Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Slojder
Hej alle,

jeg skal bruge en stor skærm - og her snakker vi nok min. 42'' til et konference lokale. Der skal hovedsageligt køres PP på denne - men den skal også være god nok til at rette word dokumenter etc. på i et forum.

Budget er ikke vigtigt. Det vigtigste er dog den bedste løsning.

Jeg tænkte selv på en af de nye samsung tv-skærme...men hvordan er opløsningen på disse når de kobles på en DVI udgang?

Og da den udelukkende skal bruges på en computer - hvordan er samsung tv'et så rangeret? Jeg kan jo mere eller mindre være ligeglad med SmartTV - og skal blot have panelet svt. d8005....hvor langt kan man gå ned når panelet er det eneste relevante? d6005?

Andre forslag til skærme?
Af JesperKeller
Til netop fremvisninger vil jeg faktisk anbefale en Philips Skærm.

Philips Wifi MediaConnect gør sådan at du kan tilkoble din bærbar computer, og vise et direkte billede i 720P og det kan bruges til streaming. På denne måde skal bærbaren bare have installeret software fra Philips, så kan alle logge på og smide billede op.

Du slipper for kabler. men tilgængel med lidt lavere opløsning. :)

Dette gælder alle skærme med Net+. Så Philips 6000 til Philips 9000 series.
Af Slojder
Tak for det hurtige svar! Det lyder spændende og skal klart undersøges nærmere. Vi slipper dog næppe for ledninger. Det vil nok være mange forskellige der kommer forbi og skal bruge skærmen - også folk der kun kommer en enkelt gang (og for dem er installation næppe den letteste løsning)!
Af Slojder
Er blevet anbefalet NEC V651 (65'')... Nogen der kender denne skærm?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er et dedikeret fremvisningsdisplay, som helt klart kan stå distancen. Det fylder lidt mere end de nymodens LED-modeller, men til gengæld er det gearet til at køre 24-7-365.

I samme kategori finder du også skærme fra Samsung såsom deres Syncmaster 550EXN eller 550EX. Disse fås til priser fra 22.000 kr. til 30.000 kr. og er ligeledes gearet til at køre som fremvisere og udstillingsdisplays.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Slojder skrev:Er blevet anbefalet NEC V651 (65'')... Nogen der kender denne skærm?
Det er det man kalder en professionel monitor, og den er beregnet til fremvisnings-formål. Ud fra din beskrivelse af jeres behov, synes jeg dog den lyder som en lidt dyr løsning.

Professionelle er beregnet opgaver hvor man eksempelvis vil køre et billede 24/7 eller hvor man vil lave en avanceret opsætning, hvor skærmen kan styres eksempelvis fra en kontrolrum. Til helt almindelig fremvisningsbrug under møder, der måske løber op i et par timer dagligt, synes jeg helt almindelige forbruger-skærme fint går an.

Billedkvaliteten er ikke nødvendigvis bedre på den NEC skærm du nævner. Når en PC tilsluttes skal I blot sørge for at sende 1920x1080 opløsning til skærmen og vælge 1:1 (eller "Pixel by Pixel", "Full pixel", "No overscan" eller hvad det må hedde på det pågældende Tv) og så har I samme detaljerede PC-billede på stort set alle skærme, der findes på markedet i dag.
Senest rettet af Rasmus Larsen 08 sep 2011, 15:32, rettet i alt 1 gang.
Af Slojder
Tusind tak for jeres svar.

Det er bestemt ikke en skærm der vil køre 24-7-365, men max en 8 timer i løbet af en dag. Så NEC skærmen er ikke nødvendig (og det er sgu også en dyr sag).

Jeg har derimod fundet følgende skærme:

En PHILIPS BDL5571V 55" WIDE TFT METALLIC (IPS panel)
http://www.dustin.dk/philips-bdl5571v-5 ... 5010551700

En NEC MULTISYNC P551 55" WIDE TFT BLACK (PVS panel)
http://www.dustin.dk/nec-multisync-p551 ... 5010586170

og endelig

Samsung Syncmaster 550ex
http://www.dustin.dk/samsung-syncmaster ... 5010456581

Nogen der kan anbefale den ene fremfor den anden? Prisen er næsten den samme...faktisk er den billigste (Philips skærmen) med IPS panel fremfor PVA i de 2 andre...omvendt er dot pitch lavere på Samsungskærmen (0,63 mm) oft. Philips skærmen (0,744 mm)

Men som sagt: nogen anbefalinger (så min professor bliver glad og jeg får ros :))?

Edit: Jeg har lige læst noget omkring IPS vs. PVA - at i mindre skærme (24'') er IPS at foretrække - men i store skærme er PVA at foretrække...Er der nogen meninger om det herinde hvor sandheden altid findes?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Der må være en fejl i dot pitch angivelsen på en af skærmene, for alle sammen ser du til at være 55 tommer med 1920x1080 opløsning - altså samme pixeltæthed :)

De vil alle sammenopfylde behovet efter min overbevisning, men var jeg tror nu også fint I kan nøjes. Prøv eksempelvis at tast minimum 55 tommer ind her og sorter skærmene efter pris:
http://www.hifipriser.dk/Search/Product ... 189&sp=all

Der er modeller som koster halvdelen af dem du har fundet (da det må være ekskl. moms på Dustins erhvervsside).

PVA vs. IPS: Der er lidt et holdningsspørgsmål. Nogen foretrækker det ene, andre det andet. Lidt ligesom med Benzin og Diesel-biler. At IPS er bedre i små skærme og PVA bedre i store skærme synes jeg dog ikke nødvendigvis er rigtigt. Der er fordele og ulemper ved begge typer.
Af Slojder
Tricket er bare den at jeg ikke frit kan vælge fra hifipriser...Vi er bundet til at købe fra bestemte forhandlere: Dustinhome og Ateadirect (også selvom vi kan få det billigere andet steds...). Det betyder at udvalget er meget begrænset!

Hvilke fordel ulemper er der på hhv. IPS og PVA paneler når vi er oppe i 55''. Samme som ved mindre skærme (IPS bedre betragtningsvinkler og farver; PVA hurtigere panel)??
Af Slojder
Nå...er kommet frem til at billigt er godt....

og at Philipsskærmen med IPS panel er at foretrække!

Men her til slut har jeg set at vi også kan få fat i en d8005'er... Prisen er cirka den samme som Philipsskærmen.

Er det en bedre skærm end Philips BDL5571V?

Og er der nogen der ved om der er et IPS panel i d8005 (55'')?