Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Halløjsa.

Konservativ og gammeldags er jeg/vi her i huset, jeg ved det godt ;-), og derfor har vi først lige investeret i et fladskærms-tv - - og hold op, hvor er vi dog skuffede!!

Vi kommer fra et B&O Beovision 3 vi har haft fra nyt -

http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=527 -

og har netop investeret i et Samsung UE46D8005 -

http://www.hifipriser.dk/Articles/Artic ... 6CDE107%7D -

i 46 tommer til godt 12.000 (en af deres topmodeller), valgt ene og alene ud fra div. tests hvor det scorer topkarakterer. Men vi kan slet ikke få det til at virke efter de forventninger vi havde til det - men kan disse have været for høje??
Hvad skal man "forvente" når man går fra et "gammeldags", højkvalitetsprodukt med alm. billedrør, til et fladskærms-tv i et "normalt" mærke?

"Fejlene":

Først og fremmest virker billedet grynet, og scartstikkene blev da også straks skiftet ud med et HDMI-kabel af bedre kvalitet (fra TDC-reciever til TV) - ingen forskel.
Biler der kører ud af en vej, hakker/fryser meget kort, folks hår ligner det sidder løst på hovedet når de rører sig, osv.

Dåselyden skal jeg ikke glemme at nævne - det er næsten umuligt at vænne sig til. Der er vi jo vant til at sidde med bagudvendt hår når der lige har været lidt action vist i B&O´en.

Så, alt i alt en skuffelse. Nu har vi taget det fra, og er næsten på vej ud og aflevere det igen.

Hvad gør vi forkert, og GØR vi noget forkert, eller skal man bare vænne sig til et helt andet type billede, og en generelt helt anden virkemåde på TV´et??

Hvad gør vi for at undgå det grynede billede, eller er det simpelthen bare måden hvorpå et fladskærms-tv virker/ser ud?
Senest rettet af Ny i fladskærm 21 aug 2011, 19:06, rettet i alt 1 gang.
Af Mysen
Springet fra en af de bedste CRT modeller på markede til en 3 x så stor LCD model er bare en nedgang i billedkvalitet. De mange tommer gør, at du ser alle fejlene meget bedre, og så er LCD-modeller bare ikke specielt gode til at gengive SD materiale. Jeg tror dog især det er størrelsen, der skræmmer.

Har du prøvet at indstille med de tal, du finder fra testen herinde? Det gør en stor forskel
Har du set en Bluray film i Full-HD? Her skulle der gerne være et markant bedre billede, end du er vant til.

Hvis du leverer den tilbage, så prøv at overveje en plasmaskærm. Her er gengivelsen af SD generelt bedre, og det blødere billede minder mere om det, I har på jeres gamle Beovision 3.
Af Ny i fladskærm
Tak for svaret, meget brugbart.

Hvad er "SD-materiale"? Jeg er desværre lige nødt til at spørge, for at forstå dit svar 100 % korrekt.

Nej, jeg har ikke prøvet at indstille efter de tal du nævner - hvor finder jeg dem?

Dit råd om en plasma-skærm i stedet er taget til efterretning, "problemet" er bare at de kun er i væsentlig større eller mindre tommer (i Samsung). Man bliver jo lidt besnæret af at de vinder samtlige tests, men det er måske kun marginaler der skiller dem?
Egentlig var ønsket en Sony-skærm, men da Samsung vandt de fleste tests, faldt valget på dette.

Lyd: Hvad gør man med den, hvis man vælger at beholde TV´et? Er vi ude i et sorrund-anlæg, en lydbar, e.l.?
Det lyder endvidere som om TV´et skruer ned, når der kommer en høj lyd, men selv efter timer med kiggen i menuen, kan jeg ikke se hvordan man evt. fjerner denne irriterende feature - nogle der ved det?
Af Mysen
SD står for standard definition. Det er den almindelige opløsning, der er på almindelig tv-signal samt på dvd'er, og det er den fysiske opløsning dit gamle tv havde. Fordi dit nye tv betsår af 2 mio pixels, er der en billedprocessor, der skalerer billedet op i fuld skærm, men det er dog kildematerialet, der bestemmer opløsningen af det, du ser.
HD er det "modsatte" af SD og står for high-definition. Der er HD med 720 horisontale linjer og HD med 1080 horisontale linjer. 1080p finder man pt. kun på Bluray film og nogle enkelte PS3 spil, og dit nye tv kan altså vise hele opløsningen uden at skalere. Det vil give et klart bedre billede end du er vant til pga den 4-5 x højere opløsning ift. SD
DR HD viser 720p, som også ser klart bedre ud end SD med ca. dobbelt opløsning.

Lyd kan klares med både soundbar og/eller stereo-/sourroundforstærker. Jeg bruger en surroundforstærker og en Logitech fjernbetjening, der tænder tv og forstærker samtidig.

Rasmus Larsen har kalibreret UE46D8005 ifb. med en test herinde, og hvis du kopierer hans indstillinger, får du et tilnærmelsesvis korrekt billede. Alle Samsungs skærme har elendige standardindstillinger. Testen og indstillingerne finder du her

Du har ret ang. størrelsen på plasma-tv, men du kan nu stadig få nogle enkelte i 46". F.eks TX-P46GT30, der også er testet herinde. Den nordiske model koster ca. det samme som din D8005.
Af Ny i fladskærm
Det virker også attraktivt, det Panasonic du nævner, det kunne være vi skulle overveje det i stedet. Jeg kan se det får en rimelig anmeldelse, bl.a. her på Flatpanels.

Har du nogen viden om hvorfor de "går væk" fra lige netop 46 tommer i plasma?

Jeg siger i hvert fald tak for dine fyldestgørende svar.
Af Mysen
Jeg tror såmend ikke rigtig den er på vej væk. 46" har bare altid været en "LCD-størrelse" indtil for nyligt, men Plasma er nu stadig som regel enten 42", 50" eller 60"+ (bortset fra Samsung, der er +1" i de forskellige grupper). I gamle dage var plasmaer dyrere at producere end LCD, og derfor lavede man kun store modeller. Jeg ved ikke om det stadig er årsagen.

Inden I leverer tilbage, så prøv at slå de mange billedforbedrerne kredsløb fra, sæt den i film-profilen og juster gamma, kontrast og farve ud fra testen. Det skulle altså gøre billedet ganske godt.
Selv om GT30 er bedre end D8005, så er det jo ikke en gigantisk forskel man vil finde, og de ekstra tommer er som nævnt afgørende for de fejl, I finder.
Af Ny i fladskærm
Nu er TV´et indstillet (næsten) som Rasmus Larsen foreskriver (jeg brød mig dog ikke om at sætte "skarphed" helt i nul - det var for meget efter vores smag), og det gav umiddelbart en verden til forskel.

Hvad er det der reelt gør GT30 bedre end D8005??
Af kskruger
Hvis du oplever et billede, som du beskriver:

"Biler der kører ud af en vej, hakker/fryser meget kort, folks hår ligner det sidder løst på hovedet når de rører sig, osv"

Så er der noget galt med dit tv signal fra din TDC boks, måske forkert opsætning. Selv med et digital SD signal, vil billedet normalt være ganske godt på 46" LCD skærm.
Jeg vil anbefale, at i gennemgår opsætningen af boksen, samt checker signal vejen for kabelfejl.
Brugeravatar
Af rhino (DK)
Jeg kan anbefale dig at se på Beovision 8-40.... Det har det fede design og byggekvalitet. Lyden er i top som på din gamle skærm og betjeningen er som du er vandt til helt i top.... samtidig med leverer tvet det bedste billede jeg kender fra nogen fladskærme på markedet.....

og så er det et godt stand alone produkt uden du behøver andet B&O i huset..... men du kan alligevel tilslutte aktive højtallere....
Af SiMONDRENGEN
Konservativ og gammeldags - det tror jeg vist er en passende beskrivelse. Det må I få lavet om på, og sætte jer ind i ting som HDMI, digital, HD osv.

Hvis jeg har forstået dig helt korrekt, kunne du ikke se forskel da du skiftede CRT-kabel ud med HDMI-kabel?

Har du overhovedet indstillet tv´et til digitale kanaler? Du bruger vel ikke de analoge??!?!

Som Mysen siger, så skulle din manglende WOW oplevelse gerne finde sted, når du oplever DR HD kanalen - bestemt efter du har indstillet dit tv efter Rasmus´ anbefalinger!

- er du stadig ikke overbevist, skal du/I en tur forbi optikeren, eller noget i installationen er gået galt.

Med hensyn til lyden, må du også være fair. Du har skiftet dit store tunge B&O klods ud med et TV der er 3 cm tykt. Det VIL altså ikke kunne give samme dybde i lyden. (BEOLAB 5 ser pænt ud til Samsung D8000)

- andre hver at vide: - du kan installere apps i SMART-TV - den elektroniske programguide (EPG) er et godt alternativ til tekst-tv mht. programoversigt - 3D briller skal benyttes, almindelige briller kan ikke bruges til dette formål - Den kan gå på internettet - nem at tilslutte til ekstern harddisk
Af Ny i fladskærm
rhino (DK) skrev:Jeg kan anbefale dig at se på Beovision 8-40.... Det har det fede design og byggekvalitet. Lyden er i top som på din gamle skærm og betjeningen er som du er vandt til helt i top.... samtidig med leverer tvet det bedste billede jeg kender fra nogen fladskærme på markedet.....

og så er det et godt stand alone produkt uden du behøver andet B&O i huset..... men du kan alligevel tilslutte aktive højtallere....
Det kunne være vi skulle kigge på det også - det ser i hvert fald ret fedt ud.

Grunden til valget faldt på et "ikke B&O" denne gang, er ellers at vi er en smule skuffede over B&O-produkternes holdbarhed: Man har én eller anden forventning om at et TV til 30.000+ bør holde lidt længere end de gængse mærker, at det ikke kun er design man betaler for, men der har faktisk været problemer med alle vore B&O-produkter i tidens løb (og vi har haft dem alle fra nye, samt passet på dem).

Men det kan jo være man skal ændre den opfattelse, og bare nyde designet og virkemåden på disse produkter.
Af Thomas Fisker
Hvis du er villig til at betale lidt mere end de 12000 som 8005 koster, så synes jeg du skulle kigge på sony's hx920, den koster 19000 i 46", her får du altså et noget bedre billede end 8005 og byggekvaliteten af produktet virker bedre.

Det er blevet testet her på siden tidligere, og har netop vundet en eisa award som bedste lcd tv.
Af Ny i fladskærm
Mysen skrev:Jeg tror såmend ikke rigtig den er på vej væk. 46" har bare altid været en "LCD-størrelse" indtil for nyligt, men Plasma er nu stadig som regel enten 42", 50" eller 60"+ (bortset fra Samsung, der er +1" i de forskellige grupper). I gamle dage var plasmaer dyrere at producere end LCD, og derfor lavede man kun store modeller. Jeg ved ikke om det stadig er årsagen.

Inden I leverer tilbage, så prøv at slå de mange billedforbedrerne kredsløb fra, sæt den i film-profilen og juster gamma, kontrast og farve ud fra testen. Det skulle altså gøre billedet ganske godt.
Selv om GT30 er bedre end D8005, så er det jo ikke en gigantisk forskel man vil finde, og de ekstra tommer er som nævnt afgørende for de fejl, I finder.
Mysen: Hvis du gider, kunne jeg godt tænke mig en kort uddybning af, hvad det er der gør GT30 til et bedre TV?
De koster jo det samme, og så kunne man jo i princippet bare købe det i stedet.
Senest rettet af Ny i fladskærm 24 aug 2011, 14:00, rettet i alt 2 gange.
Af Ny i fladskærm
kskruger skrev:Hvis du oplever et billede, som du beskriver:

"Biler der kører ud af en vej, hakker/fryser meget kort, folks hår ligner det sidder løst på hovedet når de rører sig, osv"

Så er der noget galt med dit tv signal fra din TDC boks, måske forkert opsætning. Selv med et digital SD signal, vil billedet normalt være ganske godt på 46" LCD skærm.
Jeg vil anbefale, at i gennemgår opsætningen af boksen, samt checker signal vejen for kabelfejl.
Jeg havde simpelthen ikke set dit svar, men tak for det, den (fejl)-mulighed vil jeg da bestemt også have fokus på.