Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af krydderen
hej alle i garvede og kloge tv kyndige... min kæreste har lige været i elgiganten og købe et philips 42pfl7676t/12 er det er godt TV til stuen og er det fuld LED eller kun edge LED for jeg kan intet finde om tv´et, andet end at philips har noget der hedder "full hd led" og "led pro"???

mvh carsten
Brugeravatar
Af edinger
Der er så vidt jeg kan se tale om et LED Edge-lit LCD-tv med Full HD.

Modstykket til LED Edge-lit er ikke 'Full LED', men LED-backlit.

Da Philips udmærker sig ved at have sin helt egen billedfilosofi, kan jeg uden at kende skærmen nærmere sige, at der findes (langt) bedre alternativer i (pris)klassen.

Eksempelvis D8005 fra Samsung eller VT30 fra Panasonic.

Men hvis din kæreste er faldet for designet - som ifølge Philips selv er 'kvindevenligt' - og hun i øvrigt er glad og tilfreds, ja, så er der jo ingen grund til at skabe et problem, hvor der intet problem er :)
Senest rettet af edinger 17 aug 2011, 19:58, rettet i alt 1 gang.
Af krydderen
okay for sælgeren sagde ellers at den havde backlit led eller med hans ord fuld led bag hele skærmen og det samme sagde kundeservice hos philips men det er jo ikke altid at de ved hva de snakker om....

han kunne jo bare tro at full HD led er det samme som backlit /full array led.

for ellers får de det lige i hovedet igen.... !:(
Brugeravatar
Af edinger
Under specifikationer skriver Philips følgende, som kun kan opfattes som LED-Edge-lit.
PHILIPS skrev:Billede/display
• Display: kant-LED-baggrundsbelysning

Det er dog ikke den klareste formulering, eftersom de samtidig taler om bag(grunds)belysning ;;)
Af krydderen
sådan har jeg os opfattet det som om at det kun er edgelit men både sælger og kundeservice sagde at det var LED backlit.

vil lige prøve at ringe til philips igen imorgen og så snakke med deres salgsafdeling og/eller deres værksted.

for de har nemlig ikke kunne smide den model fruen har købt op på deres hjemmeside.
Af Mysen
krydderen skrev:okay for sælgeren sagde ellers at den havde backlit led eller med hans ord fuld led bag hele skærmen og det samme sagde kundeservice hos philips men det er jo ikke altid at de ved hva de snakker om....

han kunne jo bare tro at full HD led er det samme som backlit /full array led.

for ellers får de det lige i hovedet igen.... !:(
Uanset hvor LED er placeret er det Backlit LED. Det forvirrer lidt, fordi det lyder som om, lyset er bag ved panelet. Lyset skinner igennem krystallerne bagfra og derfor er det backlit. Dette er tilfældet for både lys i siden og lys bag panelet, at lyset gennemlyser de mange pixels bagfra.
Det er kun serie 9 der har LED bag panelet.

Og så hjælper det jo heller ikke, at der både bliver brugt FUll array LED, Full-LED osv.
B
Af krydderen
Uanset hvor LED er placeret er det Backlit LED. Det forvirrer lidt, fordi det lyder som om, lyset er bag ved panelet. Lyset skinner igennem krystallerne bagfra og derfor er det backlit. Dette er tilfældet for både lys i siden og lys bag panelet, at lyset gennemlyser de mange pixels bagfra.
Det er kun serie 9 der har LED bag panelet.

Og så hjælper det jo heller ikke, at der både bliver brugt FUll array LED, Full-LED osv.
B
okay så får de det lige tilbage i hovedet for EG-sælger sagde der var led bag hele panelet... !:(
Brugeravatar
Af edinger
Som altid - kudos til Mysen for en pædagogisk forklaring :)
Af rfj
Jeg blev bildt det samme ind vedr 42pfl7676t (at det var LED bag panelet og ikke edge teknologien) af en sælger hos Elgiganten i Fields i sidste weekend, men kunne bl.a. i omtalen af Phillips 2011-modeler her på siden konstarere, at det ikke var korrekt.

Man kan bare konstatere, at man skal være særdeles forsigtig med de oplysninger man får fra sælgere.
Af Mysen
De ved ikke mere, om de ting de sælger, end en alm. køber der lige bruger et par timer med at læse nogle af artiklerne herinde fra. Det skulle man tro, de gjorde, men det er bare ikke tilfældet.
Selvfølgelig er der jo nogle nørder blandt sælgerne, der ved alt muligt, men det skyldes ikke, at de er ansat af en elektronikbutik, men rettere at det også er deres interesse.