Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Folkens :)

Jeg er ny her på forumet, men har dog brugt lang tid på at læse diverse tråde og artikler om hvordan teknikken bag tv´ene fungere.

Dog står jeg tilbage med et enkelte spørgsmål som jeg ville høre om i kunne hjælpe mig med da jeg syntes det var svært lige at finde den præcise detalje jeg ønskede i debatten omkring LED vs LCD.

Der er meget snak om at med LED for man generelt en dybere sort kontra LCD, men passer det virkelig?

Her tænker jeg på om Edge LED generelt har en pænere sort end alm LCD belysning.

Eller er den dybere sort effekt som mange taler om kun relevant og opnålig på Direct LED ved local dimming ville kunne se forskel?

Og når der skal foretages local dimming på direct LED, gør tv´et det så af sig selv og går ind og tilpasser, eller skal det gøres manuelt ?
2 T ´er Uden H skrev:Der er meget snak om at med LED for man generelt en dybere sort kontra LCD, men passer det virkelig?
Her tænker jeg på om Edge LED generelt har en pænere sort end alm LCD belysning.
Eller er den dybere sort effekt som mange taler om kun relevant og opnålig på Direct LED ved local dimming ville kunne se forskel?
Og når der skal foretages local dimming på direct LED, gør tv´et det så af sig selv og går ind og tilpasser, eller skal det gøres manuelt ?
Lyskilden har, i sig selv, ingen betydning for, hvor dyb sort et panel kan levere. At LED belyste LCD paneler har en bedre sort end lysstofrør belyste LCD paneler, er nok mere et udtryk for, hvilken generation panelet tilhører.
LCD paneler har generelt et problem med at holde ordentligt sort. Direct LED giver mulighed for at administrere lysstyrken i de forskellig områder af skærmen. Ulempen er, at der ikke er en lysdiode til hver pixel og man dermed kan få savtakkede, lysere konturer omkring lyse objekter på en mørk baggrund. Samsungs local dimming på den sidste generation kantbelyste LCD skærme synes at fungere, selvom ingen kan forklare hvordan. De har så nogle andre problemer, især i de større størrelser.
Af 2 T ´er Uden H
Jeg beklager hvis jeg spørg dumt, men er der en bestemt måde hvor man kan se hvornår eller hvad panel der er brugt i tv´et, eller er det lidt noget man kan antage følger trop med hvor nye de er i serien? :)
Af Peter Schrøder
2 T ´er Uden H skrev:Jeg beklager hvis jeg spørg dumt, men er der en bestemt måde hvor man kan se hvornår eller hvad panel der er brugt i tv´et, eller er det lidt noget man kan antage følger trop med hvor nye de er i serien? :)
Helt sikker på panlet bliver man vist kun, hvis man skiller skidtet ad. Ellers må man formode at de seneste modeller er udstyret med de seneste paneler. Ihvertfald så længe man holder sig til topmodellen.