Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af optimistic
Hej alle. Min ven er løbet ind i et mystisk problem, og jeg er ved at kigge på det, men må vist give fortabt. Det drejer sig om et et Toshiba 42SL738N. http://www.expert.dk/da/produkter/toshi ... 11576.aspx

Han har tilkøbt Viasat Golf + 3 andre kanaler. De kører fint på hans tv (andet mærke) i stuen, men vises kodet på tv'et (Toshiba) i soveværelset. Han har kontaktet Yousee, der siger noget i stil med at: "det må være den kortlæser, der sidder i Toshibaen, der ikke kan afkode YouSee's signal korrekt. Kortlæseren skal åbenbart skiftes, men fra hvad til hvad kunne han ikke fortælle. Noget med, at TV'ets tuner skal kunne performe sammen med kortlæseren (A- og B-typer?)".

Det undrer mig, at han kan se alle andre kanaler, men ikke disse ekstrakøbte kanaler. Jeg har prøvet at gensøge under Sverige og Finland uden held. Kan det være en softwareopdatering, der skal til på Toshibaen?
Brugeravatar
Af MigSelv
Blot for at være sikker.
Det kort og CA Modul der bruges, uden problemer på et tv, bruges dette også på nyt tv.
Dette tv er YouSee ready, og dermed testet og godkendt af YouSee. De kan jo ikke bare vaske hænder i dårlige undskyldninger.
Af optimistic
Altså du tænker på, om jeg har forsøgt at bruge kortet, der kører fint med tv'et i stuen på Toshibaen?

Så vidt jeg husker hans opstilling, så kører begge tv direkte fra YouSee-boksen. Han bruger i hvert fald ikke særskilt kort og CA-modul på Toshibaen.
Brugeravatar
Af MigSelv
Jamer er da slet ikke sikker på, at Toshiba tv modtager signalet fra boksen.
Hvordan er installationen foretaget ? Et splittet signal efter boksen, via antennekablet, vil måske sende signalet ud analogt. Hvis tv søger korrekt via dvb-c, finder den ikke dekrypteret kanaler ( som i boks måske er konverteret til analogt signal ). Disse skal søges ved hjælp af den analoge tuner i Toshiba tv.
Hvis det fungerende tv, får dekrypteret signal via HDMI stikket, sendes dette heller ikke videre til nyt tv. Boksen sender måske kun de krypterede signaler via scart/hdmi.
Jeg kender ikke boksen fra YouSee, men forslagene kan måske alligevel hjælpe.
Af optimistic
Yes, mange tak - der er lige nogle ting at kigge på. Men under alle omstændigheder, så må konklusionen da være, at TDC-supporteren har vrøvlet.

Toshiba-tv'et tager alle andre kanaler udover de tre nyindkøbte, men jeg tror, at et af dine forslag virker. Jeg vil prøve ad.
Af dkscan
YouSee-boksen vil aldrig sende noget, den modtager, videre via antennekablet da den ikke er udstyret med modulator.
Eneste muligheder for at få signal fra boksen til tv er derfor via HDMI eller SCART.

Det betyder i praksis, at skal man se kanaler, der kræver specielt abonnement, på et ekstra tv, så er et ekstra kort og en kortlæser vejen frem.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dét der snyder er nok, at der bag i Yousee-boksen faktisk sidder et dekoderkort, som kan dekode de specialkanaler, som man tilkøber hos Yousee. Yousee sender dog også den normale fuldpakke ud digitalt, hvilket ikke kræver noget dekoderkort. Når man derfor tilslutter et TV med DVB-C tuner, så vil TV'et være i stand til at vise alle Yousee's Fuldpakke-programmer, men hvis man har tilkøbt eks. HD-pakken eller andre pakker, så kræves der et dekoderkort for at se dem. Kanalerne kan godt findes i oversigten, men da TV'et jo ikke har nævnte dekoderkort, så kan de ikke vises.

For at få et dekoderkort i TV'et, så kræves der ydermere et CA-modul, som er den kortlæser som selve dekoderkortet skal sættes i. Der sidder en port i TV'et, som denne kortlæser skal sættes i. Du kan altså ikke sætte dekoderkortet direkte i TV'et uden kortlæseren. Dette skyldes, at man bruger forskellige typer kortlæser afhængigt af om man har Stofa, Canal Digital, Boxer osv. og det vil være umuligt at indbygge selve kortlæseren i TV'et.
Af optimistic
Damn, I er gode herinde, tak.
Torben skrev:For at få et dekoderkort i TV'et, så kræves der ydermere et CA-modul, som er den kortlæser som selve dekoderkortet skal sættes i. Der sidder en port i TV'et, som denne kortlæser skal sættes i. Du kan altså ikke sætte dekoderkortet direkte i TV'et uden kortlæseren. Dette skyldes, at man bruger forskellige typer kortlæser afhængigt af om man har Stofa, Canal Digital, Boxer osv. og det vil være umuligt at indbygge selve kortlæseren i TV'et.
Så der skal altså tilkøbes dekoderkort + CA-modul kan jeg forstå. Tvillingekort kalder YouSee det. Burde YouSee-supporteren ikke have set dette?

Bliver for øvrigt lige i tvivl om der overhovedet er plads til CA-modul i tv'et. Så er vejen frem at købe en ekstra boks og det er nok lidt for træls for tre kanaler.
Af dkscan
optimistic skrev:Bliver for øvrigt lige i tvivl om der overhovedet er plads til CA-modul i tv'et.
Det er der. Alle nyere fladskærms-tv har CI (Common Interface) til CA-modul.