Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Min svoger har købt sig et Samsung UE46D5725RS med funktionen "Clear Motion Rate".

Min svigerfar har det tv som hedder Samsung UE40C6005 med funktionen "100 Hz Motion Plus"

Er der nogen der kan sige mig hvad forskellen mellem de 2 funktioner er? Ud fra beskrivelsen på Samsungs hjemmeside lyder det til at gøre det samme, men så alligevel ikke?

Når min svigerfar ser tv eller Blu-Ray film ser bevægelser mere flydende ud og lidt som om personerne bevæger sig en smule hurtigere. Det er dog ikke tilfældet på min svogers tv? Nogen der ved hvorfor?

Min svoger siger også at når han ser film eller spiller på sin PS3 skriver tv'et at den kører i 50HZ og ikke 100HZ som tv'et eller er. Hvordan kan det være?

På forhånd tak :)
Sverkel skrev:Min svoger har købt sig et Samsung UE46D5725RS med funktionen "Clear Motion Rate".

Min svigerfar har det tv som hedder Samsung UE40C6005 med funktionen "100 Hz Motion Plus"

Er der nogen der kan sige mig hvad forskellen mellem de 2 funktioner er? Ud fra beskrivelsen på Samsungs hjemmeside lyder det til at gøre det samme, men så alligevel ikke?

Når min svigerfar ser tv eller Blu-Ray film ser bevægelser mere flydende ud og lidt som om personerne bevæger sig en smule hurtigere. Det er dog ikke tilfældet på min svogers tv? Nogen der ved hvorfor?

Min svoger siger også at når han ser film eller spiller på sin PS3 skriver tv'et at den kører i 50HZ og ikke 100HZ som tv'et eller er. Hvordan kan det være?

Dette er Samsungs forsøg at snyde den gængse forbruger.

I deres 2011 modeller kalder de skærmfrekensen for clear motion rate, uden en forklaring fra samsungs side, er det dog rimelig simpelt.

Dette betyder basalt set de ganger frekensen med forskellige faktorer afhængig af skærmens måde til at behandler billeder på. Enten vha. interpolation motion eller backlight scanning. I begge tilfælder ganger de "clear motion rate" op.

Dette resulterer i, at D5-serien i 2011 har en frekens på 50, men backlight scanning system, derfor ganger de med en faktor på 2. Deraf får den den forkerte 100 hertz betegnelse.

D-6 har f.eks. både interpolation og backlight, derfor ganger de med både de 50 med 2, og dernæst 2 igen. Dette resulter i en CMR på 200, hvilket er korrekt, men ikke en frekens på 200, kun 100.

Jeg har selv en D-6505. På denne model bliver interpolation navngivet som Motion plus, så man må derfor antag at din svigerfar har et fjernsyn med denne teknologi. Dernæst bliver backlight scanning navngivet som "Ekstra bevægelse", den var dog ikke slået til som standard, så måske er den heller ikke det på din svogers fjernsyn.

Du kan i øverigt læse om de forskellige teknologier her på siden: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091

Samtidig kan du slå "Ekstra bevægelse" af / på, på følgende måde: Menu -> Billede -> Avancerede Indstillinger -> Ekstra bevægelse på / fra

Som udgangspunkt oplever folk med interpolation et mere flydende /unaturligt billede, hvor folk med backlight oplever mere naturligt, dog lidt hakkende. Jeg fortrækker personligt med interpolation, jeg synes at, det hakkende blev for tydeligt ved panoreringen ved backlight. Dette er dog meget subjektivt, og mange hader interpolation.

Held og Lykke med det :)
caxx skrev:
Sverkel skrev:Min svoger har købt sig et Samsung UE46D5725RS med funktionen "Clear Motion Rate".

Dette er Samsungs forsøg at snyde den gængse forbruger.

I deres 2011 modeller kalder de skærmfrekensen for clear motion rate, uden en forklaring fra samsungs side, er det dog rimelig simpelt.

Dette betyder basalt set de ganger frekensen med forskellige faktorer afhængig af skærmens måde til at behandler billeder på. Enten vha. interpolation motion eller backlight scanning. I begge tilfælder ganger de "clear motion rate" op.

Dette resulterer i, at D5-serien i 2011 har en frekens på 50, men backlight scanning system, derfor ganger de med en faktor på 2. Deraf får den den forkerte 100 hertz betegnelse.

D-6 har f.eks. både interpolation og backlight, derfor ganger de med både de 50 med 2, og dernæst 2 igen. Dette resulter i en CMR på 200, hvilket er korrekt, men ikke en frekens på 200, kun 100.

Jeg har selv en D-6505. På denne model bliver interpolation navngivet som Motion plus, så man må derfor antag at din svigerfar har et fjernsyn med denne teknologi. Dernæst bliver backlight scanning navngivet som "Ekstra bevægelse", den var dog ikke slået til som standard, så måske er den heller ikke det på din svogers fjernsyn.

Du kan i øverigt læse om de forskellige teknologier her på siden: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091

Samtidig kan du slå "Ekstra bevægelse" af / på, på følgende måde: Menu -> Billede -> Avancerede Indstillinger -> Ekstra bevægelse på / fra

Som udgangspunkt oplever folk med interpolation et mere flydende /unaturligt billede, hvor folk med backlight oplever mere naturligt, dog lidt hakkende. Jeg fortrækker personligt med interpolation, jeg synes at, det hakkende blev for tydeligt ved panoreringen ved backlight. Dette er dog meget subjektivt, og mange hader interpolation.

Held og Lykke med det :)
Det vil altså sige at ingen af de 2 tv rent faktisk er 100HZ fjernsyn? Eller er det mig der ikke helt forstår hvad du mener? :)

De har begge købt deres TV i BIlka og der står jo bare på skiltet "100 HZ" er dette så forkert eller er det bare ikke oplyst godt nok, hvor de 100HZ kommer fra?
Af THM
begge tv er 100hz på papiret. men din svigerfars har frame interpolation(indsætter kunstige billede) når motion plus er aktiveret...
Af Sverkel
THM skrev:begge tv er 100hz på papiret. men din svigerfars har frame interpolation(indsætter kunstige billede) når motion plus er aktiveret...
Og det er altså bedre end det min svoger har eller giver det samme effekt i sidste ende?
Af Mysen
Som Caxx skriver så er det individuelt, hvad man kan bruge motion plus til. Jeg bryder mig ikke om interpolation, mens han selv gør.

Læs artiklen om hz

Her vil du få lidt mere at vide om interpolation og scanning backlight. Kort sagt, så kan din fars tv lidt mere end dit, men den kan ikke noget, som jeg ville bruge. Dit kan kun køre scanning backlight, mens din fars kører både frame interpolation og scanning backlight.

At din fars tv viser "50hz" under info, betyder bare at uanset hvor mange hz tv'et er angivet til at være, så vil det altid være signalet, der bestemmer opdateringshastigheden. I dette tilfælde 50hx, ved en bluray bare 24hz mens en playstation afvikler spil med 60hz.
Af caxx
THM skrev:begge tv er 100hz på papiret. men din svigerfars har frame interpolation(indsætter kunstige billede) når motion plus er aktiveret...
Hvad mener du præcis her?

Når man bruger interpolation motion, så indsætter den da kunstige billeder, og derfor kommer frekvensen af billeder op. Hvis man derimod bruger backlight scanning, indsættes der ikke nogle nye billeder, og derfor må frekvensen blive den samme, altså 50 hertz i dette tilfælde.

Har jeg misforstået noget?
Af Mysen
Nej, du har fat i det.

Scanning backlight nulstiller jo bare også billedet med en speciel frekvens. Derfor kan det også medvirke til at få frekvensen op på papiret. Det er egentlig ikke forkert, at Samsung kalder det 100 hz cmr, for det er jo netop frekvensen på scanning backlight, der har fået tallet op. Det er dog lidt misvisende, at tallet bliver lagt sammen med interpolation-tallet, som så godt nok er på 0 i 5-serien.

C6005 aktiverer både scanning backlight og frame interpolation, når man tænder motion plus. I 2011 er dette blevet adskilt, og så er de beskrevne frekvenser blevet fordoblet for at få det til at se bedre ud. - på papiret...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hele humlen i det her er, at producenterne nu åbenbart synes det er i orden at lægge frekvenser sammen, selvom systemerne faktisk kører parallelt. Dvs. 50 Hz opdatering kører samtidigt med en 50 Hz scanning backlight og selvom skærmen rent faktisk kun gentegnes 50 gange pr. sekund og selvom belysningen også kun scannes 50 gange pr. sekund, så mener Samsung altså at dette på magisk vis bliver til 100 Hz i sidste ende. Det gør det fuldstændigt ugennemskueligt for stort set enhver, der ikke lige har gennemtravlet nettet for forklaringer på disse f... frekvens-angivelser.