Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har oplevet det værste tv mareridt...

Fik en plasma skærm med rigtigt meget plasma buzz og flere pixel fejl, sendte tv retur til forhandleren efter kun 4 dage og modtog efter nogle få dage et nyt tv. Dejligt glædede mig til at sætte det op og nyde en god film, men glæden blev kort....

Det viste sig hurtigt at der var et eller andet galt, det tv jeg havde modtaget, havde været pakket op tv'et vendte forkert i kassen og foden sad forkert så det klaskede op på bagpanelet. Alle kabler m.m. var pakket ud og lå i frostposer. Der var tydeligt fedt fingre og alt beskyttelses film var pillet af, ligesom der var ridser på bagsiden af tv.

Da jeg satte tv'et til var der ingen opsætning men det gik direkte over og ville vise FilmHD via kabel tv. Da jeg gik ind i service menuen viste det sig at tv'et havde kørt i 65 timer!!!!

Må en forhandler sende sådanne et tv ud som erstatning for et defekt tv?

Jeg har været i dialog med forhandleren hele dagen og de mente bestemt at det kunne de godt, det var jo en nyt tv!!!

I mine øjen aflevere jeg et tv med en defekt en DOA sag. Så skal jeg vel have et fabriksnyt tv retur eller tager jeg fejl?

/Oz
Af Billy Blaze
Det var en møg sag for dig. Hvilken forhandler er det?

Den gode nyhed er at det må forhandleren ikke. Forhandleren må godt sælge en vare som en anden forbruger før har haft, hvis den anden forbruger sendte varen tilbage indenfor fortrydelsesretten, som er 14 dage. Dette indebærer selvfølgelig at varen er sendt tilbage i samme stand eller at forhandleren har tjekket varen og pakket denne ind som ny.

I bund og grund betyder det at man skal modtage et tv som skal være identisk med et nyt tv. I dit tilfælde er det tydeligvis ikke nyt og du har derfor krav på pengene tilbage.

Kort fortalt må forhandlerne ikke sælge brugte tv som nye... Hvad de fleste forhandlere burde overholde :)
Af ozong
Ja det er sku' en møgsag....

Jeg kommer lidt i tvivl når jeg læser dit svar..

Et tv der har været ude hos en kunde kan vel aldrig betegnes som et nyt tv?

Jeg har vel i min situation (DOA) krav på et fabriksnyt tv, eller tager jeg fejl?

/oz
Af Billy Blaze
Et tv som har været ude hos en kunde kan sagtens betegnes som nyt, hvis kunden har gjort brug af fortrydelsesretten. Det indebærer dog at tvet bliver sendt ud til den nye kunde i samme stand som et helt nyt tv. Dvs. den nye kunde skal ikke kunne se at en anden person har haft det i brug før.

Og ja, du har krav på et nyt TV når du modtager et som er DOA, dog kan du godt risikere at få et som en anden forbruger har haft i op til 14 dage. Du skal dog ikke være i stand til at se forskel på det tv eller et helt nyt fra fabrikanten. Så der må slet ikke være tegn på at det har været i brug. F.eks. ridser, røglugt, slitage osv. Det skal stå som nyt.

I dit tilfælde er det jo tydeligt at det har været i brug før, så det er en klar ommer fra forretningens side. Det du skal gøre er at bede om dine penge tilbage og forlange at de betaler for fragtomkostningerne, ellers er det lige til forbrugerrådet.

Dette er jeg ihvertfald ret sikker på, men hvis jeg tager fejl er der meget gerne en som må rette på mig :)
Brugeravatar
Af MigSelv
Et tv der har været brugt/udpakket hos en kunde, kan ikke sælges som nyt til en anden kunde.
Et udpakket tv kan sælges som demo model eller brugt.
Send det "nye" tv retur, få dine penge tilbage, og foretag køb hos "ansvarsfuld" sælger.
Sættes returretten på spidsen ved internethandel, kan et åbnet tv ikke kaldes " vare i samme stand". Og dermed kan returnering nægtes, eller med nedslag i prisen. Dette nedslag skal komme ny kunde tilgode, hvor der oplyses om demomodel, med nedsat pris til følge.
Igen, et brugt/udpakket tv, kan/må ikke sælges som nyt ( spørg blot Elgiganten, de kender til dommen ).
Af PhDream
Er det Wupti, der er forhandler? Har nemlig oplevet nogle lignende hos dem.
Af steffenj
Så vidt jeg husker i følge diverse regler må man ikke sende et brugt produkt til en kunde medmindre kunden har accepteret dette. Evt via salg som demo/retur vare eller ved at give et nedslag i pris. Det er mod alle retnings linjer bare at sende et andet retur produkt videre til en der har købt og forventer et fabriks nyt produkt. Har du taget dialogen med forhandleren? Det kan jo blot være en fejl at de har sendt dig et brugt produkt?