Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af caxx
Hej!

Jeg har et par spørgsmål, som jeg ikke lige kunne finde nogle svar på i artiklerne eller google:

1. Mit værelse har et vindue på 3*3 meter, hvor der kommer en del sollys ind om dagen. Vil det være mest ideelt med en mat skærm eller få nogle gardiner? - jeg er klar over det sidste vil være bedst, men vil en mat skærm alligevel ikke være dårlig i sådan en belysning?

2. Jeg synes clouding forsvinder næsten helt, hvis man bare tænder en lille lyskilde, når det ellers er helt mørkt. Samtidig gør det også rummet lidt mere hyggeligt. Hvad gør i, når i skal se fjernsyn? - helt mørkt rum eller lidt lys. Jeg spørg fordi, hvis jeg ikke kommer til at savne billedkvalitet på trods af, jeg har en lyskilde tændt, er clouding i min grad reelt set intet problem. Der kommer selvfølgelig lidt genskin, når skærmen er helt mørk, men vs. en mat skærm ville den nok bare være halv grå i det tilfælde ikk' ?

Tak for eventuelle svar! :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er altid bedst at trække for fremfor at vælge skærm efter belysningen efter min mening. Samsung's semi-blanke overflade er hvert fald ikke reflektions-fri.

Har du vinduer lige bag ved skærmen, vil du også opleve lidt problemer på trods af at skærmen du vælger er helt mat. Typisk vil man så se, at farverne bliver udvaskede. Tv'et kan kompensere ved at skrue meget højt op for lysstyrken, men det giver så ofte for overmættede farver.

Det er rigtigt, at clouding kan virke mindre synligt - og sort virke mere sort - når man tænder en lyskilde i rummet. Det kaldes typisk bias-lighting og hvis man finder en lyskilde med en farvetemperatur på cirka 6500 Kelvin kan det faktisk være en rigtig fin idé. :)
Af xcardman
har haft både lcd og plasma CRT

både mat og blank skærm, uanset teknologi giver et sol belyst rum
et dårligere billede.

jeg har lys bagved min plasma skærm
så bliver man ikke så træt i øjene
farvetemperatur på cirka 6500 Kelvin
ikke noget phillips gejl med cirkus lys

MAT skærm skal jeg så aldrig have igen
da billedet er dårligere både dag og nat

ikke en gang min pc skærm er mat, da jeg igen synes billedet bliver dårligere.

også grunden til de fleste lcd i 2011 er med blank skærm
at den simpel grund farver og videre stå bedre på en skærm med blank skærm.

har altid brugt gardiner
Brugeravatar
Af edinger
xcardman skrev:Har altid brugt gardiner.
Den får lige lov at stå lidt ;)
Af xcardman
edinger skrev:
xcardman skrev:Har altid brugt gardiner.
Den får lige lov at stå lidt ;)
hvorfor dog det
der ud over ser jeg heller ikke tv om dagen

man går vil heller ikke i bio med fuld sol inde i salen

men fatter stadig ikke hvorfor folk køber et tv efter om det kan tåle fuld sol
med tanke på for bare 5-7 år siden havde næsten alle et crt som var langt værre end fladskærme i dag

et px80 som du selv har, er jo også rigtig dårlig i lyse omgivelser
formoder ikke du ser tv om dagen uden en form for gardiner

men jeg kan jo også være ligeglad