Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Gamer22
Hey alle sammen, jeg har tidligere skrevet ind angående samme skærm. På det tidspunkt havde skærmen 3 pixel fejl, da jeg nu har opdaget en til har den 4 defekte sub pixel. Jeg kan se, at i har en list over de forskellige producenters pixel fault politik, tager jeg fejl når jeg siger, at jeg med de 4 pixel fejl kan få erstattet skærmen? Og hvis jeg kan, hvordan får jeg den så erstattet? altså hvem ringer/sender jeg den til hp eller forhandleren.

Tak for hjælpen
Senest rettet af Gamer22 04 feb 2007, 13:10, rettet i alt 2 gange.
Af Gamer22
Gamer22 skrev:Hey alle sammen, jeg har tidligere skrevet ind angående samme skærm. På det tidspunkt havde skærmen 3 pixel fejl, da jeg nu har opdaget en til har den 4 defekte sub pixel. Jeg kan se, at i har en list over de forskellige producenters pixel fault politik, tager jeg fejl når jeg siger, at jeg med de 4 pixel fejl kan få erstattet skærmen? Og hvis jeg kan, hvordan får jeg den så erstattet? altså hvem ringer/sender jeg den til hp eller forhandleren.

Tak for hjælpen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der har indsneget sig en fejl i de opgivelser, som ikke er hentet direkte fra HP. Jeg har fundet det rigtige dokument hos HP og det er helt afhængigt af hvilken type fejl du har. Du må have 3 lysende subpixels (altid tændte) eller 5 mørke subpixels (slukkede) eller 5 ialt uanset hvilken type.

Jeg har opdateret artiklen:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... _from=&#hp

Hvor gammel er din skærm? Hvis den har overskredet garantien er der ikke noget at gøre. Hvis den stadig er indenfor de 2 år, så bør du kontakte forhandleren og høre hvor de tager sig at sådan noget. Inforcare.dk har aftaler med HP, men om det også drejer sig om skærme ved jeg ikke. Du kan evt. kontakte dem direkte, da det sandsynligvis også er det forhandleren vil gøre.
http://www.infocare.dk/iframewide.aspx?m=137
Af Gamer22
Ok,der er en som man ikke kan se på en sort baggrund, men ellers er den tændt, to af dem kan man se ligegyldig hvilken baggrund og den sidste kunne jeg kun se på en grå og rød baggrund, ja den har stadig garanti. Med de fejl anses det så som at være døde/ defekte pixels? tak for hjælpen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan desværre ikke konkludere at en pixel er tændt bare fordi den viser en anden farve for du blander jo alle farverne i en subpixel, så selvom en subpixel er død, så vil de to andre stadig give en forkert oplyst pixel idet der jo mangler en grundfarve.

Du kan se i vores skema på pixelfejls-siden hvordan dine fejl vil se ud hvis de er hhv. døde eller lysende. Da din skærm har et S-PVA panel, så vil alle døde pixels blokkere for lyset, hvorimod altid tændte pixels vil slippe lys igennem. Brug vores hjælpeværktøj og tabellen til at kategorisere dine fejl og finde ud af hvilken subpixel der er defekt og hvordan de er defekt.

Spørgsmålet er så hvordan HP definerer en "Lysende" pixelfejl - om det er en transistor der altid er tændt, eller om farven er lys på en sort baggrund.
Af Gamer22
ok tak for hjælpen. Men hvordan fungere det helt præcist. Får jeg en ny skærm. Eller pengene tilbage.
Sådan som jeg har forstået det, så er en pixel død hvis den viser en anden farve end den på billedet, jeg har fire af sådan nogle. ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, du får ikke pengene tilbage - de vil enten prøve at reperere skærmen (hvilket nok ikke lader sig gøre) eller sende dig en ny.

Der er et skema på siden om pixelfejl hvor det ret tydeligt er beskrevet hvilken farve du skal se på hvilken type baggrund for at en subpixel er hhv. død eller altid tændt (dit panel er af typen VA - se i tabellen). Hvis du kan se 3 tændte pixels på sort baggrund, så kan den af gode grunde ikke have samme tilstand som den ene du ikke kan se.

Som sagt så ved jeg ikke hvad der definerer en lysende pixelfejl, for hvis det er en synlig fejl på sort baggrund, så er det ikke det samme som blot at sige at pixelen er "død". Panelerne reagerer jo forskelligt afhængigt af om de hhv. blokkerer eller slipper lys igennem i deres inaktive stadie.