Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Tovix
Hej alle - og forhåbentlig kyndige til besvarelse af mit spørgsmål.

Jeg er igår blevet ejer af et 50"VT30, kæmpe spring fra min 20" CRT. :p En af de ting, som jeg blandt andet skal bruge tv'et til er streaming fra mit lokalnetværk. Her har jeg tænkt at bruge Serviio som DLNA server på min PC, indtil pengene rækker videre til en NAS. Jeg har pt et sæt Logitech Z-5500, som skal tilsluttes, igen indtil pengene rækker til et ordentligt anlæg.

Men til det egentlige spørgsmål.

Jeg har ladet mig fortælle at VT30's optiske udgang kan sende DTS5.1 ud fra de film, der bliver streamet, hvis ellers dette lydspor er i filen. Det vil altså sige jeg skal have et optisk kabel til at forbinde VT30 med controller-enheden på Z5500. Så jeg har selvfølge kigget lidt rundt efter et sådan på nettet. Har det nogen betydning om man køber et kabel til 100kr (sandberg f.eks.) eller 300+ kr? Jeg har behov en strækning på ~2m.

Min umiddelbare tanke er at jeg pga. højtalerenes lydkvalitet ikke vil kunne drage nytte af dyre kabler. Fordelen ved billige kabler er, at de efter min mening ofte er lettere at have med at gøre, de har ikke ligeså stor bukkeradius, idet de ofte er tyndere (mindre skærmning, isolering, ledere etc) Jeg bakser med mit hdmi-kabel (~Ø10) i de sidevendte porte i tv'et, det kan næsten ikke udgås at det er synligt - meget irriterende.

Det ville være rart, hvis nogen ville dele deres mening omkring optiske kabler eller andet jeg bør være opmærksom på.

På forhånd tak,
Af Peter Schrøder
Tovix skrev:Har det nogen betydning om man køber et kabel til 100kr (sandberg f.eks.) eller 300+ kr? Jeg har behov en strækning på ~2m.
Så længe der kommer lys igennem, er der ingen forskel. Personligt ville jeg købe det billigste.
Af theman7979
enig. Køb det billigste toslink du kan finde.
Af Tovix
Tak for svarene.

Der vil altså ikke være nogen forskel på lydkvaliteten, men kun på byggekvaliteten?
Af Peter Schrøder
Tovix skrev:Der vil altså ikke være nogen forskel på lydkvaliteten, men kun på byggekvaliteten?
Der kan være forskel på hvor godt fast de sidder i apparatet. Men det er ikke noget du kan afgøre før du putter stikket i.
Af Mysen
Og så er nogle kabler tykkere, så man ikke kan bøje dem for meget. Men det kan man jo også lade være med, med er tyndt kabel ;)
Af Tovix
Jeg har bestilt to stk af disse High Grade optiske kabler. Det er ikke de billigste men næsten. Efter min mening ser de mere lækre ud end de billigste.

http://www.av-cables.dk/lydkabler/optis ... 75_da.html

Og et High Grade antenne kabel. I håbet om at jeg ikke behøver bruge de ferrit kerner, der fulgte med tv'et

http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 70_da.html

I skal have tak for jeres svar endnu en gang.