Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej flatpanels.dk
Det dejlige TV som jeg så stolt fremviste med billeder d. 10. juli 2009 her http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopi ... &start=104
er desværre gået i stykker efter en uheldig situation i hjemmet.
Jeg er dog så heldig at have tegnet en total forsikring igennem edbforsikring.dk.
Efter lidt snak frem og tilbage med en af deres konsulenter, er jeg nu igang med at finde ud af hvilket TV der er tilsvarende mit "gamle" PS50B855.
Er der nogen af jer der vil være så venlige at give nogle bud på det?
Jeg er ret sikker på at de ikke dækker noget større end 50", dog skal det tilsvarende TV have mindst de samme specs som det "gamle".
Grunden til at jeg spørger herinde, er at jeg nødig vil presse citronen for meget og "forlange" en Samsung UE55D8005 osv., hvis der findes andet fra Samsung der er mere tilsvarende mit nuværende PS50B855.

Jeg håber på at der er nogen derude der ikke "bare" refererer til søgefunktionen herinde.. Hvis I gør, må I gerne også smide søgeord med :)

På forhånd tak :)
Af DavidHimself
Et 8005 er er sætte baren meget højt - men går den så går den (du kan altid selv lægger ekstra oven i ;) ) men for mig at se, er det et ret standard plasma tv (efter nutidens standarder) - så et Samsung plasma ala 51D535/555'eren eller noget i den dur ville nok være et reelt bud! :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad der er tilsvarende er jo ofte en smagssag idet der kan være features, som du vægter højere end andre. Hvis det eksempelvis er et tyndt TV, så er det ikke alle modeller som kan betegnes som tilsvarende - her skal du stadig op i deres 8-serie.

På billedsiden vil de mindre modeller i Samsungs sortiment nok kunne konkurrere med B855, men strengt taget, så ville jeg nok selv have bedt om en 8000-serie idet udseendet minder mest om B855. At den nye model har fået Smart-TV osv. er jo blot tidens trend.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg ville også holde fast i den tynde formfaktor, for det var jo netop det som gjorde 50B855 unik på plasma-fronten.

Du nævner selv UE55D8005, men det er jo en LED model, og vi taler nok nærmere PS51D7005 eller PS51D8005 - det er plasma-modellerne, som er tynde.
Af kskruger
PS51D7005, er nok den skærm som kommer tættes på en 50B855, også på designet. Der udover er billede forskellen imellem 50B855, 50C7705 og PS51D7005 minimal.
Af JesperKeller
Kommer også an på hvordan du har forsikret dit tv. Har du en privat forsikring, vil du ikke få meget skærm for pengene før forsikrings selskabet er færdig med at afskrive den lidt ældre model.

Alternativt hvis du har købt en forsikring igennem en forhandler hvor du har ret til en tilsvarende magen til skærm, vil det bestemt være PS51D7005 som vil være bedst tilsvarende, da de begge har Real Black Filter.

Held og lykke med det
Jesper Keller
Af jammin
Hej alle
Tak for jeres svar (har indtastet en gammel mail jeg ikke tjekker mere, så har ikke fået besked om at I har haft skrevet :()
Anyways: I kontrakten (som er igennem USG DANMARK) står bl.a.:
1. Der foretages INGEN afskrivning
2. ...ved totalskade (som er tilfældet her), erstattes der med et nyt eller tilsvarende produkt (evt. in natura) med MINDST samme specifikationer og ydeevne.
3. Der opkræves ingen selvrisiko.

Konsulenten jeg snakkede med foreslog et PS51D555C1KXXE som har en dybde på 57mm kontra B855'erens 29,5 mm. Han sagde at det nok var bagateller... Det synes jeg jo bestemt ikke. En af grundene til at jeg købte 855'eren var jo netop det meget tynde design. Og er vi ikke enige om at dybde også er en del af "2" specifikationer??

Lad gerne høre fra jer (så ændrer jeg lige mailen så jeg ser når I skriver :)
Af kskruger
jammin skrev:Hej alle
Tak for jeres svar (har indtastet en gammel mail jeg ikke tjekker mere, så har ikke fået besked om at I har haft skrevet :()
Anyways: I kontrakten (som er igennem USG DANMARK) står bl.a.:
1. Der foretages INGEN afskrivning
2. ...ved totalskade (som er tilfældet her), erstattes der med et nyt eller tilsvarende produkt (evt. in natura) med MINDST samme specifikationer og ydeevne.
3. Der opkræves ingen selvrisiko.

Konsulenten jeg snakkede med foreslog et PS51D555C1KXXE som har en dybde på 57mm kontra B855'erens 29,5 mm. Han sagde at det nok var bagateller... Det synes jeg jo bestemt ikke. En af grundene til at jeg købte 855'eren var jo netop det meget tynde design. Og er vi ikke enige om at dybde også er en del af "2" specifikationer??

Lad gerne høre fra jer (så ændrer jeg lige mailen så jeg ser når I skriver :)
Du skal bestemt ikke tage imod en 51D555, det er en af de billige skærme i deres plasma serie. Din 50B855 var deres bedste og dyreste plasma skærm i 2009. Så når de fortæller dig, at de ikke har nogle afskrivning, så skal du holde fast på, at en PS51D7005 er det eneste du vil ha.
Af Mysen
Jeg er enig med Kruger. Selv om billedkvaliteten på B855 nok ligger et sted mellem D555 og D7005, så er det ikke rimeligt at gå nedad. Jeg valgte også selv Samsung pga. det tynde design, og det er da absolut en af de ting, der gør Samsungs topmodeller specielle. -Selv om LG og Panasonic også er med på den vogn i dag.

Men D7005 ER en opgradering, og det er nok ikke helt nemt at få igennem, med mindre man bitcher nok...
Af jammin
Mysen skrev:Jeg er enig med Kruger. Selv om billedkvaliteten på B855 nok ligger et sted mellem D555 og D7005, så er det ikke rimeligt at gå nedad. Jeg valgte også selv Samsung pga. det tynde design, og det er da absolut en af de ting, der gør Samsungs topmodeller specielle. -Selv om LG og Panasonic også er med på den vogn i dag.

Men D7005 ER en opgradering, og det er nok ikke helt nemt at få igennem, med mindre man bitcher nok...
Omvendt står der jo netop i forsikringen at der ingen afskrivning er, samt specifikationerne skal være MINIMUM de samme. Og som I selv er inde på, så var PS50B855 topmodellen i 2009, samt super tyndt, hvilket var grunden til at jeg valgte netop dette tv.
Jeg presser løs på dem, og så giver jeg en melding herinde når jeg har et svar fra dem.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis jeg var dig, så ville jeg holde ret hårdt på, at TV'et var valgt ud fra et krav om at det skulle være et tyndt plasma-TV.
Af jammin
Torben Rasmussen skrev:Hvis jeg var dig, så ville jeg holde ret hårdt på, at TV'et var valgt ud fra et krav om at det skulle være et tyndt plasma-TV.
...og det er netop derfor jeg valgte det TV, plus selvfølgelig de virkeligt gode anmeldelser det TV har fået mange steder, Flatpanels inklusive.
Af PhDream
Jeg ejer selv en PS59D555 nu og jeg havde en PS58B855 hjemme i en periode for over et år siden. Jeg har altså et sammenligningsgrundlag og noget ægte erfaring, at tale ud fra og ikke bare specs på papir/en skærm.

B855 røg hurtigt retur, da den havde alt alt alt for mange fejl: buzzing, farvestik, retention, line bleed, you name it - it had it.

På alle måder er en D555 en opgradering; du får 1" ekstra, samtidig med, at du får et mindre tv via den slankere ramme, du får bedre sortniveau, den bruger mindre strøm, den afspiller flere formater via USB og netværk, den har 3D (kan være det er ligegyldigt, men det er en ekstra feature, du slipper for retention (ved dog ikke om det også gælder for 51" modellen), du slipper for buzz. Den eneste ulempe ved D555 er, at den har problemer med "brightness shift", men det har alle de andre i D-serien også. Ja, så er den selvf. også lidt tykkere end B855, men designet er pænere på D555.

Hvis du er heldig, kan du måske overbevise forsikringen om, at D555 er et underlegent tv, men hvis ret skal være ret, behøver de ikke give dig en bedre model, da D555 ER et bedre tv. Der ER sket meget på de 2 år. Er selv overrasket over det, samt hvor meget man får for prisen i et mellemklasse tv i dag.