Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ozong
Hej

Jeg har for noget tid siden købt min første plasma skærm en ps59D7005, da edge LED ikke lige var mig p.g.a. clouding/bleeding.

Nu vil jeg mægtig gerne passe på min dejlige skærm og fortæller familien at de første 200 timer skal alle film ses i full screen og tv uden logo i mere end 45 min.

Familien syntes jeg er vandvittig men jeg vil nødig risikere noget.

Hvor længe kan man se tv med logo og film med bjælker inden der sker noget?
Kan man sagtens se 3-4 timer eller er det for farligt i starten?
Hvor længe efter indkøring?

Håber der er nogen der sidder med de vise sten.

Familien er klar til at kassere tv'et og købe et edge led igen =(

/oz
Af BrianH
Dunno.. Jeg har ikke passet på mit panasonic plasma, heller ikke set noget fastbrændt logo eller andet for den sags skyld...
Af SQren
Tror folk begynder at gøre lidt for meget ud af retention end hvad godt er.

Du skal jo bare være fornuftig... Alle danske tv logoer er jo forholdsvis neutrale, nærmest grålige og transparente. Det ville derimod være pænt dumt at se tv2 norge med deres sindssyge logo 5-6 timer i træk i starten af levetiden i flere omgange.

Og film med sorte bjælker gør heller ikke noget overhovedet. Som sagt, bare varier tv kiggeriet, som de fleste alligevel gør under normal brug.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sorte bjælker har samme effekt på burn-in, som elementer med farve på har. Forskellen er blot at skærmen ikke ældes i de sorte områder, dvs. resten af skærmen ældes hurtigere end områderne med bjælker.

Brug fornuften det første stykke tid og hold lidt øje med områderne hvor der sidder logoer.