Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af miscje
Hej alle. Jeg har lige fået mig et Samsung PN50C430 (USA: PS50C430). Alle de steder jeg kan finde specifikationer omkring fjernsynet står der, at opløsningen er 1388x768. Men alligevel når jeg tilslutter min PS3 får jeg besked om, at fjernsynet understøtter 1080p, og det er også det output der sendes til skærmen. Jeg forstår ikke helt hvad dette skyldes. Det er selvfølgelig kun godt hvis det kan vise full hd, men det giver bare ikke lige nogen mening. Har I nogle gode forklaringer på dette "problem"?
Af Supergris
Panelet kan sagtens understøtte opløsningen, men der bliver selvfølgelig ikke vist flere punkter, end den opløsning skærmen har. Der er altså tale om en nedskalering...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Skærmen viser blot hvilken type signal den modtager - ikke hvilken opløsning den viser rent fysisk.
Af miscje
Okay, det giver mere mening så. Vil det så sige, at min PS3 sender et 1080p-signal til fjernsynet, som så nedskalerer det til 720p (eller bliver det 768p?)..? Hvis det er tilfældet, vil det så være en idé at indstille PS3'eren for at "aflaste" den? For det vil vel kræve lidt mindre af maskinen så...
Af Supergris
Man snakker ikke om 768p, men signalet bliver nedskaleret, så det passer til dit panel. Det sørger tvét selv for. Ligesom et 720p bliver upskaleret på en full HD-skærm...
M.h.t. din PS3 har den ikke brug for at blive aflastet, men det kan nogle gange godt betale sig at se, hvilket output, der passer bedst til din skærm, så prøv at lege lidt med de forskellige indstillinger.
Af xcardman
de fleste spil er 720p

samt du kan kun udnytte 1080p ved blu-ray film
eller de spil med 1080p
alminelig tv eller dvd er det lige meget
så med en skærm på 50 tommer eller under
er full HD totalt overvurderet

det får alt for meget fokus, i forhold til resten af billedekvaliteten