Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af conelly
Hejsa
Jeg søger lidt hjælp til køb af nyt Tv og jeg vil høre, om jeg ikke kan få lidt input fra nogle eksperter herinde:

Jeg har følgende krav til tv:
min 42-46"
min 200hz
ikke plasma
Skal være godt at se fodbold i HD
Skal være godt at se film på evt via computeren
En god blu ray afspiller samt et supplerende lyd system til tv, da de fleste LED fjernsyns lyd ikke er alt for god.

Budget:
Af Mysen
Hej og velkommen til
Kig dig omkring på siden, inden hjælpen bliver serveret for dig.

Så vil du se, at "200 hz" og "ikke plasma" afsører, at du ikke har brugt 5 minutter på at sætte dig ind i tingene, og derfor heller ikke kan forvente 5 minutter eller mere fra en, der kender alle modellerne.

Det er ikke surt ment, men der er bare 1 million tråde som din, og det er noget nemmere at vejlede en, der vil vejledes, end en der vil have tingene serveret.
Af conelly
Jeg tager det heller ikke som et surt opstød eller noget andet, men jeg synes bare, at det kan være svært at danne sig et overblik over, hvad der er og ikke er. Jeg vil blot høre, hvorfor du mener, at du 200hz og ikke plasma er helt skudt ved siden af. Jeg har blot prøvet at liste nogle af de ting, som jeg ønsker.
Af BrianH
conelly skrev:Jeg tager det heller ikke som et surt opstød eller noget andet, men jeg synes bare, at det kan være svært at danne sig et overblik over, hvad der er og ikke er. Jeg vil blot høre, hvorfor du mener, at du 200hz og ikke plasma er helt skudt ved siden af. Jeg har blot prøvet at liste nogle af de ting, som jeg ønsker.

Et af problemerne er vel, at du ikke ved hvad det er du ønsker, når du vil have min 200Hz

Alt over 50 Hz er interpolerede billeder der bliver sat ind mellem "de ægte". Nogle reklamerer med 200Hz, de færreste har fået det til at virke ordentligt. Kun plasma (så vidt jeg ved) reklamerer med OVER 200 Hz (f.eks. 600) men det er ikke opdateringsfrekvensen på skærmen der menes.

Når du helst vil have over 200Hz og samtidig ikke plasma, tyder det på du ikke ved hvad noget af det er
Brugeravatar
Af edinger
Det er ikke personligt – MEN...

Jeg undrer mig til stadighed over alle disse forespørgsler.

Alle skærmene på anbefalingslisten er gode skærme (i deres klasse). Så vælg dog én derfra og kom videre.

Jeg synes ofte, at folks spørgsmål har en karakter, som svarer til at kræve en anbefaling af Kløvermælk fremfor Arla.

Forskellen er som bekendt minimal grænsende til det ikke-eksisterende.

På samme måde er alle skærme på anbefalingslisten "sikre valg", således at man – med et minimum af indsats – ikke går galt i byen, hvis man holder sig til den.

Undskyld.
Af Mysen
Jeg synes stadig mange forespørgelser ang. tv er berettigede.
Nogle har ikke råd til et tv på anbefalingslisten, mens andre modeller ikke er på listen, da de endnu ikke er testede. Andre søger specifikke ting ved en skærm, som kan være svære at gennemskue. Ting som Farve, håndtering af reflektioner, lavt inputlag, understøttelse af MKV-filer osv. Her er det omfattende at læse alle tests eller søge internettet tyndt.

#Conelly:
Plasma har minusser, bestemt. Men du afskriver til gengæld rigtig gode billedperformere, ikke mindst til fodboldkampene. Hvis du begrunder, hvorfor du ikke vil have plasma, så er det fint nok. Der er bare mange som dig, der starter således, fordi de har "hørt" en eller anden ting.

200Hz har BrianH beskrevet. Du sætter det, som et krav, fordi det lyder dobbelt så godt som 100 hz, der lyder dobbelt så godt som 50 hz.
Det er ikke dit krav, fordi du synes interpolation er en fed feature, da det altså er temmelig ubrugeligt i fodboldkampe...
Sidst men ikke mindst, så er prisniveau ret vigtigt aspekt, du skal have med. I hvert fald et vejledende prisniveau. Et tv til 10.000 kr er simpelthen bedre end et tv til det halve, uanset mærke eller panelteknologi.
Af conelly
Grunden til, at jeg ikke ønsker plasma er, at jeg ikke er vild med, at de har en kortere levetid end LED tv, men igen jeg er åben for andre input

Grunden til, at jeg vil have flere end 100 hz er, at jeg har oplevet, at det giver problemer ved fodboldkampe i HD, hvilket er en vigtig ting for mig.

Hvad angår de andre ting, så er jeg blevet lidt klogere ved at læse de suveræne artikler herinde og hvad jeg kan forvente.

Mit niveau ligger et sted mellem 9.000-12.000 kr og overvejer Samsung, men findes der noget bedre i det pris interval?
Af DavidHimself
Normalt er "hz-funktioner" (og meget af det andet gøgl), elementer der skal redde dårlige billeder fra svage signaler eventuelt.
Tit skal de slås fra når du ser HD eller eks. blu ray!
Brugeravatar
Af edinger
Jeg er helt enig med dig, Mysen, i, at mange forespørgsler er helt berettigede.

Som du dog selv noterer dig, skurer det bare i øjnene, når der stilles spørgsmål, som åbenlyst kunne have været i hvert fald delvis besvaret ved at skele til anbefalingslisten, tests eller andre tråde.

De folk, som min kritik er rettet imod, er den voksende gruppe – som jeg opfatter det – der ikke selv ønsker at gøre en indsats, men som til gengæld – som et andet curling-barn – regner med at få serveret en skræddersyet løsning specielt til dem.
Af telum
conelly skrev:Grunden til, at jeg ikke ønsker plasma er, at jeg ikke er vild med, at de har en kortere levetid end LED tv, men igen jeg er åben for andre input

Grunden til, at jeg vil have flere end 100 hz er, at jeg har oplevet, at det giver problemer ved fodboldkampe i HD, hvilket er en vigtig ting for mig.

Hvad angår de andre ting, så er jeg blevet lidt klogere ved at læse de suveræne artikler herinde og hvad jeg kan forvente.

Mit niveau ligger et sted mellem 9.000-12.000 kr og overvejer Samsung, men findes der noget bedre i det pris interval?
Det første du skriver er noget vrøvl som passede for 5 år siden. Chancen for at plasma'en dør før noget andet i dit TV er vist nærmest lig nul.

Omkring 100hz forstår jeg ikke rigtigt hvad du mener. Hvilke problemer har du oplevet ved tv der har sat 100hz til? Som der er skrevet tidligere, skaber 100/200/400hz ofte flere problemer end de løser.
Af Mysen
telum skrev:
conelly skrev:Grunden til, at jeg ikke ønsker plasma er, at jeg ikke er vild med, at de har en kortere levetid end LED tv, men igen jeg er åben for andre input

Det første du skriver er noget vrøvl som passede for 5 år siden. Chancen for at plasma'en dør før noget andet i dit TV er vist nærmest lig nul.
Mit ene plasma tv er 7 år gammelt og kører stadigt. ;)

Og Conelly så kan jeg kun henvise til mit tidligere indlæg, for det læste du åbenbart ikke:

1. Du har "hørt" en eller anden ting om plasma
2. Du tror 200 hz er dobbelt så godt som 100 hz.

- Lad være med at skrive, at du har læst en masse artikler, når dette tydeligvis ikke er tilfældet. Og så har Samsung 2 modeller i dit prisniveau inde på anbefalingslisten. Dem kan du jo tage et kig på.

#edinger:
Det var bestemt heller ikke TS, jeg mente O_O
Jeg er helt enig i, at jeg/vi kunne have brugt tiden bedre.
Af conelly
Først vil jeg lige sige tak til alle dem herinde, der var med til at give mig et godt og grundigt spark i røven. Det fik mig til at bruge et par dage både i diverse tv forretninger, for at få en live oplevelse af de skærme, som jeg havde kig på og et par dage med læsning herinde. Det har været super.

Jeg endte med at købe et Philips, da det opfyldte de behov, som jeg i sidste ende har.

Super forum. Jeg er imponeret over den viden, folk har herinde
Af JesperKeller
Hej Connely
Velkommen til sitet og håber at du har fået kigget lidt rundt på sitet.

Hovedsagligt skal du passe på med at spørge hvad folk synes om plasma på netop dette site, for i manges øjne er Plasma det bedste!

Det gør det også godt! Der er både fordele og ulemper ved de to teknologier!
Noget andet du også skal være opmærksom på ved henholdsvis 200hz, er at det er en teknologi der oftest kun bruges til 3D!

Nogle skærme levere 200hz og rammer så i alt 400hz når de kører med 3D.

Med det sagt, skal det siges at netop ved fodbold i tv'et at det ikke kun er hz som spiller ind i om der er skygger eller kanter.
Lavere responstid gør også en del for billedet og til netop dette, vil Plasma være det bedste.

Der er mange fordele og ulemper ved alle TV og det handler om at læse sig frem til viden :) - Spørger du en af os vil vi råde dig til at købe netop 'denne skærm', fordi vi kender det, har hørt godt om den eller andet!

Held og lykke med kampen
Jesper Keller
Af JesperKeller
conelly skrev:Først vil jeg lige sige tak til alle dem herinde, der var med til at give mig et godt og grundigt spark i røven. Det fik mig til at bruge et par dage både i diverse tv forretninger, for at få en live oplevelse af de skærme, som jeg havde kig på og et par dage med læsning herinde. Det har været super.

Jeg endte med at købe et Philips, da det opfyldte de behov, som jeg i sidste ende har.

Super forum. Jeg er imponeret over den viden, folk har herinde
Tak for ros! Sørg for at sprede budskabet!

Hvilken model endte du op med fra Philips?