Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af blm
Hej, jeg håber I kan hjælpe mig med mit problem.

Jeg har for 10 dage siden købt en Samsung 215TW og jeg kan ikke vende mig til dens "input lag" da jeg spiller en del FPS, så jeg bliver desværre nødt til at returnere den.

Jeg skal derfor finde en anden skærm i størrelsen 20-22" og helst WS. Hvilke alternativer findes der, når følgende gerne skulle være opfyldt?:

1. Minimal backlight bleeding, helst i stil med 215TW, da den har en acceptabel mængde backlight bleeding.

2. Markant lavere "input lag"!, 215TW er helt uacceptabel på dette punkt.

3. God homogenitet, 215TW er udmærket her.

4. Minimal "sparkling-effekt", 215TW har noget, men det er til at leve med.

5. 4:3 mode ligesom 215TW understøtter.

Max pris ~ 4.500 Kr.

Jeg har umiddelbart svært ved at finde en skærm der opfylder alle mine krav, hvilke skærme vil I foreslå jeg kigger nærmere på?

Har 225BW 4:3 mode som 215TW?
Er den nye 226BW mon værd at vente på?

På forhånd tak.

Bo
Af mikovich
Jeg ville også meget gerne vide hvilke alternativer der er til Samsung 215tw...

Bestilte skærmen i fredags og regner med at modtage den i morgen, men er mildest talt temmelig nervøs for hvor alvorligt det Input Lag er, og præcis hvor meget man lægger mærke til det.

Heldigvis kan den da sendes retur, hvis det er så slemt som folk siger.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Inputlag på 215TW er målt til ca. 50 ms. Dvs. der går ca. 50 ms fra du beder skærmen om at ændre noget til den opdager at du har bedt den om det. Det er kortere tid end din krop bruger på at sende information om hvad øjnene har set ned til din hånd - konkludér hvad du vil ud fra dette.

Inputlag er ofte forbundet med en del hysteri og ikke mindst medløberi, hvor personer der egentlig ikke mente der var noget galt, pludselig ser fejl overalt.

Mange der "tror" de ser inputlag, kommer fra en mindre skærm og når de skifter til en ny og større, vil musen naturligvis ikke bevæge sig ligeså langt på skærmen, som de har været vandt til. En bevægelse der før flyttede musen fra ét hjørne til et andet, vil nu kun flytte den eksempelvis ud på midten af skærmen. Man kan forsøge sig med en mus med højere følsomhed (f.eks. 1600 dpi opløsning) og se om det løser problemet.

Dermed ikke sagt at INGEN kan mærke inputlag, for især i FPS spil kan det komme til udtryk, men i daglig brug skal man være overnaturligt skruet sammen for at mærke det.
Af blm
I så fald må jeg være "overnaturligt skruet sammen" for jeg kan altså mærke det på desktop. Her er det dog ikke noget problem, men i spil som dod:s synes jeg skærmen er så godt som ubrugelig. Jeg har den stående ved siden af en 19" CRT og tro mig der er en kæmpe forskel på de to skærme i spillet.
Jeg skiftede fra en 21" Trinitron CRT, så jeg skifter ikke til en meget større skærm, omend 215TW selvfølgelig er en WS.
Det hjælper heller ikke på fornemmelsen af "input lag" at sænke opløsningen til f.eks. 1280x1024. Så det er ikke blot skiftet til WS der generer.
Da jeg købte skærmen (215TW) havde jeg ikke hørt om "input lag" problemer med den. Men jeg opdagede det omgående da jeg startede dod:s. Jeg kunne simpelthen intet ramme og selv efter flere dage med skærmen er det stadig umuligt for mig at vende mig til det.
Så snart jeg satte en CRT skærm til igen, kunne jeg spille som jeg plejer.
Det er heller ikke mit hardware der er for langsomt, da jeg har en A64 @ 2.9Ghz, 7900GT @ 675/1700 og 2GB RAM.

Men er der ikke nogen der har et forslag til en anden skærm i samme kaliber som 215TW (minus "input lag" selvfølgelig), eller findes sådan én slet ikke?

mikovich: Jeg håber da du kan leve med den mængde "input lag" skærmen har for det er virkelig en god skærm til alt andet end lige FPS-spil. Det ærger mig skam at jeg skal af med den, men jeg kan ikke leve med at ramme ved siden halvdelen af gangene og vide jeg sandsynligvis havde ramt, hvis jeg blot havde beholdt min gamle CRT skærm.