Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Maestroelite
wester123 skrev:Joh men Pioneer er jo også en helt anden klasse. Jeg fatter ikke lige hvorfor det var Panasonic der skulle overtage produktionen af plasma efter dem. Der er kun B&O tilbage til overpriser som kan levere noget der kan kaldes kvalitet.
Dit spørgsmål i sig selv er lidt mystisk formuleret synes jeg, da det lyder som om du tror at Pioneer har givet deres teknologi gratis væk til den første og bedste?

Panasonic havde pengepungen oppe og har købt Pioneer's plasma teknologi og patenter, om der overhovedet var andre der var interesserede skal jeg ikke kunne sige.

Problemet for Pioneer endte jo netop med at være at der ikke var nok marked for de "dyre" superkvalitets skærme og det samme er potentielt ved at ske for B&O.

Hvis du er ude efter noget i kvalitet til højere priser så tror jeg da også stadig Loewe er leveringsdygtige.

Realiteten er specielt efter finanskrisen at folk generelt ikke er interesseret i at betale 30.000+ for et TV når de kan få et til 5-10.000 som i deres øjne er lige så godt.
Af Maestroelite
hesselballe skrev:Ved du hvilken version der er tale om?
Den de har fået i Holland er v1700 men den kræver et besøg fra en Panasonic teknikker som skal update EEPROM.

UK brugere har vist mulighed for at downloade v1520 som delvist fikser problemet.
Af Mysen
Maestroelite skrev:Realiteten er specielt efter finanskrisen at folk generelt ikke er interesseret i at betale 30.000+ for et TV når de kan få et til 5-10.000 som i deres øjne er lige så godt.
Derfor er det også overraskende, at folk forventer klassekvalitet, når de betaler 10.000. Jeg synes, det er ret logisk, at når markedet fokuserer på prisen, så er det bla. kvaliteten, det går ud over. VT30 er jo ikke perfekt, og her er larmende blæsere den billige måde at køle den tynde skærm. Den er sådan ca. på billedmæssig niveau med Pioneers bedste, måske en par procent under. Til gengæld får man så 3D, Timeshift, PVR, smart tv, digitale tuners osv. med i købet. Det er nok temmelig ligegyldige ting for en billedentusiast, men hvad der til gengæld ikke er ligegyldigt er den langt, langt lavere intropris. - Og det er endda i betragtning af, at den øvrige inflation jo bevæger sig den anden vej.

Jeg synes, det er lidt ærgerligt for markedet, at folk ikke vil betale for kvalitet, selv om jeg nok selv tilhører kategorien. Men det er næsten mere ærgerligt, at folk så forventer den samme byggekvalitet med aluminum på både tv og fjernbetjening, når de ikke gider betale for det.
Af wester123
Jeg syntes så det er endnu værre at man i tests bliver vildledet til at tro der her er tale om et kvalitetsprodukt, når der i virkeligheden er tale om et det modsatte. Man kan da ikke forvente at den almindelige forbruger ved hvad et kvalitetsprodukt skal koste. Sælgere og anmeldere er tilsynladende villige til at bilde folk hvad som helst ind.
Mysen skrev:
Maestroelite skrev:Realiteten er specielt efter finanskrisen at folk generelt ikke er interesseret i at betale 30.000+ for et TV når de kan få et til 5-10.000 som i deres øjne er lige så godt.
Derfor er det også overraskende, at folk forventer klassekvalitet, når de betaler 10.000. Jeg synes, det er ret logisk, at når markedet fokuserer på prisen, så er det bla. kvaliteten, det går ud over. VT30 er jo ikke perfekt, og her er larmende blæsere den billige måde at køle den tynde skærm. Den er sådan ca. på billedmæssig niveau med Pioneers bedste, måske en par procent under. Til gengæld får man så 3D, Timeshift, PVR, smart tv, digitale tuners osv. med i købet. Det er nok temmelig ligegyldige ting for en billedentusiast, men hvad der til gengæld ikke er ligegyldigt er den langt, langt lavere intropris. - Og det er endda i betragtning af, at den øvrige inflation jo bevæger sig den anden vej.

Jeg synes, det er lidt ærgerligt for markedet, at folk ikke vil betale for kvalitet, selv om jeg nok selv tilhører kategorien. Men det er næsten mere ærgerligt, at folk så forventer den samme byggekvalitet med aluminum på både tv og fjernbetjening, når de ikke gider betale for det.
Af teamet
@wester

Kan forstå du har lidt et horn i siden på panasonic.. Må man høre hvad grunden er? Jeg mener, du brokker dig vel ikke bare på baggrund af random rants på internettet..

Kvalitet vurderes subjektivt og er derfor et svært holdepunkt uden en fast, målbar reference. Pioneer bliver ofte anvendt mod panasonic, men mange kilder sammenligner billedekvaliteten af vt30 direkte med et 50" g9 pio - så kvaliteten kan vel ikke være helt i skoven.. btw kan man vel argumentere for, at 42vt30 er den bedste 42" skærm nogensinde - der kom vist aldrig en g9 pioneer..

Det lyder ret meget til, at blæserne får mere opmærksomhed end de fortjener..
Af wester123
Nu arbejder jeg med computere til hverdag. Jeg har ikke tal på hvor mange computer strømforsyninger der er brændt af pga. defekt blæser. Det flere end jeg gider at tælle til. Blæsere skaber kun problemer. Det er den værste skodløsning der findes til dato. Men man kan vel pille bagpladen af tv'et og montere nogle store køleprofiler istedet. Så kan man smadre blæserne med en stor hammer og sende dem tilbage til panasonic med et "tak for lån" skilt på :D. Hvis der så også kommer buzzing fra højttalerne, kan man jo afmontere dem, og tilslutte eksterne. Alternativt kunne panasonic ta' sig sammen, og ofre et par hundrede på at lave deres produkter ordenligt.

teamet skrev:@wester

Kan forstå du har lidt et horn i siden på panasonic.. Må man høre hvad grunden er? Jeg mener, du brokker dig vel ikke bare på baggrund af random rants på internettet..

Kvalitet vurderes subjektivt og er derfor et svært holdepunkt uden en fast, målbar reference. Pioneer bliver ofte anvendt mod panasonic, men mange kilder sammenligner billedekvaliteten af vt30 direkte med et 50" g9 pio - så kvaliteten kan vel ikke være helt i skoven.. btw kan man vel argumentere for, at 42vt30 er den bedste 42" skærm nogensinde - der kom vist aldrig en g9 pioneer..

Det lyder ret meget til, at blæserne får mere opmærksomhed end de fortjener..
Af gadgetguy
Maestroelite skrev:Er der ellers kommet flere ejere af VT30 som vil dele deres erfaringer? (Eller eksisterende brugere som har nyt input?).

[snip]

Det er lige før disse nye problemer helt overskygger det med blæser og buzzing støj.
Har netop i dag aftalt ombytning af mit spritnye 42" VT30 pga. blæserstøj. Støjen fortsætter når jeg slukker for billedet, så jeg antager det er blæserstøj.

Det har både stået på foden, ca. 30 cm fra væggen, samt været monteret direkte op ad væggen. Jeg har prøvet at dæmpe lyden ved at sænke en absorberende plade ned mellem TV og væg, men det er så voldsomt at jeg kan høre det uanset om lyden er tændt eller ej.

Var ellers lige så glad - det er SÅ fedt et billede og masser af dejlige funktioner. Håber jeg er heldig med det næste (men for f***en, hvorfor er det held der skal afgøre om ens fjernsyn fungerer som det burde???)... Ender sgu' med man bliver nødt til at købe LED :(
Af gadgetguy
teamet skrev: Det lyder ret meget til, at blæserne får mere opmærksomhed end de fortjener..
Det er vel en vurderingssag. Er det pludselig ikke en selvfølge at dit TV bliver stille når du muter lyden?

Jeg kunne forstå det var et problem i Plasmaens barndom, men hvis jeg sammenligner mit VT30 med en 4 år gammel model der dengang kostede det halve, så forventer jeg da at det er tyndere, lettere og larmer mindre.

Men nej - jeg har fået støj med i min papkasse.
Af tomjones
Jeg har et VT50 og er ikke generet af blæserstøj. Kan ikke høre det ved alm. tv-kigning... men det lader da til, at mange føler sig generet af blæserne.

Jeg har igennem tiden moddet mange pc'ere, hvor blæsere blev enten neutraliseret (stoppet) eller udskiftet for at mindske støjen.

Hvad vil der ske, hvis man laver samme ændringer på et VT30?
Man kan vel næsten nå blæserne med plastikstrips igennem kølebjælkerne.

Fjernsynet er jo sikkert lavet til at køre globalt - og altså også i 40 graders varme i Sydeuropa. Desuden falder de jo så hurtigt i værdi, at de alligevel ikke er mange håndører værd efter 2 år.

Tom Jones
Af wester123
Det lyder et spændende forslag at modde tv'et. Jeg har en idé om at der kunne være tale om en fejl i temperaturføleren på nogle af deres produkter. Det kunne være grunden til at nogle panasonic tv måske kører fuld omdrejning på blæserne, og dermed larmer.
Mht. modning af tv'et, så findes der faktisk idag rigtig mange gode løsninger på køleprofiler. Så hvis der er nogen som har modiffet deres tv til passiv køling istedet for aktiv køling, så ville det jo være spændende at høre om :-).

tomjones skrev:Jeg har et VT50 og er ikke generet af blæserstøj. Kan ikke høre det ved alm. tv-kigning... men det lader da til, at mange føler sig generet af blæserne.

Jeg har igennem tiden moddet mange pc'ere, hvor blæsere blev enten neutraliseret (stoppet) eller udskiftet for at mindske støjen.

Hvad vil der ske, hvis man laver samme ændringer på et VT30?
Man kan vel næsten nå blæserne med plastikstrips igennem kølebjælkerne.

Fjernsynet er jo sikkert lavet til at køre globalt - og altså også i 40 graders varme i Sydeuropa. Desuden falder de jo så hurtigt i værdi, at de alligevel ikke er mange håndører værd efter 2 år.

Tom Jones
Af telum
tjae eller lidt mindre drastisk købe nogle kvalitetsblæsere fra en tilfældig hardware-pusher og udskifte dem?

Jeg ville dog nok personligt vente til garantien alligevel er udløbet med at skille et tv ad...
Af wester123
http://www.stillepc.dk/anmeldelser/fans ... 1d_120.htm

En blæser som kun støjer 8,9dB ved 12v indput. De fleste ligger på 20dB eller derover. Hvem er den første som tør prøve ?? ;)
telum skrev:tjae eller lidt mindre drastisk købe nogle kvalitetsblæsere fra en tilfældig hardware-pusher og udskifte dem?

Jeg ville dog nok personligt vente til garantien alligevel er udløbet med at skille et tv ad...
Af telum
Det er nok en god ide lige at måle hvor mange volt TV'et spytter ud, for dels at undgå at brænde skidtet af og dels fordi blæseren ellers kommer til at køre voldsomt hurtigt => larme meget mere end angivet.

Det er også muligt, at få pc-blæsere der har egen varme-sensor og kun starter ved x-antal grader.

Ellers er næste skridt vandkøling eller passiv kølling, men jeg ved ikke lige hvem der tør lade vand løbe rundt inde i deres tv :p
Af kwh
Købte nogle måneder tilbage en 50" VT20, men måtte desværre aflevere den retur grundet en ulidelig blæserstøj.

Jeg besluttede derefter at købe en 50" VT30 i stedet, men læste så herinde at flere mener blæserstøj stadig er et stort problem, så nu er jeg noget i tvivl om næste skridt...

Med baggrund i hvordan dialogen bølger frem og tilbage om hvorvidt blæserstøjen overhovedet er hørbar, om den kan variere fra produkt til produkt, om den er generende, om den er forventelig til prisen, om man bare skal acceptere den og selv foretage konstruktive ændringer osv. savner jeg meget, at der laves en målbar test af den akustiske støj målt under veldefinerede referencerammer i det normalt hørbare frekvensområde. Denne kurve kan så sammenlignes med standarden for høretærsklen for ’’normale’’ personer og den enkelte forbruger kan så up-front tage stilling til om produktet er attraktivt eller ej. Kurven kan også bruges i reklamationsøjemed, da det dermed bliver en faktuel størrelse man kan forholde sig til. Det burde jo være relativt enkelt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8