Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Så er de nye 30" skærme endeligt begyndt at vise sig på det danske marked og jeg har bestemt mig for at erhverve mig en. Den skal bruges til alm. skrivebordsbrug, film, lidt spil (ikke fps) og så gerne til tv. Hvilket grafikkort jeg tilslutter den er endnu ikke bestemt. Der er pt. 3 valgmuligheder:

Samsung 305t

HP LP3065

Dell 3007WFP-HC(bemærk, HC=ny version)

Apple er out of question, da det er et ældre panel. Alle 3 ovennævnte er baseret på samme panel, så på trods af at producenterne oplyser lidt forskellige responstider og lysstyrke er billedet ens.
Alle 3 har USB-hub, dell har desuden kortlæser. HP udmærker sig ved 3DVI input, de andre har hvert et. Ingen af dem har andre typer input.
Spørgsmålet er så hvilken af de 3 der skal vælges, ud fra hvad der er ved fordele og ulemper ved at vælge den ene producent frem for den anden...
Her tænker jeg på samlekvalitet, pixelgaranti og gennerel garanti, samt hvad der ellers måtte???
Har ingen erfaring med skærme fra nogen af producenterne og er derfor selv på bar bund. Det skal her nævnes at HP's er en business model.

Den næste ting jeg gerne vil have hjælp til, men har stort set ingen kendskab til er en tv-tuner til brug med skærmen. har fået at vide at jeg skulle gå efter en med egen "processor" og så vidt jeg har forstået skal de fleste tv-tunere tilsluttes via grafikkortet, hvilket er nødvendigt da det jo ikke ligefrem vrimler med skærminput. Signalet er kabeltv.
Kræver den høje opløsning noget specielt af tv-kortet?
Kræver det noget specielt hvis jeg skal køre PIP mellem fjernsyn og pc?
Nogen kort der kan anbefales?

På forhånd tak
Af xenon
jeg er i samme situation som dig - og jeg er faktisk kommet frem til at jeg foretrækker en 27" frem for 30... her tænker jeg på det nye panel samsung har udmeldt de vil masseproducere... 28" vil også være ok for mig - men 30" er faktisk lidt for stort for mig - lidt ligesom at sidde på 1. række i en biograf - jeg tror ikke jeg vil have fuldt overblik over hele billedet... så jeg synes du skal overveje om det SKAL være 30"

mht. pixelgaranti så skal du bare købe varen over nettet - så har du 14 dages returret - så kan du jo bare tjekke om den har fejl eller ej...

jeg er ikke ekspert på tv-kort-området og har ikke set nogen tv kort på nettet der understøtter fuld hd kval.
Af Peter S
Skærmen skal være en 30", køber primært for at få den høje opløsning.
Af xenon
laver du da meget 3d-editing eller billedbehandling? det er jo ikke fordi at 1920x1200 er en lav opløsning for et 27" panel - det er det samme som 1024x1280 på et 19" - hvilket efter min mening er "just right" - og så er det jo desuden også bedre til at se full hd content på 1920x1200...
Af Peter S
Nej, det nærmeste jeg kommer billedbehandling er at jeg måske skal lave et par timers ammatør autocad...
Har bare brug for masser af pixels til at have en masse vinduer og programmer åbne. Eneste alternativ jeg har set på er 2*20", men har bestemt mig, det skal være 30"...

Har set lidt på billeder. syntes umiddelbart dells design tiltaler mig mest.
Så det hele står nogenlunde lige for mig at se, dell er pænest og har kortlæser, HP har de ekstra DVI-indgange og samsung er billigst og er dem jeg lige mest forbinder med kvalitet, uden at have haft nogen af deres skærme før.
Tror det bliver hip som hap alt eter hvad der lige er nemmest tilgængeligt når jeg bestiller...

Er der slet ikke nogen der kan sige noget klogt om tv-tunere, har søgt lidt, men bliver bare mere og mere forviret?
Af xenon
hvis du bare vil ha mere plads så skal du tage med i dine overvejelser at hvis du kører 2560x1600 så vil din default font være meget lille... du kan selvfølgelig sætte den op i windows - men der er mange apps der ikke giver dig muligheden for at ændre font size (f.eks. et musik program (reason) jeg bruger) - ellers kan du jo ændre desktop res'en til 1920x1200 - men det skulle efter sigende ikke give et godt resultat, så det er nok ikke den bedste løsning....

Jeg ved godt det lyder dumt - men prøv at klippe i noget pap - klip en 30" og en 27" - og se så hvad der realt passer dig bedst... Det gjorde jeg - og det fik mig faktisk til at foretrække 27" frem for 30" - bare et forslag

jeg kan godt forstå du er lidt fovirret omkring tv-kort - jeg tror dog snart der kommer nogen kort der understøtter 1920x1200 - men jeg tror desværre de kommer til at sluge en masse cpu :/... Hvis du falder over et kort der understøtter full hd må du gerne sende en pm eller noget :D
Af Peter S
Er klar over de ting omkring font sizes du nævner og siden samsung 305t oprindeligt skulle have været på markedet for godt 2 mnd. siden har jeg brugt timevis hver uge på at måle op hvor stort monstret vil være (dog nemt at måle med en 15,4" widescreen bærbar:)).

Jeg har behov for de ca. 4mio. pixels, så alt andet end 30" og 2*20" har aldrig rigtigt været til overvejelse. Selvom 2*20" er billigere og nemmere at have med at gøre, har jeg bestemt mig for at ville have en stor skærm. Det SKAL være en 30".
Af xenon
lol ok ok XD... jeg skal nok stoppe med argumentationen nu så...
Af Peter S
Hehe butch_dk, poker er faktisk også hovedårsagerne til at jeg vil købe en 30"...

Går nok efter Dell eller HP, da samsung ikke er så nem at få fat på endnu. Regner med at bestille inden for en uges tid.

Kan i øvrigt nu sige at skærmen bliver sat til et radeon x1950pro grafikkort og da jeg heller ikke andre steder har fundet hjælp til tv-tuner regner med at låne en af en ven og prøve mig frem når skærmen er købt.

Skal nok update her når jeg har købt, og til dig butch smider dig da sikkert også en pm på PN.
Af Peter S
Så sidder jeg her foran min HP LP3065. Den var bedst tilgængelige og billigste skærm og de ekstra DVI stik kan der vel blive brug for en gang.
Har haft den stående weekenden over, men fik først billede på i dag.
Den så da ok stor ud da jeg pakkede den ud, men det er ærligt indrømmet først når billedet kommer på man ligger mærke til hvor enorm den virkelig er.
So far har jeg ikke spottet pixelfejl eller noget andet. Responstiden virker meget god og jeg kan nemt skelne forskelle i farvenuancer og gråtoner på 2%. Især ved de højre nuancer af alle farver er jeg imponeret, dog halter grøn lidt . Når vi kommer ned under 4% for alle farver, bliver det i mine øjne helt sort...
Alt sammen set ved rimelig lav brightness i et mørkt rum af en total amatør på det punkt.
Eneste negative ting jeg har lagt mærke til er at der slipper lidt lys ud ved hjørnerne på sort baggrund , samt at det er halvsvært at justere højden når den først er i bund.

Angående opløsning, så har jeg leget lidt rundt, ved windows brug. Native ser selvfølgeligt prangende ud, men er også på grænsen til for voldsomt hvis man vil læse tekst og samtidigt sidde på en afstand med overblik. 1920x1200 ser ok ud, men tekst bliver lidt grumset pga. skalering. Ved 1280x800 tør jeg sætte den op imod enhver skærm, det er præcist så klart, bare 4gange så sprødt.

Den er forresten tilsuttet et nvidia 8800gts 320mb og jeg vil prøve med et halvgammelt lånt phillips tv-kort en af de næste par dage. Ikke de store forventninger
Af butch_dk
"Ved 1280x800 tør jeg sætte den op imod enhver skærm, det er præcist så klart, bare 4gange så sprødt."

Og hvis nu man måler det i antal stars borde uden overlap?
Af xenon
tillykke med skærmen peter S :D

hvis du nogensinde anskaffer dig windows vista må du meget gerne lave et indlæg omkring skalering i vista - eller sende en pm. Det ville være lækkert...
Peter S skrev: Alle 3 har USB-hub, dell har desuden kortlæser. HP udmærker sig ved 3DVI input, de andre har hvert et. Ingen af dem har andre typer input.
Spørgsmålet er så hvilken af de 3 der skal vælges, ud fra hvad der er ved fordele og ulemper ved at vælge den ene producent frem for den anden...
Jeg ville vælge HP når der er 3DVI inputs, hvis jeg havde flere computere, så kunne man tilslutttet, dem allesammen, men det er jo hvad du har brug for på det område, man kan også vælge en skærm switch, men de plejer ikke at kunne klare store opløsninger, også er der også noget med at de kan have tindens til at ødelægge responstiden, da det også er noget elektronic i dem der ikke altid kan følge med.

Men ellers held og lykke, med at finde den der passer lige til dig :)