Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nalle
Jeg var en tur i Sony Center og Fona igår. Jeg fik kigget på den Sony, som jeg selv linkede til tidligere. Men jeg blev egentlig mere interesseret i en af deres 13,3", da den både er kraftig og lille i størrelse. Hvad siger I til den, er skærmen af en rimelig kvalitet?
http://www.sony.dk/product/vn-s-series/vpcsb1v9e

Er der nogen af jer, som bruger en 13,3" til grafisk arbejde? For jeg tænker lidt, om det bliver for småt :)
Af Mysen
Nej, skærmen er ikke god. Den har det samme ringe TN panel, som alle de andre subnotebooks, og det betyder en kontrast på under 200 og, at du skal sidde helt ligefor.
Men som donoester nævner, er det en nedprioriteret ting på bærbare. Jeg har selv lige købt en 13,3" bærbar på ca 1800gram, og skærmen er helt klart det ringeste ved den, og det vidste jeg allerede godt, inden jeg købte den. Det er bare et kompromis, jeg tog for at få en hurtig og supermobil computer indenfor mit budget. (ca. 7000).
De 13,3" og den tynde profil vil være super handy for dig, når du har den med, men du skal sætte din eksterne skærm til derhjemme, når du skal arbejde med fotos.

Vedr. Notebookcheck.net:
Når du trykker "review" så har du kun mulighed for at indtaste mærke og model. Men hvis du så trykker "search" så har du en helt masse andre parametre, du kan rykke rundt med.
Af Nalle
Mysen, hvor ser du hvilke paneler en bærbar indeholder? Det syntes jeg nemlig, at jeg har haft svær ved :)

Men ellers kiggede jeg også på denne bærbar, som skulle have en rigtig god farvegengivelse, men jeg syntes 16,4" bliver en anelse stort, men faktisk ikke meget størrer end min nuværende Dell Latitude med 15,4" :)
http://www.sony.dk/product/vn-f-series/vpcf13z8e-bi
Af Mysen
Det ser jeg heller ikke nogen steder, for det er temmelig skjult. Det er bare på baggrund af den ringebetragtningsvinkel, der er på disse modeller i SB-serien. Altså fundet i tests som f.eks. denne her:

http://www.notebookcheck.net/Review-Son ... 744.0.html

Den minder vist meget om den i dit link, blot med lidt langsommere processor og en anden farve.
Af Nalle
Jeg syntes godt nok ikke, det er det nemmeste at finde en fornuftig bærbar, man skal altid gå på kompromis på et eller andet område :)

Jeg har snakket lidt med en arbejdskollega om det, og han mente det skulle være en Lenovo med i7. Men det er nok pga. kvaliteten af Lenovo, at han foretrækker dem.

Jeg har fundet denne Lenovo 15,6", som jeg syntes ser fornuftigt ud, farverne i skærmen skulle også dække det meste af sRGB. Hvad siger I til den? :)
http://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-Th ... =edbpriser
Af Nalle
peter4544 skrev:så svært er det heller ikke. hvis jeg var dig ville jeg gå mere i retningen af en gamer bærbar siden grafik er vigtigt. så snart du kommer op på 10.000+ er det især let

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=635752#extra

den er billigere og bedre
Hvis man køber en bærbar, som er lavet til gamer, er der vel brugt flere penge på grafikkort og det er ikke min opfattelse at det nødvendigt til billedredigering. Skærmen skal vel blot være en god kvalitet, samtidig med hurtig processor og ram :)
Af peter4544
den bærbar jeg lige har foreslået er på alle led bedre end dit foreslag... no offense.. din har desuden kun 2 kerner hvilket ikke er ideelt for multitasking. mit foreslag tilbyder 4 kerner hvilket er vigtigt når man laver meget redigering og har mange forskellige programmer kørende som man normalt har når man redigerer. Den har mere ram som standard og større harddisk samt fuld hd skærm. sidst men ikke mindst billigere. man skal også huske på at asus er en af de få som laver deres egne bærbare hvilket nedsætter risikoen for design fejl som f.eks kølingsproblemer.
Senest rettet af peter4544 19 sep 2011, 11:19, rettet i alt 2 gange.
Af Mysen
Den asus vinder på de fleste punkter, men altså ikke alle. Lenovo's thinkpad modeller er meget dyre, når man kigger på specs. Til gengæld er byggekvaliteten uden tvivl et niveau over den asus, og så er det en af de få bærbare, der kommer med ips panel. Desuden vil jeg mene, at en så hurtig 2-kernet processor med hyper-threading er rigeligt til billedbehandling. Det eneste tilfælde en 4-kernet model er at foretrække, er når man kigger på fremtidssikring og spilydelse. Og full-hd er nok også mest til spil, da alting blive virkelig småt, hvis man bruger den fulde opløsning til skrivebordet. RAM kan monteres for få hundrede kroner i tilfælde af, at 4gb ikke rækker, hvilket jeg tvivler på, er tilfældet.
Jeg er enig med, at man får meget mere for pengene med den asus, men da det efter min mening er overkill, så kan man ligeså godt købe en noget billigere model, eller en lidt mere kvalitetsbygget Lenovo eller macbook.

Blot min mening...
-men hvis du er til Lenovo, så har de jo også en t420, nu hvor du var lidt hooked på en lidt mindre pc.
Af peter4544
Jeg har selv en asus som ligner den utrolig meget og jeg kunne ikke være mere tilfreds. Når du taler om design så synes jeg at asus har gjort et godt stykke arbejde fordi det er få bærbare som rent faktisk har ordenlig ventilation og det er en af hovedårsagerne til at en bærbare går i stykker.
Senest rettet af peter4544 21 sep 2011, 10:21, rettet i alt 2 gange.
Af Nalle
Peter4544, den Asus bærbar som du linker til, så umiddelbart fornuftig ud, men jeg syntes den er for tung.

Jeg tror dog jeg har fundet ud af, hvilken bærbar det skal være.

Mit valg falder nok på Lenovo W520
http://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-Th ... 54705.html

Allerhelst ville jeg gerne købe denne bærbar, men ifølge notebookcheck, så er skærmen ikke ret god til at vise de rigtig farver, men ellers er størrelse og konfiguration, som jeg gerne vil have den :)
http://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-Th ... 77049.html
Af peter4544
en thinkpad er ikke nogen dårlig investering. det var desuden den største fejl ibm har lavet, at de solgte thinkpad til lenovo. igen synes jeg ikke så meget om spec'sene på denne thinkpad men vægt går på bekostning af ydelse og hvis det er vigtigere for dig then go for it. jeg må give dig ret i at asusen er for tung men jeg har behov for den ekstra motion, så det er fint. :)
Senest rettet af peter4544 22 sep 2011, 16:10, rettet i alt 1 gang.
Af Nalle
peter4544 skrev:en thinkpad er ikke nogen dårlig investering. det var desuden den største fejl ibm har lavet, at de solgte thinkpad til lenovo. igen synes jeg ikke så meget om spec'sene på denne thinkpad men vægt går på bekostning af ydelse og hvis det er vigtigere for dig then go for it. jeg må give dig ret i at asusen er for tung men jeg har behov for den ekstra motion, så det er fint. :)
Peter, hvilke ting af specsene på Lenovoen bryder du dig ikke om? Jeg har endnu ikke besluttet mig, da jeg er lidt i tvivl om skærmens kvalitet.

Når jeg kigger på Notebookcheck, så får 1920x1080 udgave af W520 rigtig god kritik på skærmen, men det fremgår ikke om 1600x1200 udgaven er af samme kvalitet. Men hvis skærmen er af samme kvalitet, så er jeg umiddelbart ikke så meget i tvivl om denne bærbar :)