt noget der kan konkurrerer med det.

*Edit* Nu har jeg også lige læst anmeldelsen af Sharp LE831, og det lyder jo som et rigtig godt tv til prisen. Shadow detail lyder til at være en del bedre på Sharp end Sony TV'et. Vil du mene de 2000,- ekstra er godt givet ud for det TV?
Af BrianH
og ser ud til plasma må streges i det jeg ikke har antenne stik på mit værelse, og derfor kun bruger fjernsynet til film.
Den forstod jeg ikke :((
Af gracenot
BrianH skrev:
og ser ud til plasma må streges i det jeg ikke har antenne stik på mit værelse, og derfor kun bruger fjernsynet til film.
Den forstod jeg ikke :((
Som sagt har jeg fulgt med i en anden tråd med en der spørger ind til Panasonic G30, hertil svares der:

"Ja, hvis du altid har de samme stationære ting på skærmen - såsom 2.35:1 bjælkerne - så brænder de sig fast. Eller rettere: den sorte del af billedet vil ikke ældes lige så hurtigt som resten af skærmen. Resultatet er dog det samme, dvs. nogle områder vil permanent blive mørkere end andre. Det er ikke væsentligt om du slukker Tvet ind imellem - det forhindrer ikke burn-in. Du skal skifte indholdet ud så du undgår altid at have samme portion af billedet stillestående (uanset hvilken farve det har)."

I det TV'et kun skal benyttes til Bluray/DVD, så vil jeg hurtigt ende med nogen fastbrændte bjælker, og det ønsker jeg selvfølgelig ikke.
Af Supergris
Sludder og vrøvl. Hvis du nyder at se film, så er G30 som skabt til dét!!!
Af BrianH
Det lyder dumt... Et plasma-tv er skabt til at se film på...

Men det lyder også helt rigtigt. Se man masser af "biograffilm" i 21:9, så burde de sorte striber for oven og neden faktisk brænde sig fast. I min manual advares der faktisk mod 4:3 de de lodrette bjælker det giver (modsat vandrette på 21:9) kan brænde sig fast.
Af gracenot
Supergris skrev:Sludder og vrøvl. Hvis du nyder at se film, så er G30 som skabt til dét!!!
Ja det er det sikkert, men det ændre stadig ikke på de store odds for fastbrændte bjælker.

Hvad har jeg af alternativer, er det værd at spare op til et Sharp LE831, skal jeg tage et Sony EX720, eller andre anbefalinger i kan komme med?
Af gracenot
er der ikke nogen med et par bud?
Af Jetsonboy
Jeg vil sige at EX720 er et rigtig godt tv, har selv lige købt det :) Gik fra et samsung og synes det her er meget bedre :)
Af gracenot
Jetsonboy skrev:Jeg vil sige at EX720 er et rigtig godt tv, har selv lige købt det :) Gik fra et samsung og synes det her er meget bedre :)
Okay, ind til videre virker det også som det bedste bud, synes bare ikke anmeldesen herinde får det til at virke end et bedre køb end så meget andet.

Hvilket samsung tv kom du fra?
Af gracenot
Okay fedt nok, hvis det er bedre end et 6505 så er det jo næsten en no-brainer for mig da jeg har set på det TV og synes at det stod flot, og så er det billigere.
Af Jetsonboy
Jeg synes det står meget skarpere, jeg bruger tv'et til ps3 og xbox og synes også at sony'et behandler hurtige bil spil og sports spil meget bedre.. Men på samsung kan du sætte spil tilstand til men jeg synes at nogle af farverne bliver taget væk.. EX720 er godt tv til 6000kr