Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!

Jeg var i fredags ude at investere i mit første nye Tv i snart 5 år. Jeg ved meget lidt om fjernsyn, så valget af Philips Tv´et skyldtes hovedsageligt en venlig sælger i Elgiganten :)
Mit problem består i at jeg i aftes forsøgte at afspille en mkv-fil igennem en ekstern harddisk sluttet til Tv´et vha. en USB-forbindelse. Dette lykkedes ikke. Jeg kunne sagtens finde filen på harddisken vha. fjernsynet, men jeg kunne ikke få fjernsynet til at åbne den. Derfor mit spørgsmål; skal der gøres noget specielt for at afspille .mkv filer på Tv´et? Så vidt jeg kan se på Elgigantens hjemmeside, burde Tv´et understøtte .mkv gennem USB:
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... 40pfl6626t

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe :)

Mvh
Lars_b skrev: Så vidt jeg kan se på Elgigantens hjemmeside, burde Tv´et understøtte .mkv gennem USB
MKV begrebet dækker faktisk over en masse forskellige formater. Din film er antagelig i et format som dit tv ikke kan afkode.
Af Lars_b
Hej Peter.

Tak for dit svar! Er det "normalt" fjernsyn har problemer med forskellige typer af mkv-filer? Eller er det muligt at få et Tv der kan sluge alle typer?
Af Peter Schrøder
Lars_b skrev:Hej Peter.

Tak for dit svar! Er det "normalt" fjernsyn har problemer med forskellige typer af mkv-filer? Eller er det muligt at få et Tv der kan sluge alle typer?
Jeg tror faktisk at det er meget almindeligt. Nogle fabrikater kan opdateres med f.eks. DivX, men det er vist ikke alle. Jeg læste et sted at Samsung var forholdsvis tolerant, men har selv en del AVI filer som mit
Samsung ikke vil kendes ved.
Af Lars_b
Tak for endnu et svar :)

Jeg har forsøgt at læse lidt mere om mkv-filer, men det er stadig en ret fremmed verden for mig. Når du siger der er forskellige typer, er det så f.eks. når en mkv-fil kan være 720p vs. 1080p? Og hvad er forskellen på de to?
Af DavidHimself
MKV, er bare en container der kan indeholde alt muligt... og det er dette "alt muligt", der er det vigtige! :)
Af Billy Blaze
Jeg kan anbefale dig at købe en ekstern medieafspiller, som WD TV Live eller lignende. Det er kun Samsung som understøtter DTS lyd og desuden får man bedre muligheder for kalibrering ved at afspille gennem HDMI kablet fra medieafspilleren.
Af Lars_b
Endnu engang tak for svar!

Billy Blaze: Tak for tippet :) Det er helt sikkert en løsning, men jeg tror næsten hellere jeg vil have et fjernsyn der kan køre det direkte. Jeg har stadig 7 dages returret, så evt. kan jeg købe et billigere tv + WD TV Live.

Falster: Tak for linket! Jeg har forsøgt at teste det vha. de 8 filer, men jeg kan ikke rigtigt finde noget at sammenligne med. Resultatet er blevet følgende:
Test 1: Kan ikke åbnes
Test 2: Kører fint
Test 3: Kan åbnes, men lagger
Test 4: Kan ikke åbnes
Test 5: Kører fint
Test 6: Kan ikke åbnes
Test 7: Åbner et kort sekund, hvorefter den springer videre til næste fil (test 8 )
Test 8: Kan åbnes, men lagger

Altså kan Tv´et køre 2 ud af de 8 filer.. På deres side står der: "So we have remedied this with a set of 8 files meant to cover the basic features a player should support to be considered a good Matroska player." Resultatet er altså ikke synderligt imponerende, men hvor basale disse "basic features" er, er jeg i tvivl om? Er Tv-modellen generelt dårlig til at køre mkv-filer, eller er der mon noget galt med den specifikke skærm jeg har fået hjem?
Af Supergris
Der findes mig bekendt IKKE tv på markedet, der afspiller diverse video- og lydfiler, der er almindelige kendte, så den eneste fornuftige løsning er:
Køb en medie-afspiller. De afspiller alt, uden problemer...
Af Lars_b
Fair nok.. Så det eneste rigtige vil være at købe noget lignende en WD TV Live afspiller eller lignende? Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på ved køb af sådan en?
Af Supergris
Nej, køb du roligt den. Den afspiller så godt som alle filer let og problemfrit...
Der kan ligges andet firmware på, så du kan tilføje nogle ekstra funktioner, hvis du har lyst...
http://wdlxtv.com/
Af Lars_b
Tak for svaret :)

Jeg har fundet en WD TV live hos komplett.dk:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=493316

Den koster lige omkring 600 kr, men kan fås væsentligt dyrere. Er den tilstrækkelig til at afspille filer i en ordentlig kvalitet, eller skal jeg op og købe en af de dyrere udgaver?

Og så lige et sidste spørgsmål :) Virker Tv´et jeg har købt (http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... 40pfl6626t) med jeres erfarne øjne som pengene værd?

- Det er forresten en ren fornøjelse der findes forumer som det her! Jeg ville være helt fortabt uden rådgivning, og jeg har væsentligt større tillid til svarene herinde end til en sælger i en Tv-butik :)
Af Supergris
" Den koster lige omkring 600 kr, men kan fås væsentligt dyrere. Er den tilstrækkelig til at afspille filer i en ordentlig kvalitet, eller skal jeg op og købe en af de dyrere udgaver? "

Dette er der jo svaret på. Kvaliteten af billedet bliver ikke bedre på en dyrere model.