Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej folkens

I må undskylde jeg bringer dette spørgsmål frem, jeg har søgt og læst mig til en masse, men syntes det er lidt svært at forstå 100%, og især efter at havde læst artiklen om det herinde føler jeg mig lidt forvirret.

Full HD kontra HD ready, er det korrekt forstået at dette kun har en effekt i forhold til blu-ray materiale og bestemte x-box360/ps3 spil/full hd video kamerare etc og ikke de alm SD kanaler eller HD kanaler?

Og hvordan håndtere et full HD tv kildematerialet på panelet hvis eksempelvis der vises 720p på et fjernsyn med 1080P panel, er der så bare flere pixels der på en måde blænder sammen for at kompensere op for de manglende enkelt pixels til at udfylde og gør det sig så også gældende for SD materialet som sendes i 576i ?

Og hvordan vil et tv der er HD ready men ikke understøtter 1080i håndtere det signal? fx en HD-ready plasma skærm på 1024x768 og som ikke kan understøtte 1080i som fx tv 3 HD sendes i?

Jeg håber i vil svare på mine spørgsmål, selvom emnet har været oppe og vende før, ville det være rart at få det endegyldigt forklaret selvom jeg har læst artiklen om det.
Af Mysen
Det er ikke et ofte stillet spørgsmål, og det bliver temmelig teknisk, hvis du vil forstå det hele korrekt. Jeg tror alle fjernsyn idag, Full-HD som HD-ready deinterlacer et 1080i signal til et 1080p billede. Et HD-ready tv vil så bare nedskalere billedet til den opløsning, det nu engang har, mens et Full-HD kan bruge den fulde opløsning. Om det er noget man kan se på afstand, det kommer jo lidt an på størrelsen og afstanden.

Hvis du vil vide mere om det, så kan du læse Torben Rasmussen gamle artikel om dithering, skalering, deinterlacing osv. Kort sagt, hvordan et tv behandler den data, den modtager. Jeg tror, det er nemmere at linke, end at genfortælle med mine ord ;)

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1183765992
Af 2 T ´er Uden H
Så hvis du ser fx DR HD eller tv 3 HD på et Full hd tv, opskalere tv´et så på lidt alla samme måde som en DVD afspiller med opskalerings funktion, og selv går ind og sætter de manglende punkter ind?

Jeg troede godt nok kun det ville kunne give udbytte i forhold til blu-ray og spillekonsol og ikke at det ville havde noget som helts at sige i forhold til det der bliver sendt i tv´et i SD/HD kvalitet.
Senest rettet af 2 T ´er Uden H 06 sep 2011, 21:42, rettet i alt 2 gange.
Af BrianH
Har ikke noget at have det i andet end min egen smag, men jeg synes 720p er flottere på et HD-ready tv and fuld HD
Af 2 T ´er Uden H
Og er dvd afspillere med 1080p opskalering så helt unødvendig i forhold til en alm Dvd afspiller med HDMI uden opskalering fordi de begge 2 kan opfylde det samme krav på et full hd tv, hvad end det er dvd afspilleren eller tv´et der opskalere?
Af Mysen
Der bliver ikke sat manglende punkter ind, for det vil skabe et asymmetrisk billede. Det er en blanding af en interpolation og filtrering, der på en måde slører billedet, men samtidig gør billedet symmetrisk. Et Full-HD opskalerer billedet for, at billedet fylder hele skærmen. -på samme måde som en dvdafspiller kan gøre. Det er dog kun de allerbedste skalere, der er i stand til at forbedre billedkvaliteten betydeligt på denne måde.

Jeg er ikke enig med BrianH i, at et HD-ready tv er bedre til at håndtere 720p end et Full-HD. Jeg vil vove at påstå, at jeg ikke ville kunne se forskel på 2 forskellige opløsningers håndtering af 720p, hvis de to modeller var lige gode. Det er bare lidt svært at opstille forsøget.
Af 2 T ´er Uden H
Så SD og 720p Materiale fra antennestikket bliver opskaleret/interpolatin eller deinterlacing til Full HD opløsning på et Full HD tv?

Men er opskalerende dvd afspillere bare det rene fusk i denne sammenhæng siden fjernsynet så selv kan gøre det med en dvd afspiller uden + hdmi kabel eller hvordan ?

Det er godt nok forvirende med ny info, det var lettere da man kun troede at Full HD havde noget at sige for blu-ray og spille konsoller og ikke tv signalet :/

Og hvordan kan man evt finde ud af om ens fjernsyn eller kommende fjernsyn kan de-interlace ordenligt, er det ved at bedømme billede af SD materialet eller HD 720p billede der bliver vist fra en tv kanal?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, opskalering i en DVD afspiller er lidt af et gimmick. Alle TV kan opskalere selv (ellers ville skærmarealet ikke blive fyldt ud). Der kan så være forskel på hvor effektiv en algoritme hhv. TV og afspiller bruger, så det er ikke sikkert at dit TV er bedst til det. I så fald så vil det være en idé at lade afspilleren gøre det så dit TV blot skal vise et billede det ikke selv har regnet på. Det må man dog vurdere, da det ikke er noget du kan læse dig til i specifikationerne.

Mht. de-interlacing, så er det jo kun aktuelt for interlace signaler, hvilket ikke inkluderer 720p (p for progressivt). Dvs. et SD signal fra din antenne eller din DVD-afspiller.

Når du nu er så ny i feltet, mener du så selv at du er i stand til at bedømme om noget de-interlaces eller opskaleres godt? Bekymrer du dig ikke unødigt?
Af 2 T ´er Uden H
Nu arbejder jeg edenlig med radio/tv i min daglig dag, så jeg vil ikke sige jeg er så ny i feltet igen selvom jeg godt måske kan havde lidt spørgsmål hehe, dog hvis jeg kommer ud for noget ny information som jeg ellers troede jeg havde lært om så vil jeg jo meget gerne havde tingene bekræftet så man jo selvfølig ikke fejlagtigt kommer til at vildlede kunder.

I dette tilfælde kom der lige lidt ekstra info på Full hd og HD ready, samt interlace og prograsive og selve processen bag som jeg gerne lige ville forstå 100% :) at det så endte ud i at lyde/formuleret lidt begynder agtigt fra min side af må jeg så beklage, jeg ville bare være sikker på jeg havde forstået det rigtigt.

Men jeg siger mange tak for hjælpen, der var lige nogle ting jeg havde gået og tænkt over som faldt på plads :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det hjælper måske at tænke i PC termer når det kommer til opskalering: du har nok prøvet et billedredigeringsprogram ala photoshop på et tidspunkt, hvor man kan resize sit billede til en anden størrelse eller hvor man kan hive elementer større med musen. Opskalering er basalt set det samme, dvs. en måde at strække et mindre billede så det fylder mere rent arealmæssigt.

Eller mere praktisk: zoomfunktionen på en iPad er også opskalering. Dvs. når du zoomer ind på hjemmesider, så opskalerer du også billedet. Der sker dog ikke ret meget billedbehandling på ipad'en da den vitterligt blot zoomer uden at udglatte billedet, så helt retvisende er det ikke.
Af 2 T ´er Uden H
Har den billede processor der sidder i tv´et edenlig nogen indflydelse på hvor godt opskaleringen af billede bliver eller hvordan træder den i kraft?

Her tænker jeg på sony Bravia Engine 3, x-reality engine, LG XD engine, philips pixel plus HD osv osv?

Og hvilken af producenternes billede motore er så edenlig bedst hvis det altså kan siges, eller er der nogen der bare er disideret tilsvarende med hinanden som så bare hedder noget forskelligt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, den billedmotor vil også tage sig af opskalering, de-interlacing mv.

Der er forskel på hvor godt producenternes chipset klarer disse ting, hvor eks. Panasonic tidligere har været kritiseret for ikke at have særlig god de-interlacing. Opskaleringen hører man ikke så ofte om, men det er nok også de-interlacing der er nemmest at se artefakterne på, da man sjældent har mulighed for at se et ikke-skaleret billede. Artefakterne ved en dårlig de-interlacing er langt mere tydelige.
Af 2 T ´er Uden H
Okay :)

Hvad med det her om hvorvidt små skærme er pænere at se SD materiale på end store selvom at de-interlacing processen måske er tilsvarende på begge 2, i form af feks hvis et std signal 576i bare bliver udstrukket/skaleret til et 1080p display på henholdsvis et 23"og et 40" ville den procces så ikke være tydligst at spotte fejl i på et 40" fremfor et 23" ?

Og er Billedemotoren i tv ikke en vigtig, men overset specifikation der ikke så tit bliver nævnt?