Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Nu jeg har investeret i nyt tv, vil jeg selvfølgelig gerne opnå det bedst mulige billede - også når jeg ser alm. tv.

Jeg vil derfor gerne vide, om det kan forbedre billedkvaliteten, ved at investere i f-connector, signalforstærker og bedre antennekabel - eller om det er ligegyldigt så længe der er "hul igennem" ?

Mvh. Rasmus
Brugeravatar
Af intentus
Ikke ekspert på området, men mht antennekabel:
[...] højfrekvente signaler er meget følsomme over for indstrålet elektrisk støj, og et dårligt antennekabel placeret klos op af strømkabler m.m. er en næsten sikker vej til forringet billedkvalitet.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/kab ... -meter.htm
Jeg udskiftede mit gamle no-name antennekabel med luksuskablet "Argon 5491" (snakeskin) fra Hifiklubben (linket ovenfor) ved køb af et Panasonic G30-tv fra samme forhandler.

Om det er et større skridt op i billedkvalitet, skal jeg ikke kunne sige, men jeg ville selv helst undgå at besudle mit nye tv med et gammelt antennekabel :p Og min kabelhåndtering bag tv'et er ikke noget at råbe hurra for. O_O

intentus
Af dkscan
Forudsat at der med det nuværende kabel modtages fejlfrit, er der med digitale signaler intet at hente på billedkvaliteten med bedre kabel og stik.

Med fejlfrit menes, at der ikke forekommer udfald, frysninger eller pixelleringer i billedet.
Af grafle
intentus skrev:Ikke ekspert på området, men mht antennekabel:
[...] højfrekvente signaler er meget følsomme over for indstrålet elektrisk støj, og et dårligt antennekabel placeret klos op af strømkabler m.m. er en næsten sikker vej til forringet billedkvalitet.

Jeg udskiftede mit gamle no-name antennekabel med luksuskablet "Argon 5491" (snakeskin) fra Hifiklubben (linket ovenfor) ved køb af et Panasonic G30-tv fra samme forhandler.

Om det er et større skridt op i billedkvalitet, skal jeg ikke kunne sige, men jeg ville selv helst undgå at besudle mit nye tv med et gammelt antennekabel :p Og min kabelhåndtering bag tv'et er ikke noget at råbe hurra for. O_O

intentus
Det er det samme jeg tænker.. Men hvis det ikke har noget at sige, vil jeg selvfølgelig ikke ud og investere for at forbedre signalet..
Af grafle
intentus skrev:Ikke ekspert på området, men mht antennekabel:

intentus
Det er det samme jeg tænker.. Men hvis det ikke har noget at sige, vil jeg selvfølgelig ikke ud og investere for at forbedre signalet..
Af xcardman
Ingen bruger vel analog mere

så ingen udfald på dit digitale signal, er det spild af penge

så heller få et par HD kanaler
Brugeravatar
Af intentus
dkscan skrev:Forudsat at der med det nuværende kabel modtages fejlfrit, er der med digitale signaler intet at hente på billedkvaliteten med bedre kabel og stik.

Med fejlfrit menes, at der ikke forekommer udfald, frysninger eller pixelleringer i billedet.
Ok, så for lige at slå det helt fast:

Elektrisk støj fra f.eks. strømkabler vil ikke påvirke det digitale billede på nogen som helst måder, uanset hvilket antennekabel der bruges?
Brugeravatar
Af MigSelv
intentus skrev:
dkscan skrev:Forudsat at der med det nuværende kabel modtages fejlfrit, er der med digitale signaler intet at hente på billedkvaliteten med bedre kabel og stik.

Ok, så for lige at slå det helt fast:

Elektrisk støj fra f.eks. strømkabler vil ikke påvirke det digitale billede på nogen som helst måder, uanset hvilket antennekabel der bruges?
Jo, det vil det. Men hvis du ikke på noget tidspunkt har oplevet billedforstyrrelser, så er der ingen grund for udskiftning af kabel.
Brugeravatar
Af intentus
Jeg synes nu alligevel ikke mit valg af nyt Argon-antennekabel var en ligegyldig investering. Det var vel nærmere en proaktiv opgradering sammen med et nyt HDTV. Altså set ud fra at ville være på den sikre side ved at - så godt som - gardere sig 100% mod elektrisk støj ift. at tage chancen med et ældre, mere "skrøbeligt" antennekabel.

Det nye antennekabel forventer jeg da også at få "livslang glæde" af. :)
Af Otto J
intentus skrev: Ok, så for lige at slå det helt fast:

Skåret ud i pap: Støjen påvirker signalets kvalitet, men så længe signalets kvalitet stadig er høj nok til at modtage signalet fejlfrit, så har det ingen indflydelse på billedkvaliteten.

Og for prins knud: Dårligt signal kan IKKE påvirke ting som farvekvalitet, skarphed, støj osv. Dårligt signal vil give pixelleringer, udfald osv.
Brugeravatar
Af intentus
Så helt enkelt set:

- Investér i godt antennekabel, hvis du oplever pixelering, udfald osv. i billedet (pga. elektrisk støj fra f.eks. strømkabler)
= reaktivt

- Investér i godt antennekabel, hvis du vil gardere dig mod at "helt undgå" ovenstående
= proaktivt