Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Håber nogle kan hjælpe mig her. :)

Jeg har besluttet mig for at købe Samsung UE46D8005, MEN jeg kom til at tænke på, om det er den "rigtige" størrelse i forhold til min siddeafstand fra skærmen.

Altså jeg sidder 4-4,5 meter fra skærmen og jeg havde gået og tænkt tanken, at det kunne være fedt med 55" tommer udgaven af D8005. Men ved så bare ikke, om det bliver FOR stort i forhold til min siddeafstand?
Hedegaard86 skrev:Altså jeg sidder 4-4,5 meter fra skærmen og jeg havde gået og tænkt tanken, at det kunne være fedt med 55" tommer udgaven af D8005. Men ved så bare ikke, om det bliver FOR stort i forhold til min siddeafstand?
Har 55" og sidder 3,5 meter fra skærmen. Det er helt perfekt :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi sidder 3 meter fra en 50" og det er bestemt ikke for tæt på.
Af Hedegaard86
Tak for svar - Det lyder lækkert :)

Jeg var bare lidt bekymret for, at jeg valgte en for stor størrelse :)

Men et andet spørgsmål - Det går vel ikke hen og bliver for "grynet" i billedet, når man ser almindelig tv? Altså jeg er ikke i tvivl om, at film og spil i HD kommer til at se godt ud, men hvad med alt andet?

Eftersom jeg nok vil bruge skærmen 50/50 til almindelig tv og film/spil er det vel også relevant med den rigtige afstand og størrelse på skærm :)
Af Mysen
Vi sidder 3,5 meter fra 50" og kunne sagtens bruge 5-10" mere. Også til SD...
Af Hedegaard86
Super !

Nu vi er igang med det her med afstande:

Hvor langt oppe på væggen (hvis man måler fra gulv til loft), vil det være mest ideelt at hænge den? :)
Af Mysen
Dit hoved skal reflekteres midt på skærmen, hvis du sidder lige for. Jeg foretrækker dog selv at hænge det 15-20 cm højere, men det skyldes at jeg tit lægger mig ned i sofaen, og Så passer vinklen fra mit hoved lidt bedre.
Prøv at sætte det på foden, og så kan I selv vurdere om det skal højere eller lavere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Om noget er for grynet afhænger jo også i høj grad af kvaliteten af udsendelsen. Ældre udsendelser kan godt se ret dårlige ud, men så må man jo prioritere HD-indholdet ;)
Af Cult
Mysen skrev:Dit hoved skal reflekteres midt på skærmen, hvis du sidder lige for. Jeg foretrækker dog selv at hænge det 15-20 cm højere, men det skyldes at jeg tit lægger mig ned i sofaen, og Så passer vinklen fra mit hoved lidt bedre.
Prøv at sætte det på foden, og så kan I selv vurdere om det skal højere eller lavere.
He he, kender det godt :D
Af Peter Schrøder
Hedegaard86 skrev:Hvor langt oppe på væggen (hvis man måler fra gulv til loft), vil det være mest ideelt at hænge den? :)
Personligt foretrækker jeg at have øjenhøjden 2/3 oppe på skærmen. Et 55" kommer derved til at hænge temmeligt lavt. Det er meget behageligt og er med til at reducere evt. reflekser.
Af Hedegaard86
Tak for de gode bud - Så blev jeg da også lidt klogere på det område :D
Af thomas_bk
Jeg vil gerne komme med en lille kommentar, jeg synes du skal surfe lidt rundt her i forummet. Der er en masse negative kommentar til det tv du har kig på.

Så sørg for at købe med returret.
Brugeravatar
Af edinger
thomas_bk skrev:Jeg vil gerne komme med en lille kommentar, jeg synes du skal surfe lidt rundt her i forummet. Der er en masse negative kommentar til det tv du har kig på.

Så sørg for at købe med returret.
Thumbs up for at bruge søgefunktionen! :)
Af Hedegaard86
Okay har surfet lidt rundt på forummet nu og fundet nogle negative kommentarer - Men altså, vil der ikke næsten altid være et eller andet problem eller negativt ved en fladskærm? :)

Jeg kan jo være heldig, at der ikke er nogle problemer med svinet :)

Jeg har også bare svært ved at vurdere, hvilket alternativ jeg skulle vælge i stedet for....