Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Labze
Hej

Jeg er på udkig efter et nyt tv til mig og kæresten, jeg har egentlig længe været interreseret i plasma i og med brugerer herinde fra ofte siger det er bedre modsvarende samme prisklasse af LCD TV.

Jeg har omkring 5000,- at gøre godt med, kan godt strækkes til mere hvis folk kan anbefale det / give gode grunde for det :)

har kigget på G20 fra panasonic

Søger en størrelse på omkring 37-42"

Jeg har dog bare lige et par spørgsmål angående plasma, retention hvor slemt er det, er det sådan at man ikke kan pause en film for 5-10 minutter mens man ordner andet uden at lide af det, hvordan står det til? andre ulemper der lige skal nævnes
Af PeterD
Bare rolig. Du går ikke forkert med et G20 og vil glæde dig over at du valgte plasma når du ser film og sport.. 8)

Slap af med retentionen. Det er ikke et problem, heller ikke på pause,men der er blæsere på G20, men afhængig af model bør det ikke være et problem. Kun hvis du er MEGET følsom...

Under alle omstændigheder er det svært at komme uden om et bedre billede med Panasonic- som er førende på plasmaområdet..
Af Labze
PeterD skrev:Bare rolig. Du går ikke forkert med et G20 og vil glæde dig over at du valgte plasma når du ser film og sport.. 8)

Slap af med retentionen. Det er ikke et problem, heller ikke på pause,men der er blæsere på G20, men afhængig af model bør det ikke være et problem. Kun hvis du er MEGET følsom...

Under alle omstændigheder er det svært at komme uden om et bedre billede med Panasonic- som er førende på plasmaområdet..
Tak, også det jeg havde på fornemmelsen af, er der noget reelt at hente på G30 forhold til G20, høre det har bedre sort level, er det betydeligt? Valgte at afskaffe mit gamle tv pga det dårlige sortniveau.

Har glemt at sige jeg også værdsætter multimediefunktioner som at kunne streame fra min computer af, er dette muligt på G20?

Angående blæser, hvor slemt står det til, har faktisk en sart hørelse og det kommer til at fungere som 'soveværelse' tv, afstanden er ca 2meter. Har det med at have fair volume på når jeg ser film så går vel udfra det ikke udgør et problem?
Af Mysen
G30 er marginalt bedre på mange punkter. Om det er merprisen værd, kan du selv vurdere.

Bl.a. er der bedre filunderstøttelse, og det kan godt være en vigtig faktor, hvis du ser dlna som en vigtig ting.
Af Labze
Okay tak for det, læste lige lidt mere om plasma og må ærlig talt indrømme tanken om at prøve det også er lidt skræmmende.. Kan det passe man ikke kunne sætte sig ned og se 3 film uden at være bange for at de sorte bjælker sætter sig fast? Eller se en marathon af en serie uden at risikere burn ins fra logo (eks tv3)?

Er der andre anbefalinger i prislejet ca. 5-6000,- i en størrelse af 37-42 tommer som der kan anbefales end lige panasonic G20 / G30?
Af Mysen
Nej det kan ikke passe. Hvis du ser bare 1 film, vil de sorte bjælker kunne ses. Det du glemmer er at det jo forsvinder hurtigt igen.

Man må bare gerne tænke sig om med et plasma tv, så hvis man tager et maraton med serier fra 3+, så er det måske en idé at undgå det logo dagen efter eller i hvert fald, indtil det ikke længere kan ses.
Af Labze
Synes det lyder lidt ærgeligt at have et logo fastbrændt i en dag, og så skulle undgå den kanal.
Hvis man ser en film på cirka 2 timer, hvor lang tid tager det så for bjælkerne at forsvinde når du nu siger hurtigt, er det 30 sekunder, eller 30 minutter?
Af Mysen
5-10 minutter
- på mit tv.

Men ca. 1 minut, inden det stopper med at være en gene.
Af Labze
Mysen skrev:5-10 minutter
- på mit tv.

Men ca. 1 minut, inden det stopper med at være en gene.
Okay, men nu er sandheden så den at jeg faktisk mest kommer til at se film på fjernsynet, bare hypotetisk set hvor lang tid skulle man have det samme billede stående før man er i risiko for burn-in, lad os sige man så 10 timers film i streg, ville der så ske noget permanent?

Er der evt et sted man kan læse om hvordan man skal behandle sit plasma TV?

Lige et ekstra spørgsmål, hvordan er billedet på fx et G30 forhold til et high end LCD tv? En af mine venner har nemlig lige fået et samsung 8005 LED og det står skam smukt, er det overhoved noget G30 kunne følge med?
Af Mysen
Netop til film falder din vens tv igennem. I mørke omgivelser, som det jo tit er i, når man ser film, vil det ujævne lys være en langt større belastning end den retention, du skal af med efter en film.

Der er en artikel herinde om burn-in og plasma. Jeg tror, du bekymrer dig uden grund, for et tv går altså ikke i stykker bare fordi du ser film i 10 timer en dag... - Så længe man ikke gør det hver dag. Det er mere det, det drejer sig om. Du kan få burn-in af at se tv2 en time om dagen. - hvis TV2 er den eneste kanal, du ser. Jeg vil ikke komme med noget hypotetisk gæt, for det er simpelthen umuligt.

Om G30 er bedre eller ringere end D8005 er vist en smagssag. Du kan ikke ubetinget svare hverken ja eller nej, men JEG ville hellere se en film på G30 end på et D8005 LED. Det er dog ikke en fair sammenligning, for D8005 er noget dyrere, og skal derfor sammenlignes med noget, der har samme pris pr. tomme, eksempelvis VT30 eller PS D8005.
Af Labze
Mysen skrev: Der er en artikel herinde om burn-in og plasma. Jeg tror, du bekymrer dig uden grund, for et tv går altså ikke i stykker bare fordi du ser film i 10 timer en dag... - Så længe man ikke gør det hver dag. Det er mere det, det drejer sig om. Du kan få burn-in af at se tv2 en time om dagen. - hvis TV2 er den eneste kanal, du ser. Jeg vil ikke komme med noget hypotetisk gæt, for det er simpelthen umuligt.
Tak for det gode svar, men nu er det som sagt mest film jeg ser, så hvis jeg nu valgte at se en film hver dag, og ikke andet end det, ville jeg så få burn-in af de sorte bjælker?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, hvis du altid har de samme stationære ting på skærmen - såsom 2.35:1 bjælkerne - så brænder de sig fast. Eller rettere: den sorte del af billedet vil ikke ældes lige så hurtigt som resten af skærmen. Resultatet er dog det samme, dvs. nogle områder vil permanent blive mørkere end andre. Det er ikke væsentligt om du slukker Tvet ind imellem - det forhindrer ikke burn-in. Du skal skifte indholdet ud så du undgår altid at have samme portion af billedet stillestående (uanset hvilken farve det har).
Af THM
PeterD skrev: Slap af med retentionen. Det er ikke et problem, heller ikke på pause,men der er blæsere på G20, men afhængig af model bør det ikke være et problem. Kun hvis du er MEGET følsom...
Der er ikke blæsere i G20...
Af Labze
Torben Rasmussen skrev:Ja, hvis du altid har de samme stationære ting på skærmen - såsom 2.35:1 bjælkerne - så brænder de sig fast. Eller rettere: den sorte del af billedet vil ikke ældes lige så hurtigt som resten af skærmen. Resultatet er dog det samme, dvs. nogle områder vil permanent blive mørkere end andre. Det er ikke væsentligt om du slukker Tvet ind imellem - det forhindrer ikke burn-in. Du skal skifte indholdet ud så du undgår altid at have samme portion af billedet stillestående (uanset hvilken farve det har).
Tak for det svar, uheldigvist betyder det at jeg nok bliver nød til at afskrive plasma for muligheder i det jeg bruger ca 90% af tiden på at se bluray film, osv.

Er der nogen alternativer i omkring samme prisleje jeg kan kigge på, evt sony EX720?