Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#146168
Hej!

Søger et nyt TV og eftersom jeg så absolut ingen forstand har på det, håber jeg at der er en ekspert eller to der kan komme mig til undsætning.

Som overskriften antyder søger jeg et TV primært til gaming. Billedkvaliteten skal altså være første prioritet, da jeg skal bruge det til gaming.
TV'et skal være min. 32".
Skal det være LED, Plasma eller LCD? 50 Hz eller 100 Hz?

Afstand fra sofaen til TV'et er ca. 3 meter.
Er det her et godt bud?
http://www.fleggaardshop.dk/Produktkate ... 0-LED.aspx

Håber I kan hjælpe.

På forhånd tak!

Lars
Af Thomas Fisker
#146172
Hvis det er til gaming, vil jeg foreslå at du kigger lidt på responstiden også, det er tiden der går fra du trykker på knappen til skærmen reagere, der er der et par skærme der står ud.

Samsung 5005, der har en responstid på 20ms i game mode, 50hz led skærm med full hd, den ligger i ca. 3500,- for 32" og 4700,- for 40".

Så har vi panasonic e30y, den har en responstid på 10ms i game mode, det er en 100hz led skærm med full hd, priserne på skærmen er hhv. 5.400,- for 32" og 6200,- for 40".

Fordelen ved panasonic skærmen er at du opnår en næsten øjeblikkelig respons, og det vil føles som hvis du sad ved en almindelig computerskærm.
Derudover har det 100hz, som giver et utroligt roligt billede, hvis du f.eks. ser sport på tv'et, dette har dog ingen indvirkning på tv'ets evne til at afvikle spil.

Begge tv vil fungere rigtig godt som gamer-tv.

Du skriver at du har 3 meter til fjernsynet, der vil jeg helt klart anbefale en 40" som minimum.


Til spørgsmålet led, lcd eller plasma, så er det fuldstændig ligemeget om det hedder lcd eller led, da det er det samme for dig, samme slags skærm, bare andet baggrundslys.
Plasma skærmene er ekstremt hurtige, og gør sig derfor rigtig godt til spil, dog skal man passe på retention, der er midlertidige indbrændinger af billedet, hvis der er statiske logo'er og andet, hvilket man ser meget i spil.

Jeg vil derfor holde på at en lcd/led skærm vil gøre sig bedst som gamer-tv.


God jagt! :)
Af lawil7
#146173
Hej Thomas!

Mange tak for svaret og din vejledning :-)
Hvis jeg nu gerne vil gøre det en anelse billigere er "Samsung UE 40D5000 LED" så et kvalificeret bud på et gamer TV??
Af Thomas Fisker
#146174
Det vil jeg helt klart mene, efter hvad jeg har læst og set, er d5000 et rigtig fint tv i klassen.

Det er nok kun de hardcore fps nørder der vil mærke forskellen fra 20ms til 10ms :)
Af lawil7
#146175
Mange tak for det :-)
Rart at få lidt ekspert hjælp.
Jeg tror det bliver d5000 så!
Af Mysen
#146180
Responstiden har ikke noget at gøre med, hvor lang tid et tv er forsinket på inputs. Det drejer sig om, hvor hurtigt krystallerne kan bevæge sig, og dermed ændre farve, og har altså betydning for især hurtige bevægelser.
Det Thomas Fisker beskriver som responstid, kaldes input lag. - altså lag/ forsinkelse på inputs.

Ellers er det rigtig nok, som han skriver, at 20 ms inputlag er i den gode ende af fladskærmstv. Til gengæld er responstiden på D5005 ikke i verdensklasse, og det vil kunne bemærkes i hurtige spil.
Og som kommentar til dit valg af tv, så er D5005 imiddelbart et fint tv til prisen, selv om en tlsvarende plasmamodel, ikke uden andre minusser, vil kunne klare inputlag på niveau og responstid bedre.

Og så må du endelig ikke købe noget mindre end 40", når du sidder 3 meter væk. Jeg ville endda have sagt: "mindre end 46-50", hvis budgettet havde været til det.
Af THM
#146191
wupti har 46" d5005 til 6000kr, hvis det er den model du ender ud i...
Af Ven
#146194
THM skrev:wupti har 46" d5005 til 6000kr, hvis det er den model du ender ud i...
Det kan gøres billigere, faktisk 500 kr. p.t. pricerunner (46d5005)