Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MonKey
Jeg var en tur i Bilka for at se på et nyt TV der bare kan det hele.
Derfor spurgte jeg ind til den måske kommende DVB-T2 standard i danske udsendelser.
En ellers yderst kompetent medarbejder forklarede at den 'danske' DVB-T2 ikke nødvendigvis bliver identisk med den allerede eksisterende 'svenske', og at de fjernsyn der sælges i DK netop 'indeholder' 'svensk' DVB-T2.
Derfor havde de ansatte fået indskærpet at gøre kunderne opmærksom på at selvom man køber et TV med DVB-T2 er man ikke 'fremtidssikret'.

Er der nogen i dette forum der kan hjælpe med en afklring/uddybning ??

på forhånd tak !!
MonKey skrev:Bilka
En ellers yderst kompetent medarbejder
Bilka.. Kompetent.. Jeg fniste lidt.
Men spøg til side...

Fra hvad jeg ved at noget af det han siger sandt. Men det er Boxer der ejer det svenske antenne netværk OG det danske, så hvilken standard der bliver brugt er op til Boxer.
Jeg havde på et tidspunkt snakket med en Boxer Konsulent, som forklarede at grundet Danmark var så hurtig til at få MPEG4, i forhold til Sverige og Norge, valgte de at gøre brug af den standard, men det er ikke tilfældet i Danmark da det vil blive et kæmpe rod at ændre DVB-signal igen.

Hvad jeg ved.
Jesper Keller
Brugeravatar
Af MigSelv
JesperKeller skrev:
MonKey skrev:Bilka
En ellers yderst kompetent medarbejder
Bilka.. Kompetent.. Jeg fniste lidt.
Men spøg til side...

Fra hvad jeg ved at noget af det han siger sandt. Men det er Boxer der ejer det svenske antenne netværk OG det danske, så hvilken standard der bliver brugt er op til Boxer.
Jeg havde på et tidspunkt snakket med en Boxer Konsulent, som forklarede at grundet Danmark var så hurtig til at få MPEG4, i forhold til Sverige og Norge, valgte de at gøre brug af den standard, men det er ikke tilfældet i Danmark da det vil blive et kæmpe rod at ændre DVB-signal igen.

Hvad jeg ved.
Jesper Keller
Boxer vælger/bestemmer ikke hvilken sendestandard der skal bruges. Det er derimod 179 personer i et stort hus i Kbh. Og hvis de gør som de plejer, vælger de altid noget andre ikke allerede bruger.
Brugeravatar
Af MigSelv
MonKey skrev:Jeg var en tur i Bilka for at se på et nyt TV der bare kan det hele.
Derfor spurgte jeg ind til den måske kommende DVB-T2 standard i danske udsendelser.
En ellers yderst kompetent medarbejder forklarede at den 'danske' DVB-T2 ikke nødvendigvis bliver identisk med den allerede eksisterende 'svenske', og at de fjernsyn der sælges i DK netop 'indeholder' 'svensk' DVB-T2.
Derfor havde de ansatte fået indskærpet at gøre kunderne opmærksom på at selvom man køber et TV med DVB-T2 er man ikke 'fremtidssikret'.

på forhånd tak !!
Fornuftig sælger, ingen tv er fremtidssikret længere end dags dato.
Af reslfj
MonKey skrev:Jeg var en tur i Bilka for at se på et nyt TV der bare kan det hele.

Det er ret ikke let at svare på dit spørgsmål, for der gives ikke noget, der er 100% fremtidssikret. Et fjernsyn kan indeholde alle de rigtige komponenter og alligevel ikke virke, fx fordi der er en program/firmware fejl, som leverandøren ikke kan/gider rette.

Så Bilka vil naturligvis ikke give nogen garanti - de har alt at tabe og intet at vinde derved.

Når det er sagt, så er det i min optik helt oververvejende sandsynligt, at et apparat, der er godkendt af Boxertv.dk og understøtter DVB-T2, også vil virke i Danmark, når vi begynder at udsende DVB-T2.
Selve DVB-T2 er jo understøttet af en hardware chip, men apparater, der er Boxer godkendt til Danmark, må forventes at blive firmware opdateret om nødvendigt, hvis der findes fejl i Danmark.(mest alle mulige andre fejl end noget med DVB-T2).

DVB-T2 standarden har været meget stabil siden den blev udsendt i juni 2008. Der er enkelte dele af DVB-T2 standarden, som en modtager ikke nødvendigvis skal understøtte og som ingen modtagere understøtter fuldt.
Jeg tror på ingen måde, at der er blot den mindste risiko for, at det får nogen betydning for alm. tv muxer i rigtigt mange år. (Når alle muxer anvender DVB-T2, kan man vinde 10-15% kapacitet og lidt bedre signalkvalitet ved at slå alle muxer sammen i en supermux (TFS)).

De nuværende fjernsyn kan normalt kun modtage kanalerne 5-12 og 21-69 (kanal 61-69 anvendes ikke i Europa fra 2013). DVB-T2 kan også sendes i 1.7 MHz T-DAB kanaler istedet for DAB. Det overvejes pt. at anvende sådanne DVB-T2 kanaler til radio, men det kan de eksisterene fjensyn så ikke modtage.

Desuden er der fundet en mindre rent teknisk uhensigtsmæssighed, som betyder mindre (intet) for 'normale' tv muxer, men er rettet i DVB-T2 version 1.3.1 for i fremtiden bedre at kunne understøtte bla. mobil-tv og radio. (L1 post scrambling). Jeg vil tro at Danmark måske kun vil godkende DVB-T version 1.3.1 i modtagere, men i praksis alligevel vil sende, så alle modtagerchips kan modtage signalet.

Det er nu således, at du kan vælge et DVB-T apparat, der med sikkerhed aldrig vil kunne modtage DVB-T2 eller du kan købe et DVB-T2 (inkl. T/C) Boxertv.dk godkendt apparat, det nok med 98-99% sandsynlighed vil virke.

Det er ærgeligt at vore politikere ikke kan forstå, at når DVB-T2 kommer/allerede er her*, så skal de få fastlagt krav til udstyret og lave en mærkning af alt nyt fjernsynsudstyr.

Fejlkøb, der kan undgås, er jo tåbelige.

Lars :)

* Når Indien snarest vil anvende DVB-T2 ved 19 af deres største byer og det sydlige Afrika fra Congo-Kenya til Sydafrika (250+ millioner mennesker) mennesker allerede er ved at udbygge med DVB-T2 (Zambia, Uganda er fx netop gået i drift), så er salgantallet sikret for DVB-T2 chip.
Af reslfj
MigSelv skrev: Boxer vælger/bestemmer ikke hvilken sendestandard der skal bruges. Det er derimod 179 personer i et stort hus i Kbh.
Nu overlader folketinget nu det meste til (mere) kompetente mennesker. Men det er rigitigt at folketinget skal aftale at vi skal bruge DVB-T2.

Der er mig bekendt ikke vedtaget noget, som ikke har været en del af en gængs og udbredt standard.

At der så har været (meget for) driftige forretningsfolk, der har solgt udstyr, som man vidste med betydelig sikkerhed ville give store problemer for kunderne, er en helt anden sag.

Fx eksempel solgtes mange Strong (8010?) bokse, der havde MPEG-4 dekomprimering, men som ikke understøttede HDTV. Man vidste imidlertid ganske sikkert, at DR ville sende en eller flere HD kanaler - uden at det var klart for de fleste kunder.

Med mux1 var der store problemer med undertekster ved starten i 2006 - alligevel kom den samme type problemer igen, da man startede mux2 (MPEG-4).

Skyd ikke på standarderne uden grund, når de skyldige er profitjagende sælgere og dårligt udstyr.

Lars :)