Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg købte et Sony 40EX720 hos Komplett, men da der var en del backlight bleeding/clouding sendte jeg det tilbage og købte et nyt hos dem. Jeg har så lige hentet det nye EX720 hos dem, som burde være magen til, men til min store skuffelse kan jeg hverken vælge dansk sprog eller Danmark som land. Text tv virker heller ikke og der er ingen dansk manual med.

Dette er vel klare beviser på at tvet er parallelimporteret, sikkert fra et eller andet østland. Eller hvad? Er jeg helt galt på den? Er det ikke ulovligt det de har gjort? Kan jeg ikke forvente at mit TV virker på det danske marked!

Mit spørgsmål er så. Hvad gør jeg i den her situation? Jeg er 100% sikker på at jeg skal have mine penge tilbage, men kan jeg på nogen måde opkræve noget godtgørelse for transport? Det er jo ikke ligefrem billigt at fragte tv frem og tilbage.

Skal jeg tage sådan en sag op i forbrugerrådet? For jeg mener da at hvis der er tale om et parallelimporteret tv er det ulovligt.

Jeg har aldrig oplevet noget lignende, så håber virkelig på hjælp i den her situation!
Af Thomas Fisker
Har du kontaktet komplett og hørt hvad de siger?

Det første sendinger af 40ex720baep indeholdt nordisk sprog og manual, men sikkert på grund af pris dumping på nettet, valgte man at lave en udgave til norden, BN i stedet for BAEP, og fjerne nordisk på den almindelige europæiske model.

Hvis jeg var dig, ville jeg forsøge at få komplett til at tage tv'et retur, hvilket jeg ikke tror bliver det store problem.

Så kunne du eventuelt købe kdl40ex721bn til 5999,- i elgiganten, her får du også indbygget wifi.
Af JesperKeller
Hvis det er sådan at du har en BAE model, kan du via software, få dansk sprog og manual på den.

Det er vidst en fejl i deres software, men bare tilslut den, og så skulle den gerne selv løse sig.

Er det til gengæld IKKE hverken BN eller BAE skal du levere den tilbage, da de digitale tunere, så måske ikke virker til de danske signaler.

Held og lykke :)
Af Billy Blaze
Tak for svaret

Jeg prøver selvfølgelig at kontakte dem imorgen. Det var også mere for at se hvad mine muligheder er inden, så jeg ikke bliver snydt. De skriver KDL40EX720BAEP på deres hjemmeside, så man burde da kunne forvente at den fungerer på det danske marked. Der er ingen nordisk manual med, men en med en masse østeuropæiske lande.

Det er 100% sikkert at jeg skal have pengene tilbage, men hvad med sådan noget som fragt? Jeg har jo betalt for først at få den fragtet fra Norge til København og så har jeg betalt for at hente det. Hvad er reglerne for at få de penge tilbage, når de jo klart har lavet fejlen?

Jeg er personligt ikke så glad for Elgiganten, da jeg har brændt fingrene et par gange(og deres sælgere ved intet), så vil helst ikke støtte dem, men 40ex721 til 5999kr er slet ikke dumt. Samme skærm med Wi-fi er jo bare et plus. Tak for rådet, vil jeg da lige tjekke ud.
Af Billy Blaze
Jeg har opdateret tvet, men jeg kan stadig ikke vælge dansk sprog. Det virker ikke til at der er sket noget, er det en særlig opdatering jeg skal installere via USB eller hvordan foregår det med at opdatere? Kan jeg på nogen måde tjekke hvilken en slags EX720 det er?
Af JesperKeller
På siden af emballagen eller bag på tv'et.
Der skulle gerne stå endelsen på dem begge :)

Held og lykke
Af Billy Blaze
Der står bare EX720... :)