Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kristianvest
Hej,

jeg har et lidt komplekst problem, jeg har en onkyo tx-sr605 reciever med tilhørende dali højtalere. Jeg kører med et hdmi fra reciever til tv via ARC indgangen. problemet er jeg kun fået lyd i venstre fronthøjtaler. Har kigget men synes ikke jeg kan finde en stereo/mono funktion på Tvet. Ved i om der er det? Kan det have noget med hdmi kablet at gøre, når det er hdmi 1.4?

På forhånd tak.
kristianvest skrev:jeg har et lidt komplekst problem, jeg har en onkyo tx-sr605 reciever med tilhørende dali højtalere. Jeg kører med et hdmi fra reciever til tv via ARC indgangen. problemet er jeg kun fået lyd i venstre fronthøjtaler. Har kigget men synes ikke jeg kan finde en stereo/mono funktion på Tvet. Ved i om der er det? Kan det have noget med hdmi kablet at gøre, når det er hdmi 1.4?
TX-SR605 understøtter ikke ARC. Hvis du skal ha' tv lyd ud af receiveren, skal du forbinde tv og receiver med et optisk kabel. Skal du ha' HD lyd fra en Blueray, skal Blueray afspilleren sættes til receiveren med HDMI kabel og fra receiver til TV med et andet HDMI kabel via HDMI out på receiveren.
Af kristianvest
Så bare fordi recieveren har hdmi 1.4 betyder det ikke den har ARC?
For jeg får jo som sagt lyd i venstre front højtaler?
Af Peter Schrøder
kristianvest skrev:Så bare fordi recieveren har hdmi 1.4 betyder det ikke den har ARC?
For jeg får jo som sagt lyd i venstre front højtaler?
HDMI 1,4 er (som regel) lig med ARC, men din receiver understøtter 1,3a ikke 1,4. Det er vist kun den seneste generation af Onkyo receivere der understøtter ARC.
Af kristianvest
Okay var ellers ret sikker på jeg læse den understøttede 1.4.. Men det ville jo forklare en del.. forstår bare ik der kommer lyd ud af den ene højtaler så. Men har desværre heller ikke så meget forstand på det. Jeg gir det et forsøg med optisk kabel.

Tak for hjælpen!
Af kristianvest
Peter jeg har lige tjekket, det er en TX-SR608, og ik 605.. ændre det noget?

Kan læse det her på deres hjemmeside:

HDMI I/O 6 (5+1)/ 1
HDMI Version V1.4a (supports 3D video and Audio Return Channel)

Så det burde jo ku lade sig gøre via hdmi? Kan det være hdmi kablet? Eller skal jeg stadig forsøge med optisk kabel? Fordi har lyd i begge højtalere når jeg kører tuner (radio)
Af Peter Schrøder
kristianvest skrev:Peter jeg har lige tjekket, det er en TX-SR608, og ik 605.. ændre det noget?
Det ændrer en del. Så er det antagelig dit HDMI kabel som ikke understøtter ARC. Kablet skal minimum være HDMI 1,3 for at understøtte ARC.
Af kristianvest
Jeg siger endnu engang tak Peter, håber det er problemet. Det ville jo være nemt på den måde :)
Af thomas_bk
Husk at det typisk ikke ar alle hdmi portene ARC er understøttet på.
Så tjek i manualen for produkterne hvilken port du skal forbinde for at ARC fungerer.
Af kristianvest
Hdmi port 2 hedder (ARC). Så satser på det er rigtigt ihvertfald. :)