Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kramer87
Nu har jeg bestilt den ovenstående skærm. Men jeg har læst, at man får en meget bedre oplevelse hvis man kalibrerer sin skærm. Hvordan foregår det, gør man det selv eller får man en prof til det?
Af MortenTKKristensen
Hej,

Det er temmeligt simpelt - find testen her på siten og se de indstillinger som som de har kalibreret med (farve, filtre, etc). Det er meget proffesionelt gjort med farvespektrum, baggrundslys, etc

Derefter er det bare at gribe remoten og gå igang med indstillingerne og justere i henhold til listen. Personligt synes jeg at det gjorde en stor forskel, men folks syn og opfattelse er jo forskellige :-)

Go' fornøjelse!
Af Mysen
Morten har beskrevet den næstbedste løsning. Det er jo ikke en kalibrering man får lavet på den måde, men rettere en ganske udmærket indstilling af tv-et ud fra en kalibrering af et andet tv med samme modelnr.
Den bedste måde er en prof kalibrering til ca 2-3000 kroner. Her vil man få et helt præcist billede, -så præcist som det kan gøres.

Der er faktisk en mellemting, hvilket kræver et måleinstrument og noget computersoftware. Så kan man selv kalibrere, hvis man har styr på den slags.
Af MortenTKKristensen
Det er da absolut rigtigt - hvis man vil ofre de penge, så god fornøjelse!

Men jeg vil nu samtidig stille spørgsmål ved om en proffesionel kalibrering af et industrielt masseprodukt som consumer-fladskærme er - og i denne henseende bare "en tilfældig fra hylden" hvor end den nu er købt, er givet godt ud, når man tænker på at formålet vel er at se fjernsyn, film, etc og ikke et proffesionelt redigeringsformål?

Jeg påskønner blot den artikel og test om UE55D8005 der findes her på Flatpanels.dk, som jo også selv er kritisk overfor hvilke værdier man skal vælge for lys, etc indenfor ens EGNE præferencer - hviket vel må være rigtigt for en konsument?
Af Chaui
om man får sit TV kalibreret af en prof, eller man tager de præcise indstillinger fra en anden der har fået det gjort, går vel ud på et ? Samme model burde trodsalt være 100% ens om så det et mit tv eller en anden med samme model.
Af Mysen
Samme modeller er ikke 100 % ens. Slet ikke. Det kan f.eks betyde, at når Rasmus skriver: skru op for grøn, så er det fordi det gavner hans model. På din egen model, kan det til gengæld give et grønt skær.

Morten, jeg tror det er en smagssag. Du får et nogenlunde billede med indstillingerne herinde, men med indstilling af 10-punkts hvidbalance kan man jo opnå perfekt gamma, og dermed også endnu flere gråtonenuancer og flere detaljer i billedet. Det er da helt korrekt, at det ikke er nødvendigt, når man bare skal bruge det til at se tv, men det er næppe spild af penge.
Jeg har ikke fået kalibreret mit eget Samsung tv fra 2010, og det skyldes for det første prisen på en kalibrering, men også at USB-indgangen ikke har de samme indstillingsmuligheder, og det er den, jeg bruger til film.
Jeg har kopieret indstillinger fra en test, og da dette gav et grønligt billede, har jeg desuden justeret RGB-indstillingerne via testbilleder. Hvis en prof kunne justere USB-indgangen med samtlige kontrollere, så ville jeg bruge pengene. Især fordi det er et Samsung-tv med lidt middelmådig fabriksindstilling.
Af MortenTKKristensen
Helt enig i at at forskellige sendinger af skærme er forskellige - det var det jeg prøvede at udtrykke :-)

Men jeg vil nu stadig mene at en proffesionel kalibrering er spildte penge på en konsumentskærm - ja du kan kalibrere inden for de tre gængse farver (RGB) - - og ja, for feinschmeckere og nørder/perfektionister kan man pensle det yderligere 10 punkter ud.

Men helt ærligt: Kan man selv se det med det blotte øje? I en oplyst, almindelig stue? Med det almindelige, materiel og digitale finurligheder der spilder med også? Med et frontglas der reflekterer ? Jeg vil påstå at det kan man i væsentlig grad - - ikke!

Det minder mig om de gamle dage hvor man i dyre domme købte guld-kabler og stik. Eller de der køber guld-HDMI-kabler med ekstra tykkelse for 1000+ kroner: Det SKAL/MÅ jo være bedre når man har givet mange penge for det - det er ihverfald den følelse man bilder sig ind. Kejserens nye klæder?

Så provokationen herfra er - og misforstå mig endelig:
Til alle der har lyst: Få endelig kalibreret jeres digitale fladskærme, TV-branchen har krise og kan godt bruge omsætningen. Bild jer selv ind at I kan se en væsentlig forskel - det har jo været dyrt! Fortæl alle og enhver at der jo er brugt tid og penge på at få KALIBRERET skærmen (lyder fedt, ikke? Ingen uforstående aner iøvrigt hvad du snakker om...), glæd jer over at TV-værten nu beviseligt er 0,3% mindre grøn i hovedet og få en selv-fed på over den snobeffekt der opnåes af det ;-)

God fornøjelse!
Af Mysen
Morten det er fair nok, du synes det er spild af penge, men det en lidt tåbelig måde, du kommer med din mening på. Der er absolut ingen selvfedhed over, at stile efter det bedste billede. Der er ikke nogen snobeffekt heller, for som du selv siger, er der ikke udbredt forståelse for, hvad det vil sige at kalibrere en skærm. Folk får det gjort for at få det bedste billede og ikke for at bevise noget over for nogen. Du skriver 0,3%, hvor jeg nok vil gætte på, at det giver 10-15%. Og det giver nærmere 50% for dem, der ikke bruger tid på at finde en troværdig test at gå efter eller en kalibreringsdvd at justere efter.
Når jeg skriver inde på denne tråd, så er det jo fordi, der bliver spurgt til en kalibrering. Du svarer så, at man kan kopiere tallene herinde fra, og det er også en god idé at gøre, men det har jo altså ikke noget med en kalibrering at gøre. Det kaldes blot at indstille...

Hvor stor er forskellen mellem D6505 og D8005 på billedsiden i procent? Eller på min 2010-model og 2011 modellen, der afløser?
Det er jo fuldstændig urimeligt at bestemme, selv om der næppe kan være nogen uenighed om, at nogle synes opgraderingen er pengene værd, mens andre mener, at billedkvaliteten er lige så god på en model fra serie 5.

Subjektivitet skal der være plads til, men det klæder ikke nogen at bestemme sin egen holdning til den endegyldige sandhed, og kalde alle der er uenige for selvfede snobber. Ikke engang politikere er nede på det niveau.

Og slutteligt skal jeg lige minde om, at jeg jo ikke selv har ofret pengene på en kalibrering. - Netop fordi det ikke kan gøre mine film pænere, og efter min mening er for dyrt til "almindelig tv i dagslys og med reflektioner."
Når man begejstres med den perfekte gamma, og 100 % rigtige farver i en mørklagt stue foran en dyrt produceret hollywoodfilm, så er de sidste procent mange penge værd for en billedentusiast. Rent objektivt set ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Normalt er jeg en ivrig fortaler for at få sin skærm kalibreret (hvilket jo er nemt at sige når mn selv har udstyret), men en faktor der måske skulle tages med i betragtningen er, at fejlraten på ny elektronik ser ud til at være stigende og du får ikke en ny kalibrering når TVet går i stykker...

Hvis der findes en god test af skærmen, så ville jeg nok personligt nøjes med at indstille Tvet efter anvisningerne, så længe TVet blot er et stuealter og ikke en del af en hjemmebio. Til mere seriøst brug, så ville jeg dog tage det op til overvejelse om der ikke burde smides penge i en mere nøjagtig udmåling. Jeg tvivler derimod på, at jeg nogensinde ville turde at bruge 3000 kr på at kalibrere noget fra Samsung uanset hvad det skulle bruges til.
Af kskruger
Torben Rasmussen skrev: Jeg tvivler derimod på, at jeg nogensinde ville turde at bruge 3000 kr på at kalibrere noget fra Samsung uanset hvad det skulle bruges til.
Det skal du selvfølgelige ha lov til at mene, andre ville måske se anderledes på det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Og det har de vel også lov til...?