Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JesperZ
Det er første gang jeg kigger på tv, og har læst en masse artikler og guides på denne side, samt diverse tråde på forummet. Har prøvet så vidt muligt at læse så meget jeg kunne inden jeg valgte at spørge, men bær over med mig hvis der er noget jeg har misset, er som sagt ny.

Jeg kiggede købsanbefalingerne i gennem og havde oprindeligt bestemt mig for at skulle købe et Samsung UE40D8005, men efter at have kigget forummet i gennem lyder det til at man næsten ikke kan undgå tydelig clouding med denne model. Det kan også være det bare er et forkert indtryk?

Mit budget er max 10.000, bud på tv til 11.000 er slet ikke velkomne. Jeg har også bestemt mig for at tv'et skal helst være LCD, da jeg har en meget lys stue og så hænder det også at jeg vil sætte pc'en til tv'et (tænker på burn-in). Tv'et skal mindst være 40" og tænker max 50" for at holde kvalitet/pris raten oppe. 3D er ligegyldigt, men så gerne at tv'et mindst kører 100 Hz i tilfælde af at jeg vil game på det via pc'en (ved godt LCD har højere input lag, men det bliver casual gaming uanset).

Det kunne også være rart hvis jeg kunne købe det i Aalborg (Hifiklubben/Bilka/Fona/Expert/Sony/Elgiganten osv). Kunne fx ikke finde flere Samsung modeller andre steder end online, men kan jeg kun skaffe tv'et online er det selvfølgelig sådan det bliver.
Af THM
de 100hz på lcd tv referere ikke til opdatering fra signalet, i dette tilfælde din computer, men til frame interpolation systemer(motion plus/motion flow/trumotion mv.). det vil sige at tv'et regner ekstra billeder ud og sætter mellem de eksisterende. dette medfører forøget inputlag, og efter min mening meget kunstig og upræcis bevægelseshåndtering.

man kan vist stadig få lg's topmodel fra sidste år lx950n i 47" for ca. 9000kr, så får du vist ikke bedre lcd til den pris :)
Af JesperZ
THM skrev:de 100hz på lcd tv referere ikke til opdatering fra signalet, i dette tilfælde din computer, men til frame interpolation systemer(motion plus/motion flow/trumotion mv.). det vil sige at tv'et regner ekstra billeder ud og sætter mellem de eksisterende. dette medfører forøget inputlag, og efter min mening meget kunstig og upræcis bevægelseshåndtering.
Det jeg mente var selvfølgelig at jeg gerne vil have vist mindst 100 FPS fra pc'en.
THM skrev:man kan vist stadig få lg's topmodel fra sidste år lx950n i 47" for ca. 9000kr, så får du vist ikke bedre lcd til den pris :)
Det bliver måske lidt svært at støve op? Kan i hvert fald kun finde ComputerSalg.dk, der sælger det. Er ikke så glad for at købe et tv jeg ikke selv har set, så kender du evt til mere tilgængelig model der bruger samme panel? Det er blot for at få en idé om hvad jeg køber.
Af JesperZ
Ville det være dumt at købe et PS51D7005 taget i betragtning at jeg jævnligt vil have pc'en sluttet til i flere timer ad gangen?
Af Mysen
Et HDMI kabel kan alligevel ikke overføre 100 billeder i sekundet, og jeg er ikke sikker på, at man kan få noget tv, der understøtter dual-link DVI.

De 60hz, som er det maksimale fra HDMI, vil altså stille de fleste tilfreds, og er du ikke den type, så skal du have fat i en 120hz gamer monitor i stedet.

Køb af plasmaskærm kræver, at du ikke efterlader et ubrugt windows skrivebord. Skærmen tages simpelthen skade af det, hvis det er noget der sker dag efter dag. Du får en bedre spiloplevelse, men der skal tages meget hensyn, og du skal variere brug og undgå de faste elementer i for lang tid.
Gider du ikke spekulere på al dette, så køb en LCD skærm.

Og så ignorer hz-specifikationerne. Du får kun 60 billeder i sekundet fra din PC alligevel ;)

Jeg ville som THM ligeledes vælge LX950n. Passer den ikke til dig, står det dig frit at returnere den.
Af JesperZ
Mysen skrev:Jeg ville som THM ligeledes vælge LX950n. Passer den ikke til dig, står det dig frit at returnere den.
Det har du selvfølgelig ret i. Computersalg ser også ud til at være en rimelig god butik, i følge TrustPilot.

LX950N har også fået gode anmeldelser, men de er alle fra sidste år, så det får mig til at tænke på om det stadig holder, altså relativt i forhold til 2011 modellerne. Det er det sidste jeg mangler at få styr på før jeg bestemmer mig for om det skal være det tv eller ej.
Af JesperZ
Det endte sgu med at jeg købte en LX950N fra Justbuyit.dk. Det virker som en god lille virksomhed med medarbejdere der går op i virksomhedens omdømme. Så satser jeg på at det ikke skal returneres, for det kan hurtigt blive dyrt med et så stort tv (er der i øvrigt nogle der har erfaring med det hvis det er?).

Og tak for gode råd. Jeg er i hvert fald blevet overbevist om at UE40D8005 aldrig er en mulighed for mig, så hvis ikke dette LX950N dur så må jeg næsten anskaffe mig et plasma i stedet og så blot lade være med at bruge det til at surfe på nettet med via pc'en. Men satser selvfølgelig på at LX950N dur. Det er da også irriterende at næsten alle LCD tv laves med Edge LED i dag, det virker for mig som et meget dårligt valg indtil de har fået lidt mere styr på teknologien.